Boj snežného pluhu s mafiou (Kraftidioten / In Order of Disappearance)

Sneh5 resizeBoj snežného pluhu s mafiou dokazuje, že keď sa spoja kreatívne osobnosti na rovnakej vlnovej dĺžke, v tomto prípade scenárista filmu Perfect sense, Dán Kim Fupz Aakeson a nórsky režisér Hans Petter Moland, môže vzniknúť inteligentná a esteticky vycibrená “žánrovka”. Žánrovka plná severskej zdržanlivosti, kamenných tvárí a nečakaných dejových zvratov, presne taká, akú nikdy nevyprodukuje Hollywood. (Film sa premietal aj v rámci prehliadky festivalu severských filmov Scandi.)

Chladný humor, smiech cez slzy, estetizujúci purizmus plný čistých obrazových línií, presvietená snežná krajina, Sneh2 resizeumiernená kamera i herectvo. Film je primerane minimalistický, autori vyskladali svoj svet pridŕžajúc sa hesla: menej je na severe vždy viac. Výsledkom je nadpriemerný kinematografický zážitok.

Hlavný hrdina filmu Nils je vytrhnutý zo svojej pokojnej rutiny, tvorenej každodennou prácou odhŕňača snehu, zdrvujúcou správou o smrti jeho syna. Nils odmieta uveriť tomu, že jeho syn bol narkoman, netrvá dlho a dostane sa pravde na kĺb. Manželka takmer okamžite vypadáva z hry, synova smrť ju psychicky položí a Nils berie spravodlivosť do vlastných rúk. Zatiaľ čo on sa cez rôzne prekážky dopracúva k bossovi, v druhej línii sledujeme mafiánov, rodinné problémy, spor o syna s Sneh3 resizeexmanželkou, neurotické výbuchy a hystériu, ktoré vyplývajú z “náročného” povolania najväčšieho nórskeho kokaínového baróna. Do deja vstupuje niekoľko epizodických postavičiek, ich úlohou nie je len pobaviť (dvaja nešikovní policajti, východoeurópsky mafiánsky gang, nelojálny Japonec, vietnamská manželka...). Vďaka nim dochádza k bizarne vtipným a nečakaným zauzleniam, všetko je vopred pripravené, logicky pravdepodobné, bez náznaku konštrukcie.

Boj snežného pluhu s mafiou je výbornou ukážkou severskej zdržanlivosti. Konflikt i téma sú exponované citlivo, s dôrazom na detail. Na žáner je nahliadané veľmi invenčne, miesto Sneh8 resizegangsterského klišé nám autori ponúkajú inovatívnu čiernu komédiu. Jemná irónia, či schopnosť presne nadávkovať humor a krutosť tak, aby divák nikdy nevedel, či sa môže ešte smiať, alebo by sa už patrilo plakať, sú dominantami filmu s pravým škandinávskym duchom. Priamočiarosť a zacielenosť námetu je evidentná od začiatku, jednoduchý príbeh možno zhrnúť do jednej vety: krvavá pomsta synovraždy. Film štartuje bleskovou expozíciou, miestny drogový kartel zabije syna zaslúžilému občanovi Nilsovi Dickmanovi, ktorý sa razom ocitá na samurajsky osamelej ceste za pomstou. Postupne odškrtáva mená zo svojho krvavého zoznamu, ktorý vedie k najobávanejšiemu bossovi. So svojím hnevom sa vyrovnáva sám, až na neverného Sneh4 resizenájomného vraha a vyslúžilého mafiánskeho brata Dickmana, nemá komplicov. Nils netuší, že obávaný mafiánsky boss si to rovnakou školáckou chybou pokazil aj u balkánskej “konkurencie”, ktorá vďaka nemu spoznáva “krásy Nórska” a pripravuje krvavú návštevu.

Charaktery sú veľmi plastické, presné, v kontexte s národnou náturou autori glosujú spoločenskú situáciu, prisťahovalectvo, šovinizmus. Čiernočierny humor je všadeprítomný a bez ostychu strháva postavám pozlátené masky. Obzvlášť si pochutnali na snobskom mafiánskom bossovi, cez neho parodujú prototyp úspešného mladého Nóra, ktorý vo svojej brandži takmer nemá konkurenciu. “Podnikateľský” úspech, peniaze, dokonalý dom, Sneh11 resizeani chorobná urputnosť na zdravý životný štýl ho nezachránia pred temným determinizmom. Napokon sa predsa len musí dostaviť staré známe, aký požičaj, taký vráť.

Film sa pohybuje na hrane, vážnu tému zhadzuje. Zosmiešňuje hrubosť a násilie, no stále zostáva realisticky kritický. Boj snežného pluhu s mafiou je znepokojivý, divák sa v postavách nachádza, navyše sa občas pristihne v polohe, keď nedokáže presne určiť, aká emócia sa od neho v danom momente očakáva. Na druhej strane je subžánrom, využíva priame Sneh resizeodkazy na kultové filmy, svojsky pracuje s klišé prvkami (nemotorní policajti bábovky, drsní Balkánci uchvátení krásnou krajinou, uhladení Nóri, puntičkársky líder, obradná likvidácia mŕtvol a podobne), pracuje s prvkami gangsterky, krimi, dokonca i samurajských filmov. Krimi žánru sa pridŕža i priamočiara narácia, kde už na začiatku divák vie, že na tejto ceste potečie veľa krve.

Boj snežného pluhu s mafiou nedá svojmu divákovi nič, čo od “žánrovky” očakáva, aj keď je “mužným” filmom a tvorcovia dokazujú, že aj severania vedia gradovať napätie a vzrušiť diváka akčnými prestrelkami. Film má okrem napätia, či nepredvídateľnej fabuly i pridanú  hodnotu a tou je nevtieravá spoločenská kritika a humor.

Sneh7 resizeBoj snežného pluhu s mafiou (Kraftidioten / In Order of Disappearance), Nórsko, Švédsko, Dánsko 2014
Dĺžka: 115 minút
Réžia: Hans Petter Moland