Zbrusu nový zákon (Le tout nouveau testament)

Zakon3 resizeV jednom z rozhovorov sa belgický režisér Jaco Van Dormael vyjadruje k fascinácii hravou metafyzikou, napĺňajúcou jeho filmy. Hovorí o tom, že dnes sa pre nás realita stala zložitou, nepochopiteľnou a neuchopiteľnou a žiada si nejakú intepretáciu. Pristupuje k nej s imagináciou, určenou biblickým výkladom stvorenia sveta a všetkého, čo doň patrí sa zmocňuje s hravou logikou a humorom dospelého dieťaťa.

Vo filme Ȏsmy deň (1997) nám hlavná postava, večné dieťa George (Pasqual Duquenne, herec s Downovým syndrómom, ktorý si spolu s Danielom Auteillom odniesli za úlohy v tomto filme na festivale v Cannes ceny za Zakon2 resizenajlepšie mužské herecké výkony) v úvode vypočíta, čo Boh ktorý deň stvoril. Do výpočtu patrí ako televízor, tak sekačka na trávu, zázraky hodné všemocného a všadeprítomného čarodejníka, ktorý vie, bez čoho sa ľudia nemôžu zaobísť.

Vo filme Zbrusu nový zákon sa božie súradnice upresňujú. Dozvedáme sa, že Boh (Benoȋt Poelvoorde) žije v Bruseli a vôbec to nie je láskavý demiurg, zásobujúci ľudstvo všetkým, po čom túžia, ale zlomyseľný a zanedbaný tyran. Terorizuje svoju rodinu, poslušnú manželku v háčkovanej veste a dospievajúcu dcéru Eu (Pili Groyne), vzpierajúcu sa otcovmu diktátu. So svetom, malou maketou sa démonicky pohráva ako zlé, vyčíňajúce dieťa. Tu vykoľají vlak, tam zhodí lietadlo Zakon6 resizea svet riadi sediac za počítačom v rozľahlej pracovni, kam nikto nemá prístup. Vzbura vynachádzavej Ei spočíva v prekonaní všetkých bezpečnosných zábran. Z otcovho počítača rozosiela do sveta obsah filu s dátumami smrti všetkých obyvateľov sveta. Dostávajú ho na mobil a nastáva neuveriteľný chaos. Ako správne božie dieťa vstupuje Ea do sveta ľudí cez bubon práčky vo verejnej práčovni a vydá sa hľadať svojich dvanástich apoštolov.

Zakon4 resizeVan Dormaelovým princípom výkladu sveta je hra. Jej zmyslom je zrovnoprávnenie detského „nerozumu“, svojovoľnej zámeny toho, čomu nerozumieme za náhradu takej logiky, ktorá je v danom rámci pochopiteľná a prijateľná. Vieme prečo sa dejú na svete nešťastia a prečo sa dejú „zázraky“. Je to čiasi vôľa, a tak to jednoducho chce, lebo nemá dobré úmysly a dokáže škodiť. Ak existuje zlo, existuje prirodzene i dobro, čosi, čo vyčíňaniu zla dokáže zabrániť. Ea je presne tým princípom, ktorý vedie k odkrývaniu všetkého, čo ľuďom bráni byť šťastnými. Jej riešenia  vychádzajú z rovnakej logiky hravého dada, miestami absurdnými, bizardnými, ale i láskavými. Je  aktívnym prvkom, vnášajúcim do diania uvoľnenie a Zakon5 resizezároveň opozíciu voči deštruktívnej sile otca, ktorý hrozí neodvratným zásahom svojej božskej moci. Armáda jej apoštolov sú ľudia frustrovaní, nešťastní a osamelí, bezdomovec, hľadajúci svoju detskú lásku, potenciálny samovrah, žena bez ruky i žena túžiaca po láske (Catherine Deneuve). Nájde všetko, čo jej v manželstve chýbalo, nežnosť i ochranu, v obrovskej gorile. Je to epizóda, ktorá svojou bláznivou bizarnosťou dokáže vyraziť dych.

Zakon10 resizeAj napriek značne nešetrným ohlasom francúzskej tlače, vyčítajúcej režisérovi nedostatočnú pôsobivosť  a nekompaktnosť fantaskného sveta, je tento film predovšetkým výrazom slobody, obradu radosti, ktorý má katarzný účinok. Zlý tatko je nakoniec potrestaný a odsúdený doživotne drieť kdesi v Uzbekistane na bežiacom páse, vyrábajúcom, ako inak, automatické práčky. Za počítačom ho nahrádza kreatívna mama a vysiela do sveta svoju kvietkovanú filozofiu.

Zakon resizeAk sa v predošlých filmoch režisér potýkal s obtiažnymi prechodmi medzi realizmom a magickým realizmom, melodrámou, miestami  naivnou sentimenalitou a komédiou, v najnovšom opuse svojej vírivej a originálnej fantázie dospieva ku dokonalosti, porovnateľnej so slávnou Améliou z Montmartru. Tvorivá kozmológia, s ktorou Jaco Van Dormael invenčne a s humorom pracuje, je jeho odpoveďou stereotypizovanému a neprehľadnému svetu, zahltenému métami výkonu a konzumu. Svojimi magickými príbehmi ho zbavuje úzkosti z osamelosti a dáva  radostnú nádej všetkým, ktorí sa ocitli na jeho periférii.

Zakon8 resizeZbrusu nový zákon (Le tout nouveau testament), Luxembursko Francúzsko, Belgicko, 2015
Dĺžka: 106 minút
Réžia: Jaco Van Dormael