Mission Impossible – Národ grázlov (Mission Impossible – Rogue Nation)

Mision8 resizeTakmer každá úspešnejšia špionážna séria vychádza z knižných predlôh. Týka sa to nesmrteľného agenta 007, Jasona Bourna, či Jacka Ryana. Mission Impossible je výnimkou, pretože vznikla na motívy populárneho seriálu z rokov 1966-1973. A ešte jedna zásadná zmena – hrdina s menom Ethan Hunt sa v seriáli vôbec nevyskytuje. Z nášho pohľadu je to ťažko predstaviteľné, pretože práve tento charakter v podaní Toma Cruisa je alfou a omegou tejto značky.

Je to až neuveriteľné, ale Cruise sa v tejto úlohe sa drží už dlhých 19 rokov a dá sa predpokladať, že táto cifra nebude konečná. Nie je nutné dodávať, že je absolútnym rekordérom. Pre porovnanie – Roger Moore prepožičiaval MIsion5 resizesvoj šarm Jamesovi Bondovi iba 12 rokov, aj keď vo väčšom množstve filmov. Nateraz. Lenže kým James Bond často mení svoju tvár, divák môže reálne predpokladať, že s odchodom Hunta nastúpi na jeho miesto nová postava. Ale je otázne kedy tak tomu bude. Cruisova pozícia je momentálne zdanlivo neotrasiteľná, hoci ešte pred štvrtým dielom to tak vôbec nevyzeralo.

Značka Mission Impossible je známa aj tým, že každý prírastok má iný nádych a atmosféru. Jednotka od Briana De Palmu pripomínala klasický špionážny thriller, John Woo  si Mision6 resizenakrútil ďalší Hard Boiled. Uveriteľnosť sérii znova vrátil J.J. Abrams a Brad Bird do nej preniesol hravosť zo svojich animovaných snímkov. Piateho dielu sa chopil Christopher McQuarrie, známy skôr ako scenárista. Na svojom konte má kultových Zvyčajných podozrivých, ale aj tri filmy s Tomom Cruisom – ValkýruNa hrane zajtrajška a hlavne Jacka Reachera, ktorého aj režíroval. Tí dvaja si zjavne rozumejú a nakoľko je hlavná hviezda súčasne aj producentom, predpokladám, že v tom máte jasno. Podstatné je, že išlo o rozumnú a dobrú voľbu.

Mision resizeAk som spomínal istú uveriteľnosť. Razom musím dodať, že „uveriteľnosť v rámci možností“ Zatiaľ čo nové Bondovky sa snažia hrať skôr na realistickú notu, Ethan Hunt a spol. im aj tentokrát ukazuje vztýčený prostredník. Akcia sa síce stále drží v rozumných medziach, ale kaskadérske kúsky, ktorých ste častom svedkom vyrážajú dych. Pritom to čo vidíte na plátne, často nie sú žiadne triky a nezúčastňujú sa ich nutne ani dabléri. Hneď úvodná scéna s lietadlom je názorným príkladom a bude sa vám pri nej zatajovať dych. „Bol to najnebezpečnejší kúsok, aký som kedy robil“, nechal sa počuť Mision3 resizesamotný Cruise. Poskakovanie po stenách mrakodrapu Burj Khalifa zo štvorky je určite prekonané. Aj pre dej je len dobre, ak odštartuje v podobnom štýle.

Christopher McQuarrie je síce skúsenejší scenárista ako režisér, ale nemá problém zvládať obe polohy. Zápletka o spolku nezvestných, či oficiálne mŕtvych agentov fungujúcich pod názvom Syndikát, síce na prvý pohľad neprekypuje MIson10 resizeoriginalitou, ale zdanie môže klamať. Scenár má pripravených viacero príjemných zvratov a vývoj nie je úplne predvídateĺný. Nechýba ani istý nadhľad. McQuarrie zrejme dôkladne napozeral predošlé snímky a vie, čo sa od neho žiada. Pritom je stále svoj a jeho rukopis je cítiť. V dialógoch sa zjavne cíti viac doma, ale akcia je viac než vydarená. Či už ide o prestrelky, naháňačku na motorkách alebo súboje telo na telo, vždy pôsobí živým dojmom. Niekedy až nezvykle komorným, ale určite živým.

Mision4 resizeZ hlavných hereckých ťahúnov štvrtej časti sa vrátili takmer všetci. Výraznejší priestor dostal Ving Rhames (jediný ďaľší herec, ktorý nechýbal ani raz), miesto sa neušlo akurát Paule Patton. Namiesto nej je tu švédsky objav Rebecca Ferguson (Hercules s Dwaynom Johnsonom) a tá patrí k najväčším pozitívam. Nemôžem nespomenúť ani Aleca Baldwina v úlohe riaditeľa CIA. Hlavného záporáka si tentokrát vyskušal Sean Harris. Menej mediálne známe meno, ale dostatočne Mision7 resizeskúsený a charizmatický herec a svoju pozíciu si s menšími výhradami zastal.

Mission Impossible – Národ grázlov je ďalším príjemným letným filmom. Pôvodne mal byť pritom nasadený až v zime. Ak sa niekto obával, že výsledku uškodí skorší dátum premiéry, treba ho ubezpečiť, že nič také sa nestalo. Ak holdujete špionážnej tematike, nemáte dôvod váhať. Je to vyvážený mix moderného filmu a klasického retra a už len preto stojí za povšimnutie.

Mision2 resizeMission Impossible – Národ bláznov (Mission Impossible – Rogue Nation), USA, 2015
Dĺžka: 131 minút
Scenár a réžia: Christopher McQuarrie