Jupiter na vzostupe (Jupiter Ascending)

Jupiter12 resizeSpomínate si, keď v roku 1999 vtrhol na plátna kín Matrix? Temné cyberpunkové sci-fi sa stalo nečakaným hitom a naštartovalo kariéru bratov Wachowských. Rozvinutie v plnohodnotnú trilógiu na seba nedalo dlho čakať a zdalo sa, že Hollywood našiel novú továreň na hity.

O 16 rokov neskôr je situácia diametrálne odlišná. Trilógia Matrix je stále jediným hitom súrodeneckého dua, ktorý už netvoria dvaja bratia, ale brat a sestra, a to by pred rokmi netipoval asi nikto. Aj napriek tomu, že si zachovali svoj štýl, Jupiter resizevýrazné komerčné úspechy sa im vyhýbajú, a to aj na producentskom, aj na režijnom poli. Jupiter na vzostupe je ich doteraz najdrahším filmom a dosť možno poslednou veľkou šancu na zotrvanie v prvej lige. Režisérske duo sa tento krát rozhodlo oživiť viac menej klasickú space operu. Žiaden pokus o hrané a preštylizované anime, či adaptácia neadaptovateľnej knihy, ale originálny projekt, ktorý sa začal rysovať už niekedy v roku 2009. Nakrúcať sa začal až v roku 2013 a do kín mal byť uvedený ešte v roku 2014. Nasledovala však dvojica odkladov a dobrodružstvo, uvádzané heslom: rozšírte svoj vesmír sa k nám dostáva až teraz. Až na to, že je všetko, len nie klasické.

Jupiter 8 resizeHlavnou hrdinkou je mladá žena Jupiter Jones, ktorá bola podľa znamení predurčená k veľkým veciam. Osud má však zjavne zmysel pre humor a Jupiter sa ocitá v nekončiacom kolotoči neúspechov a ešte k tomu ako upratovačka. Alebo ide len o dočasný stav a znamenia hovorili pravdu? Divák to, samozrejme, vie ešte dávno predtým, ako sa na scéne objaví geneticky upravený bojovník s tvárou Channinga Tatuma a Jupiter sa náhle stane súčasťou doslova medzigalaktických intríg. Samotná zápletka, ktorá si údajne berie inšpiráciu z Homérovej Odysey, alebo z Čarodeja zo zeme Oz, pracuje s témou outsidera, ktorý sa neskôr zapletie do víru udalostí ako jedna z kľúčových osôb. Nie je to Jupiter7 resizevo filmovom svete ničím novým a ide o univerzálnu a obľúbenú formu vhodenia diváka do deja. Použitá bola vlastne aj v Matrixe, aj keď tam sa pracovalo s postupným prerodom z outsidera na hrdinu. Tu tento aspekt chýba a hlavná hrdinka je tá, ktorú treba stále zachraňovať, o to viac, že ju chce zrejme každý využiť vo svoj prospech. Nechýba ani niekoľko ďalších obľúbených motívov oboch súrodencov, ktoré je možné sledovať naprieč ich tvorbou.

Suverénne najväčšiu chválu si zaslúži triková stránka. Odklady boli len na prospech veci a len máločo v poslednom čase sa Jupiter10 resizetrikom dokáže vyrovnať. Svet pôsobí živo a uveriteľne, a to bez ohľadu na to, kde sa práve postavy pohybujú a na akých podivných mimozemšťanov tu narazíte. Výslednému dojmu určite pomáha aj jeho vnútorná prepracovanosť, ktorá je neustále cítiť, a to aj z dialógov, ktoré postavy vedú, aby nám to pripomínali. A práve tu je skrytý menší kameň úrazu.

Premisa ešte nemusí spôsobiť vrásky na čele, ale dej je sekundárny a slúži len na to, aby sa divák neustále kochal vizuálnymi atrakciami, podporenými slušnou hudbou Michaela Giacchina a obstojne nasnímanou akciou. Zabudnite na silné charaktery, ale aj na marvelovské odľahčenie, ktoré by mohlo pomôcť. Fiktívny svet, s množstvom bizarných nápadov, si Jupiter4 resizeho priamo pýta a do istej miery sa oň akoby aj snaží, ale herci to príliš nevedia predať. Osobitne to platí pre Milu Kunis, ktorá sa celý čas hľadá a nepomáha ani, že do celku naskakuje od svojej absurdne pôsobiacej ruskej rodiny a čistenia záchodov. Na opačnom póle zase stojí Eddie Redmayne so svojou karikatúrou na záporáka. Či je  chyba v hercoch, scenári alebo réžii nevedno. Alebo to bol úmysel? Pri pohľade na výsledok však nie je až tak ťažké uveriť, že od začiatku bola v pláne pulpová jazda. Potom by sa, samozrejme, dalo na film nahliadať aj z iného pohľadu. Tak či tak, dá sa reálne predpokladať, že táto blockbusterová produkcia bude od tohto kontroverzného dua na dlhší čas poslednou. Sklamať bežného diváka a Jupiter14 resizenahnevať aj mnohých vlastných fanúšikov sa nepodarí každý deň. Akoby to sami predvídali, úž tento rok sa sťahujú na Netflix, kde sa aj bez veľkých hviezd a mamutieho rozpočtu, pokúsia o napravenia svojho renomé.

Hoci je Jupiter na vzostupe, evidentne prispôsobený aj mladšiemu divákovi, bola by chyba čakať od neho záležitosť prístupnú pre masy. Vôbec je zaujímavé sledovať, akým spôsobom sa mení klíma okolo Wachowských. Kým v Speed Racerovi istá skupina mylne videla budúcnosť filmu, postupom času sa ich tolerancia pravdepodobne vytratila a tá istá skupina nevie prísť Jupiteru na meno. Pokiaľ vám neprekáža, že namiesto nových Star Wars dostanete variáciu na Vládcov Vesmíru, možno budete patriť k hŕstke spokojných. V brakových sférach totiž naozaj funguje. Berte toto varovanie vážne.

Jupiter6 resizeJupiter na vzostupe (Jupiter Ascending ), USA , 2015
Dĺžka: 127 minút.
Scenár a réžia: Andy Wachowski, Lana Wachowski.