Dead snow: Červený vs. mŕtvy (Dod sno 2)

Dead Snow4 resizeSeverné Nórsko sa opäť otriasa pod ťarchou tankov, nacistickí zombíci sú späť, aby dokonali svoj zámer, našli mincu, ktorá im patrí a na ceste za pomstou potupnej vojenskej porážky vyvraždili všetko, čo im príde pod ruku. Silnej ruky sa však zhostil Martin - jediný preživší masakru, počas ktorej zombíci vyhladili jeho priateľov a on stratil svoju milovanú…

Hnev rastie na oboch stranách, Tommy Wirkola sa teší na odplatu, ktorú po piatich rokoch dotiahol do podoby omnoho komplexnejšej ako v predošlom filme Dead snow. Tvorcovia v úvode rekapitulujú, prostredníctvom komentára a flashbackov, zásadné momenty filmu Dead snow z roku 2009, na ktorý Dead snow: Červený vs. Mŕtvy voľne Dead Snow3 resizenadväzuje. Aj keď druhý diel úzko súvisí s dejom prvého filmu, k hlavnému hrdinovi, jeho nacistickému protivníkovi a jeho vojenskej družine, naberá nové postavy (čo je nevyhnutné vzhľadom k vyvraždeniu celej skupinky v prvom diely) a rozvíja celkom nové dejové línie. Tie síce pokračujú v práci s predošlými motívmi, no hlavný hrdina Martin má o všetkom rovnako slabé znalosti ako divák. Spolu s ním a s jeho bizarnými spoločníkmi - protizombíkovským komandom, ktoré Martinovi prilieta na pomoc z bezpečia detskej izby z ďalekého USA, skroteným a oddaným zombíkom, či teplým správcom múzea nacizmu, postupne prichádzame na kĺb motiváciám oživených mŕtvych.

Dead Snow2 resizeÚstredným motívom a tematickým tmelom je stará dobrá pomsta. Z Martina - obete, sa stáva silný bojovník, nechýba mu zázračne nadobudnutá sila. Nedorozumenie, ku ktorému príde v nemocnici už v expozícii filmu, sa Martin veľmi rýchlo naučí ovládať a využívať vo svoj prospech, odštartuje sériu zásadných dejových zvratov. Príbeh je vtipne prekvapivý, pomerne nepredvídateľný a šikovne sa mu darí udržať pozornosť diváka. Martin postupne nadobúda silu, divák sa so svojím hrdinom stotožňuje do takej miery, ako mu len žánrové hry a hyperbola dovoľujú. Zo zdanlivého hendikepu vytvorí tajnú zbraň, ktorá dáva nádej, že hrdinovia uspejú. Film varíruje isté motívy Dead Snow6 resizehororových, či thrillerových žánrov, obe strany sa pripravujú na veľkú záverečnú odvetu, zaujímavé a vtipné sú najmä detaily, či dialógy. Dead snow 2 parafrázuje žánrové klišé, nafukuje ho do obludných rozmerov, aby vzápätí vytiahol ihlu a spľasnutou bublinou polepil celý svoj vymyslený svet.

Znalosť predošlého filmu nie je nevyhnutná, snímka funguje samostatne, všetko, čo by mohlo vyvolať nejasnosti autori bez okolkov vysvetlia, dopovedia.  Na hororové naturalistické prvky, hrôzy a krv, si po niekoľkých minútach zvykneme a začíname sa baviť. V expozíii je prítomná skôr pachuť hororu, humor však na seba nenechá dlho čakať- množstvo bizarných postavičiek, či pomerne šikovná práca s klišé, zaručujú zábavu, ktorá po Dead Snow7 resizenaladení sa na vlnovú dĺžku Wirkolovho humoru, neurazí. Sympatické postavy a šikovná práca s hyperbolou vtiahnu do deja aj diváka, ktorý obdobným žánrom neholduje. Práve severský humor zaručí, že si film získa publikum, baviť sa predsa chceme všetci.

Nórski  filmári opäť potvrdzujú, že sú na vysokej estetickej i technickej úrovni. Škandinávsky humor sa prejavuje v detailoch, výborne zvolení sú predstavitelia jednotlivých postáv, od Dead Snow8 resizehlavného hrdinu, cez amerických “nerdov”, až po miestny policajný zbor a vtipné situácie, v ktorých ukazujú policajtov ako nemožných zbabelcov. Doménou filmu je fakt, že všetky postavy, bez ohľadu na ich kladné, či záporné zafarbenie, sú sympatické (azda s výnimkou nacistických netvorov). Dead snow je výborne namiešanou zmeskou humoru a akcie, Wirkola miluje svoje postavy bez ohľadu na to, či sú živé, mŕtve, bez ohľadu na to, koľko nánosov krvi a zvratkov na sebe majú. Ich bizarnosť sa síce odráža od pomerne často varírovaných prvkov, Dead Snow10 resizeglosuje ich a bez hanby sa vysmieva (gejom, nacistom, prestarnutým súrodencom uznávajúcim kult Star Wars, neschopným policajtom…)

Dead snow dáva presne to, čo sľubuje: hory nechutných mŕtvol, prekvapivé rozuzlenia i akčnú zábavu. Wirkola má pod palcom hororový žáner a nechýba mu správny zmysel pre humor. Snímka zaručene pobaví, o na plátne by azda mala zasvietiť upozorňujúca kontrolka: “Občerstvovanie počas premietania len na vlastnú zodpovednosť…”

Dead Snow5 resizeDead Snow: Červený vs. mŕtvy (Dod sno 2), Island, Nórsko, 2014
Dĺžka: 100 minút
Réžia: Tommy Wirkola