Fantastická štvorka (The Fantastic Four)

Fantasticka8 resizeVôbec prvý superhrdinský Marvelovský tím sa vracia na plátna kín. Po rokoch 2005 a 2007 ide o tretiu snímku  s touto klasickou zostavou (v skutočnosti štvrtý, ale ten z roku 1994 nebol nikdy oficiálne vydaný), na Silver Surfera  však nenadväzuje. Štúdio 20th Century Fox sa totiž rozhodlo značku reštartovať. Je Fantastická štvorka ďalší zbytočný predstavovací film alebo konečne dôstojná adaptácia tejto tímovky?

Kariéru režiséra Josha Tranka naštartovala nízkorozpočtová Kronika, dokonca bol spájaný aj s bližšie nemenovaným spin-offom zo sveta Hviezdnych vojen. Práve vďaka Kronike sa dostal aj k novej Fantastickej Fantasticka12 resizeštvorke a rozhodne nemal malé oči. Sľuboval civilnejšiu, osobnejšiu verziu a dokonca sa nechal počuť, že čiastočnú inšpiráciu našiel u Davida Cronenberga. Momentálne to vyzerá tak, že pôjde skôr o jeho labutiu pieseň pri veľkých produkciách. Rýchly postup smerom nahor a ešte rýchlejší pád nadol. Kde sa stala chyba? Štáb údajne musel riešiť viacero problémov a objavovali sa hlasy o režisérovej nestabilite. Navyše zjavne došlo aj na nezhody v smerovaní látky a nespokojnosť štúdia vyvrcholila neskoršími dokrútkiami. Nie je to prvý ani poslednýkrát, o podobných problémoch sa informovaný divák môže dočítať relatívne často. Zákonite sa ponúka otázka, prečo veľké štúdia často angažujú tvorcov, ktorých kreatívna vízia sa nezhoduje s ich pohľadom a prečo začnú občas pri prvých náznakoch Fantasticka11 resizeproblémov robiť radikálne kroky. Lenže štúdiá často nevedia čo chcú a chcú sa len prispôsobiť tomu, čo je v kurze. S viacerými problémami sa svojho času potýkal u Foxov aj X-men : Prvá trieda, aby z toho nakoniec vykľula nečakane vynikajúca záležitosť. Tentokrát to dopadlo o poznanie slabšie.

Dej sa začína odohrávať ešte v mladosti Reeda Richardsa, ktorý je vlastne centrálnou postavou. Od malička túži postaviť teleportačné zariadenie, v čom ho podporuje aj jeho kamarát Ben Grimm. Vďaka tomu, že trochu vyčnieva, tak si ho počas Fantasticka10 resizeštúdií všimne doktor Franklin Storm, s ktorého pomocou zariadenie o niečo neskôr naozaj dokončí. A keďže chce byť prvý, kto ho naozaj otestuje, spolu so svojimi kolegami a kamarátom Benom sa vydávajú na prieskum paralelnej dimenzie.

Samotná zápletka sa prekvapivo úplne nedrží samotného komiksu a dokonca ani nekopíruje predošlé spracovanie. Pôvod vzniku tímu je odlišný, čo však určite nie je na škodu. Možno by na škodu nebol ani iný zloduch, ale Dr. Doom k počiatkom tejto slávnej štvorky patrí. Problém s touto postavou je v niečom inom. Výzorovo pôsobí bizarne a charakterovo je plochá. Na vine je fakt, že nedostáva Fantastiska9 resizedostatok priestoru a jeho motivácia zničiť svet tak nepôsobí uveriteľným dojmom. Lenže niet sa čomu čudovať, záporáckemu alter egu Victora von Dooma, a to vrátane úplného záveru, je venovaných približne pätnásť minút. To je žalostne málo.

Celkovo sa minutáž pohybuje okolo hodiny a pol a rozjazd zápletky je pozvoľnejší. Komiksové prvky sú dlho v úzadí, divák sleduje skôr komornejšie ladené sci-fi vrcholiace návštevou inej dimenzie. A to sme už približne v polovici. Skutočne niečo sa začne diať až potom a výsledkom sú vrcholné momenty filmu zamerané na vyrovnávanie sa FAntasticka5 resizehrdinov s novonadobudnutými schopnosťami. Ale miesto toho, aby boli ďalej rozpracované, nasleduje nepochopiteľný časový skok. Zásah neúprosných editorov je badateľný viac než citeľne a ďalej nasleduje už len rýchlou ihlou ušité finálne dejstvo, podľa všetkého spísaný novým scenáristom (neskoršie angažovaný Simon Kinberg). Nedá sa ani povedať, že by všetko dávalo perfektný zmysel a atrakcií je taktiež málo. V dobe ambicióznejších komiksových adaptácií, táto skrátka pôsobí ako krok späť. Je zdanlivo realistickejšia, ale FAntasticka2 resizejednoduchá, až príliš priamočiara, bez poriadne vykreslených postáv. Zlé jazyky tvrdia, že pôsobí dojmom pilotu televízneho seriálu, a to vrátane predstavenia ústrednej nemesis, lenže...

Fantastická štvorka nenaplnila očakávania a veľmi ľahko sa dá zvoziť pod čiernu zem. Faktom je, že pôvodnej verzii sa nedá uprieť ani výraznejšie obsadenie, aj keď talentu má nová na rozdávanie. Mierne dominuje aj vďaka patričnému priestoru Miles Teller a to, že súrodeneckú dvojicu tvoria tentokrát osoby odlišnej farby pleti vlastne ani nebudete brať ako zápor. Tento reboot síce úplne nevyšiel, ale nebolo by na mieste  ho bezmyšlienkovito kritizovať. Ťažko posúdiť, kto má väčšiu mieru viny - po prvých negatívnych reakciách Fantasticka6 resizesíce Josh Trank uverejnil tweet, v ktorom nepriamo obvinil zo zlyhania štúdio, aby ho po pár minútach stiahol. Nám to však môže byť v konečnom dôsledku jedno, fanúšik bude nespokojný rovnako. Vzhľadom na potenciu zabíjania je škoda, že sa pôvodne ohláseného pokračovania  pravdepodobne nedočkáme. A keď, tak zase s inou zostavou. Zatiaľ si musíte vystačiť s tým, čo je k dispozícii a možno vám pri nižších očakávaniach sadne. Tragédia, ako naznačujú niektoré ohlasy, sa nekoná, ale pozícia outsidera medzi komiksovými filmami poslednej doby je obsadená jednoznačne.

Fantasticka resizeFantastická štvorka (The Fantastic Four)
Dĺžka: 100 minút
Réžia: Josh Trank
Scenár: Simon Kinberg, Jeremy Slater, Josh Trank
Kamera: Matthew Jensen
Strih: Elliot Greenberg, Stephen E. Rivkin
Hudba: Marco Beltrami, Philip Glass
Hrajú: Miles Teller, Kate Mara, Michael B. Jordan, Jamie Bell, Toby Kebbell, Reg E. Cathey, Tim Blake Nelson, Mary Rachel Dudley, Han Soto, Marco St. John, Don Yesso, Anthony Reynolds, Dan Castellaneta, Tim Heidecker, Wayne Pére, Lance E. Nichols a ďalší.
Distribúcia: Barracuda Movie
Premiéra v SR:  13. augusta 2015