Medzi náhrobnými kameňmi (A Walk Among the Tombstone)

Medzi 6 resizeLiam Neeson sa v posledných rokoch vyprofiloval na obľúbenca mainstreamového publika. To, čo sa mu nepodarilo s novými Hviezdnymi vojnami, zvládol film 96 hodín a na staré kolená sa z neho paradoxne stal vyhľadávaný herec akčnejšie zameraných rolí. Bolo by však chybou očakávať od jeho novinky niečo podobné. Snímka Medzi náhrobnými kameňmi nepripomína ani 96 hodín, ani Non Stop, ba ani Neznámeho.

Matthew Scudder je bývalý príslušník newyorskej polície, ktorý sa po istej udalosti utiahol do samoty a stal sa súkromným očkom. Nie je to žiadny nováčik na filmovom plátne. Možno nedosahuje popularitu Jasona Bourna, či Jacka Ryana, ale na plátnach sa už objavil pred 28 rokmi vo filme 8 miliónov spôsobov ako zomrieť a jeho predstaviteľa si Medzi 2 resizezahral Jeff Bridges. Medzi náhrobnými kameňmi je tak druhou adaptáciou kníh Lawrenca Blocka. Tentokrát jeho fiktívnej postave osud prihrá zaujímavý prípad únosu a brutálnej vraždy manželky drogového dílera. Matt sa sprvoti pochopiteľne zdráha, ale napokon víťazí jeho zmysel pre spravodlivosť. Navyše pomerne rýchlo vychádza najavo, že nešlo o prvú obeť páchateľov a podľa všetkého ani o poslednú. Kto za tým vlastne stojí a aké sú ich dôvody?

Samotný film akoby vypadol z deväťdesiatych Medzi 5 resizerokov, a to doslova. Knižná predloha vznikla v roku 1992 a dej je zasadený do približne rovnakého obdobia. Tejto ilúzii napomáha aj staromilská réžia Scotta Franka, ktorá príliš nepripomína súčasné moderné filmy. Frank ďaleko viac vsádza na pomalé premyslené zábery a postupné budovanie atmosféry, pričom si pomáha aj utlmením farieb. Vďaka tomu a taktiež postaveniu ženských postáv v deji pripomína filmy noir. O akčné scény je núdza, fanúšika žánru v tomto uspokojí azda len úvod a záver. Všetko medzi tým vypĺňa vyšetrovanie, respektíve hľadanie stôp a Medzi 3 resizedialógy prehlbujúce charaktery postáv. Scenár nie je prehliadkou drsných scén, ale na patričných miestach dokáže zatlačiť a vyvolať znepokojenie. Nevsádza na šokujúce zvraty, ani na rýchle tempo, prím neustále hrajú dobre napísané postavy.

To by ,samozrejme, nefungovalo pri nevhodnom obsadení. Frankova kriminálka s tým, našťastie, nemá najmenší problém. Pochopiteľným ťahúňom je Liam Neeson, ktorý si podobné úlohy zrejme užíva. Presnosť jeho obsadenia najviac vynikne v scénach s telefonátmi, ale ani ostatní herci na tom nie sú Medzi 4 resizehoršie. Okrem neho pritom absentujú známe tváre, ale všetci, počnúc drogovými dílermi až po samotných vrahov, sú dostatočne autentickí. U hlavných záporákov, ktorých film zbytočne nedémonizuje a napriek tomu im neuberá zlovestnú auru, to platí obzvlášť. Príjemným prekvapením je aj rola mladého černošského parťáka  podaní hviezdičky X Factoru so pseudonymom Astro.

Medzi 7 resizeFilm Medzi náhrobnými kameňmi je poctivá kriminálka pripomínajúca staré časy. Nejde teda o snímku pre masového diváka, na to je novinka z produkcie Dannyho DeVita až príliš staromódna. Dá sa reálne predpokladať, že len Neesonovo meno ju dokázalo pretlačiť do kinodistribúcie a vďaka za to. Podobne ladený film totiž pôsobí v súčasnej ponuke ako vítané osvieženie.

Medzi resizeMedzi náhrobnými kameňmi (A Walk Among the Tombstone) ,USA , 2014
Dĺžka: 113 minút.
Scenár a réžia: Scott Frank
Kamera: Mihai Malaimare Jr.
Strih: Jill Savitt
Hudba: Carlos Rafael Rivera
Hrajú: Liam Neeson, Ólafur Darri Ólafsson,  Dan Stevens, Boyd Holbrook, Sebastian Roché, David Harbour, Whitney Able, Mark Consuelos, Marina Squerciati, Laura Birn, Annika Peterson, Mike Figueroa a ďalší.
Premiéra v SR:  30. októbra 2014