Straight Outta Compton

Compton11 resizeZase raz zámorské ohlasy neklamali a do našich kín sa po dlhšej dobe dostáva zaujímavejší a nie vyumelkovaný životopisný film. Do istej miery to môže pôsobiť prekvapujúco pri pohľade na to, o čom pojednáva. Tematicky ide skôr o černošskú záležitosť, navyše  nepodporenú takmer žiadnym zvučným hereckým menom.

Lenže vzostup hip-hopovej skupiny N.W.A. je sám o sebe silným príbehom a okrem iného názorne ukazuje aká situácia kedysi panovala vo vybraných kútoch Ameriky. Situácia, ktorá sa vlastne za tie roky výrazne nezmenila, Compton7 resizeale práve ona dala vtedy za základ vzniku dnes už legendárnemu hudobnému zoskupeniu. Možno vám tento názov nič nehovorí, ale skutočne ide o celosvetový fenomén. Píše sa rok 1989 a jedno nenápadné mestečko v Kalifornii zvané Compton práve začína svoj pozvoľný vzostup vo všeobecnom podvedomí amerických občanov. Pomery v ňom nepatria k najlepším a policajná brutalita dosahuje neobyčajne vysokú mieru. Stačí, aby ste boli občanom čiernej pleti a automaticky máte zarobené na starosti, bez ohľadu na to, či sa živíte ako slušný predavač v obchode, alebo ako díler Compton9 resizecracku. Pár talentovaných mladíkov z ghetta sa rozhodne dať zbohom kolobehu rutinného života a preraziť vyššie. Pritom chce zaslať jasný odkaz spoločnosti, o tom v akých podmienkach žijú a s čím sa musia potýkať. To sa, samozrejme, nepáči každému, pretože kto by chcel počúvať drsné skladby o zbraniach, či drogách. Lenže to päticu priateľov nijak neodradí a nasledujú svoj sen. Sen, ktorý sa stal veľmi rýchlo realitou.

Na počiatku stáli umelci známi ako Dr. Dre, Ice Cube, Eazy-E, DJ Yella a MC Ren. Mená prvých dvoch, ktorí sa neskôr preslávili aj vďaka svojim sólovým dráham, by ste mali Compton resizepoznať. Podobne sa mohla vyvíjať aj kariéra Eazy-E, otca gangsterského rapu, ale násilne ju preťala jeho skorá smrť. Ich život sa rozhodne nedal označiť za nudný a prežili si toho dosť. Sympatické je, že filmová podoba to výrazne neidealizuje. Niektoré momentky sú síce vynechané, ale podstatným veciam sa nevyhýba a neprikrášľuje ich. Pretože títo mladíci a zakladatelia gangsta rapu určite neboli žiadni anjeli. Boli predovšetkým kamaráti, ale ani im sa nevyhli všeobecne známe vzájomné nezhody. Scenár mohol na ich charaktery pritlačiť aj viac, ale beztak musím finálnu podobu pochváliť. O to viac, že ju produkovali aj samotní Ice Cube a Dr. Dre.

Compton6 resizeRežisér F. Gary Gray sa narodil v roku 1969 a osud skupiny si tak veľmi pravdepodobne prežil na vlastnej koži. Navyše v minulosti spolupracoval s oboma spomínanými celebritami. Ice Cube bol hviezdou Piatku, Dr. Dre si zase zahral vo Vabanku. Jeho voľba tak vlastne nie je na papieri žiadnym prekvapením. A jeho zásluhou Straight Outta Compton skutočne nepôsobí ako rutinný životopis. Režisér Vyjednávača, či Lúpeže po taliansky vie totiž látku nakrútiť zábavným spôsobom. A nakoľko má v centre pozornosti mladíkov z ghetta a nekompromisne zasahujúcu políciu, neváha ťať do živého. Sem tam tak skĺzava až ku Compton3 resizegangsterskému žánru. Vynikajúco nakrútená úvodná scéna síce nasadí latku príliš vysoko, ale ani ten zvyšok nerobí hanbu. Jedným z vrcholov je moment, keď kapela zahrá na koncerte kontroverzný song na adresu polície. Následky na seba nenechávajú dlho čakať a divákovi v tom momente definitívne dochádza, aký silný dopad má  hudba N.W.A.

No 147 minútová dráma však nepojednáva iba o samotnej kapele. Zachytáva udalosti až do roku 1995 a deväťročný časový úsek pokrýva aj problémy, ktoré sa postupne vynorili na povrch a počiatky sólových dráh dvoch z troch najväčších Comptom2 resizehviezd. Príčinou rozkolu bol ich manažér Jerry Heller, ktorý ich pritom pomohol vytiahnuť na svetlo. V podaní Paula Giamattiho (jediného známejšieho herca) pôsobí chvíľami ako otcovská figúra, ale neustále je z neho pritom cítiť, že  významnú rolu pre neho hrajú i peniaze. Najväčšia ťarcha zodpovednosti spočíva na relatívne neznámom ústrednom triu – O´Shea Jackson Jr., Corey Hawkins a Jason Mitchell. Všetci do jedného sú vynikajúci a potenciálne veľmi talentovaní herci. Poslední dvaja pritom už majú nejaké skúsenosti, pre O'Shea Jacksona, Jr. však ide o úplný debut. Pod týmto menom sa neskrýva nikto iný ako syn samotného Ice Cuba a v snímku bez problémov ustojí aj chvíle, keď hrá COmpton10 resizevlastného otca starajúceho sa o svoju rodinu a syna. Tak dobrú hereckú kreáciu si pritom jeho otec nikdy nezapísal, a to aj napriek pár obstojným rolám.

Straight Outta Compton sa nemusí snažiť byť autentický, on autentický je. Nesnaží sa ísť prvoplánovo na ocenenia, ale napriek občasnému kĺzaniu po povrchu má v sebe aj istú hĺbku. Demonštruje to i scéna, keď hrdinovia sledujú v televízii útok Los Angeleskej polície na Rodneyho Kinga a mesto sa následne mení na vojnovú zónu. Nemusíte byť priaznivci tohto hudobného žánru, aby vás tento príbeh pohltil. Ale pokiaľ ním ste, o to lepšie. A neodchádzajte hneď po záverečnej scéne.

Compton8 resizeStraight Outta Compton, USA, 2015
Dĺžka: 117 minút.
Réžia: F. Gary Gray