Život je život

ZIVOT JE ZIVOT 22Český režisér, scenárista a producent Milan Cieslar (1960) má zaujímavý tematický diapazón. V celovečernom filme debutoval ako režisér snímkou zo zákulisia dostihového športu Dynamit (1989), vyskúšal si sily v kriminálnom príbehu Ako chutí smrť (1995), venoval sa práci pre televíziu – napr. rozprávkam Jabloňová panna, O Ječmínkovi, Dažďová víla alebo seriálom (Súkromné pasce či Znamenie koňa), ale záujem kritiky i verejnosti vzbudil predovšetkým filmovými dramatickými príbehmi z nedávnej histórie ako boli Der Lebensborn - Prameň života(2000), Krv zmiznutého (2005) či Colette (2013). Jeho najnovším dielom je crazy komédia zo súčasnosti Život je život (2015).

Základná idea sa vraj zrodila, keď dokončoval v roku 2012 nakrúcanie komediálneho príbehu Láska je láska, kde hrali aj Ondřej Vetchý a Simona Stašová. Vtedy navrhol scenáristovi Martinovi Horskému ďalšiu spoluprácu. S prvou verziou titulu Život je život však nebol spokojný a rozhodol sa mu pridať tzv. „snovú linku“. Základ filmu sa odohráva v realite – príbeh prísneho policajta Františka (Onděj Vetchý), jeho manželky – poštárky Jany (Simona Stašová) a ich troch dcér. ZIVOT JE ZIVOT 03Hlava rodiny chce mať všetko pod kontrolou, ale zdá sa, že mu to nevychádza ani v práci, ani doma. Najstaršia dcéra (Bára Poláková), vydatá za neúspešného mladého herca ,sa trápi, že otec neznáša zaťa, ale ešte viac tým, že ešte neotehotnela, kým jej najmladšia 16-ročná sestra (Sára Sandeva) čaká dieťa s neznámym chlapcom. Stredná sestra (Tereza Voříšková) by sa chcela vydať, ale má smolu na úplne nevhodné typy. Navyše, dovtedy poslušná manželka a matka Jana začína snívať o dovolenke pri mori, hoci on uznáva iba Máchovo jazero („Mácháč“), kam chodia každý rok. Pred problémami uniká František do snov. V nich je akýmsi novodobým Jamesom Bondom- neodolateľným a odvážnym Frankom, záchrancom sveta, na ktorého sa spoliehajú hlavy štátu aj Vatikán. Nechýba v nich, v podobe typickej „Bond girl“, ani jeho šarmantná mladá kolegyňa, začínajúca policajtka Lucia, Slovenka so španielskymi koreňmi (filmový debut slovenskej speváčky, inak absolventky štúdia herectva Kristíny Pelákovej, ktorá k filmu naspievala aj pieseň Number One).

ZIVOT JE ZIVOT 11Spomínaná „snová línia“ znamená, že mnohí z hercov vytvárajú dvojroly. Napríklad Miroslav Táborský stvárňuje v reálnom príbehu úspešného spisovateľa, autora detektívok RozvodVražda policajta, ktorý však nemá šťastie v láske, opúšťajú ho manželky i milenky a on sa potom opakovane vyhráža samovraždou, čo susedia vnímajú ako spestrenie dňa. V snovej rovine však predstavuje hlavného zlosyna, ktorý chce ovládnuť svet.

Mimochodom, v predstavách sa Ondřej Vetchý a Kristina Peláková ocitnú aj na mori ako piráti. Nakrúcalo sa vraj v Taliansku a na lodi, ktorú použili aj tvorcovia filmu Piráti z Karibiku. Spolu s Miroslavom Táborským si zasa užili scénu divokej naháňačky, ktorá sa nakrúcala v českom, dodnes nedokončenom, ale už mnohými fámami opradenom tuneli Blanka.

ZIVOT JE ZIVOT 14Vydarená je úvodná scéna filmu, ktorá pôsobí ako reklama na krásnu dovolenku. Frank s vypracovaným telom a unudeným výrazom odpočíva v bazéne a neskôr na ležadle v obkľúčení roztúžených dievčin v bikinách. Je to len niekoľko krokov od pláže, kde v neďalekej morskej zátoke kotví jachta. Zrazu z vĺn zaznie volanie o pomoc. Frank neváha… A zrazu sme v realite a vidíme nie Franka ale Františka – muža v rokoch s pivným bruškom, ktorý z Máchovho jazera vynáša staršiu ženu, oživuje ju dýchaním z úst do úst a ona mu vlepí facku. Z dialógu, ktorý sa zmení v typicky manželskú hádku, sa postupne dozvieme, že pred viac ako tridsiatimi rokmi sa takto Jana a František zoznámili a odvtedy, keďže si Jana potrpí na romantiku, je táto udalosť súčasťou ich dovolenky.

ZIVOT JE ZIVOT 15Únik do snov a „nadsázka“ je filmársky obľúbené riešenie a tvorcovia sa netaja inšpiráciou známymi filmami. Lenže ani dobrý nápad nemusí vždy dopadnúť dobre. Niektoré scény zaujmú, ale pri niektorých cítime nedostatočné spracovanie už v scenáristickej podobe. Akúsi kŕčovitosť až trápnosť. Napr. keď má Frank bojovať s „vesmírnym inseminátorom“ a brodí sa prasknutou plodovou vodou či podobne.

Výborne sú prepracované predovšetkým postavy starnúceho manželského páru. Svoje tu však zohráva predovšetkým herecké majstrovstvo ich predstaviteľov. Hlavne Simona Stašová je neopakovateľná, keď sa snaží ako submisívna manželka presvedčiť sama seba o svojej ženskej príťažlivosti. Väčšinu ostatných postáv však scenárista poňal viac-menej ako figúrky. Napriek tomu u diváka zarezonuje spisovateľova susedka so psíkom Ťapkou a problémami s kresbami na poštovej schránke.

ZIVOT JE ZIVOT 25Crazy komédia má svoje vlastné pravidlá hry a má vyslovene útočiť na bránicu, bez ohľadu na logiku. Ale kritikovi do smiechu veľmi nie je. Otázka je, ako zareaguje divák, ktorý sa chce predovšetkým zabaviť a „obohranosť“ témy môže pociťovať ako plus, veď to pozná a pripomína mu to jeho obľúbené televízne komédie, tak čo treba uvažovať a zamýšľať sa nad tým, že nápad je výborný, filmové stvárnenie zaujímavé, herecké výkony dobré, a predsa akoby tomu čosi chýbalo? Parafrázujúc titul Život je život, môžeme povedať Film je film.

Režisér Cieslar sa na stretnutí s novinármi priznal, že považuje komédiu za ťažší žáner ako drámu. Je predsa všeobecne známe, že človeka ľahšie dojmete ako rozosmejete.. Alibisticky povedané: O tom, či to tvorcom vyšlo, rozhodnú v konečnom štádiu diváci.

zivot je zivot b1 sk nahladŽivot je život
Česká republika 2015
Dĺžka: 95 minút