Most špiónov (Bridge of Spies)

Most7 resizeAk je pod film podpísaný režisér tak zvučného mena ako Steven Spielberg (1946) a scenár podľa knihy Matta Charmana napísali nemenej slávni bratia Ethan a Joel Coenovci napadne vás otázka - môže to byť zlý film?  Môže, ale nie je to pravdepodobné. A nie je ani v prípade špionážneho thrilleru Most špiónov.

Príbeh inšpirovaný skutočnou udalosťou, ktorú na prelome 50. a 60. rokov minulého storočia sledoval skoro celý svet už na televíznych obrazovkách, sa dostal do rúk naslovovzatých profesionálov a výsledok je perfektne vyrozprávaný príbeh vo všetkých jeho zložkách. Spielbergove vrcholné diela pozná skoro každý, ale pre istotu niektoré spomeniem – Čeluste, E.T. Mimozemšťan, Jurský park, Schindlerov zoznam, Zachráňte vojaka Ryana. Most3 resizeZaujímavejšie však bude, keď radšej naznačím, ako sa prepracoval k špionážnemu thrilleru. V Schidlerovom zozname si vybavil účet so zverskosťou fašizmu, v snímke Terminál si zobral na mušku problém imigrantov a zameral sa zmenu myslenia Američanov v tejto otázke. V roku 2005 nakrútil dva filmy, a to Vojnu svetov a Mníchov, ktorých ústrednou témou je terorizmus. Pochopiteľne nie je mu ľahostajný ani rasizmus a vybral si na pranierovanie tohto neduhu príbeh amerického prezidenta vo filme Lincoln (2012). V najnovšom filme Most špiónov rozoberá, čo sa skrýva pod pojmom vlastenectvo, bezpečnosť krajiny, hrdinstvo, zrada a čo sú to za spoločenské systémy, ktoré človeka vystavujú neľahkým voľbám.

Ústrednou postavou tejto špionážnej drámy je obratný newyorský poisťovací právnik James B. Donovan (Tom Most6 resizeHanks), ktorého si špionážne služby vyberú na obhajobu Rudolfa Abela (Mark Rylance), ktorého v roku 1957 pre podozrenie zo špionáže pre Rusov FBI práve v Brooklyne zatkla. Donovan chvíľu váha, ale nakoniec sa ujme prípadu. Tento, dovtedy neznámy muž, je mimoriadne dobrý právnik, dokonale dokáže manipulovať paragrafmi, ale nikdy sa nespreneverí svojmu poslaniu – neprekračuje zákon, ctí si ústavu a podľa toho koná. Prosto človek s chrbtovou kosťou. Abel, ktorého má obhajovať je rovnakého razenia, poctivo pracuje pre svoju vlasť a nezradí ju za nijakú cenu. Donovan však netuší do akej nebezpečnej hry sa zaplietol. Nevie, že ho čaká ešte ťažšia úloha, ako zachrániť Abela v čase studenej vojny pred popravou, a to vymeniť ho za amerického zostreleného letca Francisa Most8 resizeGaryho Powersa (Austin Stowell). Odchádza do Berlína, kde sa práve buduje smutne preslávený Berlínsky múr a čo čert nechcel jeden naivný mladý americký študent Frederic Pryor (Will  Rogers) padne vo východnom Berlíne do rúk polície. Vyjednávač Donovan vystupuje síce len ako súkromná osoba, celá mašinéria CIA je od neho závislá, tvrdohlavo nepočúvne ich pokyny a rokuje za výmenu oboch – pilota i študenta.

Slušný otec rodiny čelí na jednej strane opovrhnutiu americkej verejnosti, ktorá by Abela rada videla na šibenici, na druhej sa musí vyrovnať s metódami práce, ktorú stelesňuje riaditeľ CIA Allen Dulles (Peter McRobbie) a hrať celý prípad podľa vlastného svedomia a vedomia. Tak ako Most9 resizedvaja špióni - Rus a Američan - nezradili svoju vlasť, ani sa Donovan nespreneverí svojmu presvedčenie a robí len to, čo považuje za svoju občiansku povinnosť. Mimoriadne dobre je napísaný vzťah obvineného Rusa a jeho obhajcu, čo je nakoniec najväčším pozitívom snímky. Donovan si  si s čistým svedomím robí svoju prácu, ruský špión Abel (vlastným menom Viljam Genrichovič Fišer) tiež. Tvorcovia nesúdia ani jedného, ani druhého, neprikláňajú sa ani na jednu stranu. Nie je to schéma na akú sme boli roky zvyknutí, že z pohľadu Rusov by bol Donovan netvor a z pohľadu Američanov zasa zločincom Abel a naopak. Oproti sebe stoja dvaja profesionáli, ktorí sa rešpektujú, učia sa jeden od druhého pokore, trpezlivosti a najmä snahy nevzdať sa za nijakú cenu svojich zásad a ideálov. Obaja sú natoľko inteligentní, že vedia aj o negatívach svojej krajiny: Abel o nevypočítateľnosti svojich Most2 resizesúdruhov, Donovan sa zasa vážne zamýšľa nad tým, akú cenu musia ľudia zaplatiť za bezpečnosť a či nie je často zneužitá. Napriek tomu sa nepoučujú, neovplyvňujú a predsa sú jeden druhému príkladom, čo vyústi do úprimného priateľstva a obdivu.

Skutočný príbeh Abela, Powersa, Pryora a Donovana  by však nebol tak sugestívny bez bezchybných výkonov celého hereckého ansámblu. Že Tom Hanks je jedným z najlepších hercov súčasnosti azda niet pochýb, čo znovu dokumentuje aj rola vyjednávača a advokáta Jamesa Donovana vo filme Most špiónov (mimochodom ide o Glienický most nazývaný aj Most špiónov). Hanksovi veríme jeho dilemu, tvrdohlavosť, nezlomnú vôľu dotiahnuť svoju misiu do zdarného konca. Most5 resizeVeríme mu, že mu na každom človeku záleží, že mu nie je ľahostajný ani osud Frederika, o ktorého nemá záujem nikto, chcú vymeniť len dvoch špiónov, čo je ich po jednom bláznivom študentovi, nemal sa tam motať. Výborným protihráčom mu bol aj Mark Rylance ako Rudolf Abel, ktorý na oveľa menšej ploche zanechal nezabudnuteľnú stopu svojho civilného a sugestívneho hereckého prejavu. Osobitnú zmienku si zaslúži kamera Janusza Kamińského, ktorý sa precízne a zároveň emotívne pohral najmä so zábermi z Berlína, teda jeho východnej a západnej časti a len skúsené oko postrehne jeho vynikajúcu hru s kulisami. O scenári bratov Coenovcov tak príbehu, ako aj vynikajúcich dialógov, sa dá vyjadriť len v superlatívoch. Hudba Thomasa Most4 resizeNewmana a strih Michaela Khana sú plne v súlade s režisérskym zámerom a hlavné myšlienky scenára atmosférotvorne zdôraznili. Prosto snímku nakrútil a zahral orchester bez falošných tónov, a tomu sa jednoducho hovorí filmové umenie. Nechcem kritizovať, ale dve maličké scény na záver si hádam mohli odpustiť, ale tie celkový dojem nijakým spôsobom neoslabia.

Most špiónov je film na zamyslenie sa nad časmi nie tak dávno minulými. Komu je smutno za minulosťou by mal ísť do kina a hneď bude rád, že to už máme za sebou. Alebo žiť tak a robiť všetko preto, aby sa to ešte raz nezopakovalo. Žiaľ, ľudstvo je nepoučiteľné, a preto je dobre, že vznikajú takéto filmy. A navyše upozorňujú nás na nebezpečenstvá recidív majstri filmového kumštu. Treba ich brať vážne...

Most10 resizeMost špiónov (Bridge of Spies), USA, India, Nemecko, 2015
Dĺžka: 141 minút
Réžia: Steven Spielberg