Sex v Paríži (Sous les jupes des filles)

Sex5 resizePod názvom Sex v Paríži uviedla do našich kín v polovici januára distribučná spoločnosť Continental film režisérsky debut francúzskej herečky Audrey Dana (1977). Je zároveň spoluautorkou scenára a zahrala si jednu z protagonistiek – tridsiatničku Jo.

Ide vlastne o akúsi koláž  príbehov jedenástich žien rôzneho veku, postavenia, stavu či povahy. Ale ich spoločným menovateľom  je túžba zmeniť svoj život a problémy s láskou v rôznych podobách. Napríklad úspešná  podnikateľka Sex7 resizeRose (Vanessa Paradis) sa v mene  kariéry vzdala  súkromia i rodiny. Všetci ju považujú za neznesiteľnú bytosť a nemá žiadne priateľky. Poverí  teda svoju asistentku Adeline (Alice Belaidi), aby jej dajaké „našla“. Netuší, že mladá žena prežíva traumu z psychického týranía v rodine a jej matka riešila situáciu vraždou manžela. Pred súdom ju má zastupovať slobodná právnička Agathe (Laetitia Casta), pre ktorú je to prvý veľký prípad. Chýba jej však sebadôvera. Navyše sa nazdáva, že navždy prišla o muža, ktorého obdivuje, lebo sa pred ním opakovane strápňuje svojimi problémami so zažívaním. Jej priateľka Jo (Audrey Dana) rieši vzťah so ženatým mužom. Päťdesiatnička Lili (Isabelle Adjani) sa zas nevie vyrovnať Sex3 resizeso starnutím ani s dospelosťou svojej jedinej dcéry, ktorú vníma ako keby mala stále ešte osem rokov. Inés (Marina Hands) až po operácii očí zistí, že otec jej dvoch detí je chronický sukničkár. Nevie pochopiť, že jej to kolegyne nikdy nepovedali a navyše to zazlieva Marii (Alice Taglioni), ktorá sa snaží v každej situácii udržať dekórum a nedať najavo, ak ju niečo trápi, aj za cenu, že ju budú  považovať za pokrytca. Vodička autobusu Fanny (Julie  Ferrier) sa musí vyrovnať s tým , že manžel odmieta plniť manželské povinnosti a svoju impotenciu rieši odchodom k matke. Ysis (Geraldine Nakache) má iba 27 rokov, ale už štyri deti. Manžel nechápe jej únavu z daného stavu, ani to, že ju Sex4 resizezačína priťahovať  ich príležitostná opatrovateľka detí Sophie (Audrey Fleurot). A nakoniec je tu štyridsiatnička Sam (Sylvie Testud), ktorá trpí panickým strachom z napadnutia. Až keď sa dozvie, že má zhubnú chorobu, pochopí, pre aké zbytočnosti sa dovtedy trápila.

Titul Sex v Paríži evokuje spomienku na americký film i seriál Sex v meste a je dobrým komerčným ťahom, ktorý určite priláka divákov. Na druhej strane trochu zavádza a hrdinky viac ako po sexe samotnom túžia po láske v plnom zmysle slova. O filme sa Sex2 resizehovorí ako o romantickej komédii, ale romantika Paríža a aj francúzsky šarm  sa akosi  z konečnej podoby vytráca. I keď pohľad na Eifelovku, kaviarničky, lavičky v parku a istá živočíšnosť  majú niečo do seba. Možno je chybou scenára a následne i filmu, že jedenásť nie vždy dostatočne charakterovo vykreslených protagonistiek a jedenásť nevyvážených  príbehov je na debutujúceho tvorcu, ale i na „ostrieľaného“ diváka  trochu priveľa. Stráca prehľad kto je kto, nevraviac o zmätených dejových a motivačných líniách. Navyše, sa relatívne banality na Sex8 resizeúrovni anekdoty (hoci aj nadmerná plynatosť inak krásnej ženy) prelínajú s tragickými osudmi, ktorých sa dotkol tieň smrti (vážna choroba či dcéra, ktorá ďakuje v súdnej sieni matke, že jej darovala druhýkrát život, keď zabila otca). Bonusom je, že sa režisérke sa podarilo prizvať k spolupráci ešte stále krásne (i keď roky žiadna neutají) a dobré herečky. Občas však nemajú čo hrať. Zato v záverečných scénach  na námestí Trokadero si môžu zatancovať i zaspievať. Pripomína to finále muzikálu.

Sex11 resizeZaujímavé, i keď nie objavné je rámcovanie filmu. Úvodná scéna má takmer dokumentárnu atmosféru, keď počúvame mimo obraz úryvky z rozhlasového rozhovoru na tému ženskej ovulácie a ženskej problematiky vôbec. V závere sa pomedzi titulky  zas mihajú krátke obrazovo-slovné dopovedania osudov niektorých  žien. Sex v Paríži nakrútili ženy pre ženy zo svojho uhla pohľadu. Na rozdiel od reality tu hrajú muži druhé husle na plátne i v hľadisku. Ženské diváčky sa asi aj celkom dobre zabavia. Muži sotva. I keď, ktovie?

Sex resizeSex v Paríži (Sous les jupes des filles), Francúzsko, 2014
Dĺžka: 118 minút
Réžia: Audrey Dana