Fotograf

Foto8 resize„Ľudia nechcú pravdu, chcú fantáziu, takže si budeme vymýšľať,“ hovorí  svetoznámy český fotograf Jan Saudek v úvode  filmu Fotograf režisérky Ireny Pavláskovej, ktorý do našich kín uvádza v týchto dňoch distribučná spoločnosť Magic Box Slovakia. Vyznieva to trochu alibisticky, pretože základ scenára, na ktorom sa podieľali obaja, inšpiroval  turbulentný  osud reálnej kontroverznej osobnosti a veľa vymýšľať ani nebolo treba. Ako však režisérka zdôrazňuje, nejde o životopis, ale o príbeh vzťahov filmových postáv. Konkrétne to znamená, že sa film sústreďuje iba na niektoré  momenty z fotografovho pracovného i súkromného života a dáva sa nimi voľne inšpirovať.

Autorka - absolventka FAMU, filmová a televízna režisérka, scenáristka a producentka Irena Pavlásková (1960), sa do povedomia verejnosti zapísala už svojím  filmovým debutom Čas sluhů (1988), za ktorý získala rad  ocenení, medzi iným Foto12 resizei v Cannes a v Montreali. Medzinárodné uznanie získala i za dramatické podobenstvo Corpus delicti (1991). Neskôr zaujala filmami Čas dlhů (1998), Bestiář (2007) či Zemský ráj to napohled (2009).  Medzitým sa venovala televíznej a dokumentárnej tvorbe. Začiatkom deväťdesiatych rokov tak vznikol v cykle GEN aj dokument o fotografovi Saudkovi. Vtedy vraj prvý raz  spolu hovorili o možnosti nakrútiť hraný film. Trvalo však viac ako desaťročie, kým projekt Fotograf vznikol.

Príbeh fotografa Jana (vynikajúci Karel Roden) sa odohráva v istom časovom úseku deväťdesiatych rokoch. Sledujeme ho pri práci v ateliéri, v ktorom nechýba hárem jeho povestných korpuletných modeliek, ale aj pri  interview na spoločenských podujatiach, či pri stretnutiach s jeho rodinou alebo priateľmi. Foto7 resizeDo toho sa prelínajú spomienky na detstvo (napríklad nočná mora koncentráku, kde sa ocitol ako dieťa zo zmiešaného manželstva) či na začiatky (fotografie s prvou manželkou a s dieťaťom), ale aj prvé výsluchy na ŠTB. Hlavne však sledujeme celú plejádu žien okolo neho – manželky, milenky, priateľky. Niektoré túžia iba po sexe, či po peniazoch, prípadne ich láka jeho búrlivý spôsob života, ale  iné ho milujú nezištne a obetavo (ako Valentína v podaní Mariky Procházkovej). Čo neznamená, že všetky na seba nežiarlia, nepijú a nevyrábajú  trápne scény, pri ktorých sa ich snaží Maestro utíšiť výzvou „Dámy, radím vám ke klidu...“  Jedného dňa sa v ateliéri objaví Líba (Marie Málková) a ponúka Janovi služby asistentky. Zamestná ju, lebo Foto2 resizeje ochotná  urobiť a vybaviť čokoľvek a kedykoľvek. Stane sa možno jediným človekom, ktorému absolútne dôveruje. Netuší, že  jej láska má v sebe temnú – manipulatívnu a vlastnícku  stránku a dokáže sa zmeniť v ničivú a zákernú nenávisť.

Pavláskovej sa podarilo  svojským spôsobom opäť nakrútiť film o silných ženách a fatálnej manipulácii jedincom, ktorý je slabý v svojej úprimnosti a otvorenosti. V jednom okamihu Janova priateľka Věra (Vilma Cibulková) varuje fotografa, že stvoril monštrum, ale on odmieta uveriť. Zaujímavá je psychológia jednotlivých postáv. Napríklad na pomerne malom priestore dokázal vystihnúť charakter fotografovho syna Marka herec Foto6 resizeVáclav Neužil. Jeho pochopiteľnú žiarlivosť i chuť vrátiť otcovi niekdajšie odmietanie. Ťažšie je prijať vzťah Klárky (Zuzana Vejvodová), ktorý je akoby na hranici incestu a psychiatrickej liečebne. Herecké obsadenie je  skutočným plusom filmu hlavne v prípadoch hlavných predstaviteľov.. Marie Málková ako Líba, ktorá sa z napohľad nenápadnej šedej myšky, dievčaťa z vidieka, dokáže vypracovať na  takmer mediálnu ikonu. Líba nemá v sebe tvorivú iskru, skôr má schopnosť napodobňovať, kopírovať, ale jej húževnatosť s akou ide za svojím cieľom bez ohľadu na akékoľvek morálne zábrany je šokujúca. Alebo je to iba ženská pomsta za zradu, za to, že nebola dostatočne milovaná? Hlavným bonusom filmu  je však herecký výkon Karla Foto.10 resizeRodena v titulnej postava fotografa Jana. Režisérka mu kedysi ponúkla jeho prvú hlavnú filmovú úlohu vo filme Čas sluhov a Fotograf je jeho piaty film pod jej vedením. Ponuka na postavu Jana ho vraj pôvodne prekvapila, ale zaujala ho bohatosť, neobyčajnosť a nejednoznačnosť charakteru, neschopnosť vzoprieť sa svojim  démonom.  Dokázal  stvárniť fotografov šarm osobnosti, jeho vnútornú energiu a vášnivosť, ale aj slabosť, strach a osamelosť. Sám Saudek hodnotil jeho výkon slovami, že  nehral zovňajšok, ale dušu.

Priaznivci Saudkovho diela ocenia asi najviac nahliadnutie do Foto9 resizeateliéru a zákulisia prípravy fotografie. Iných by prehliadka bizarných kyprých ženských typov a fotografovo vyjadrovanie, spôsoby a erotika mohli zaskočiť, či až pobúriť alebo otráviť. Dĺžka viac než dve hodiny je predsa len trochu priveľa. Pavlásková  príbeh a jeho protagonistov predstavuje, ale nehodnotí, nesúdi.  Akoby ilustrovala isté momenty. Jednoducho toto a toto sa stalo, ale nepýtajte sa prečo. Psychologických vysvetlení je viacero, tajomstvá však zostávajú tajomstvami. Niečo si môžeme domyslieť, niečo vymyslieť. Je tu láska i zrada, osamelosť i túžba vymaniť sa z nej. Ale  tvorcovia i diváci zostávajú v úlohe pozorovateľa, ktorý sa občas trpko usmeje. Hoci aj vtedy, keď z úst známeho kritika zaznie na plátne britká poznámka o tom, že priemernosť sú ľudia ochotní tolerovať, kým genialita  každého znervózňuje... .

Foto resizeFotograf, Česká republika, 2014
Dĺžka: 133 minút
Réžia: Irena Pavlásková