Čo sme komu urobili? (Qu´est-ce qu´on a fait au Bon Dieu?)

Co sme 4 resizeFrancúzsky scenárista a režisér Philippe de Chauveron (1965) nie je v zahraničí známy. Zdá sa, že zmenu v jeho doterajšej kariére prinesie až jeho dvanásty scenár a piaty celovečerný film Čo sme komu urobili  ?, ktorý s veľkým úspechom premietajú nielen doma, ale aj v Nemecku a Belgicku. Teraz sa prostredníctvom distribučnej spoločnosti Barracuda Movie dostáva do našich kín.

Tento úspech sa dá ľahko vysvetliť žánrom (ide o komédiu) i námetom, úzko spojeným s bohatým zastúpením imigrantov v spomínaných krajinách, ktorí vnášajú do tradičného života pôvodného obyvateľstva mnohé obohacujúce prvky, ale aj problémy, vyúsťujúce neraz do násilností. Stačí si spomenúť na výtržnosti v parížskych predmestiach. Co sme 6 resizePhilippe de Chauveron však podľa vlastného scenára, na ktorom spolupracoval, ako už neraz, s Guyom Laurentom, nenakrútil investigatívny dokument ani realistickú drámu, ale ľahkú komédiu so šťastným, priam rozprávkovým koncom. V jej centre je starší manželský pár Claude a Marie Verneuilovci so štyrmi peknými dcérami. Vážení občania malého mesta, názormi konzervatívci, vierou katolíci, ťažko znášajú, že sa ich ratolesti dali dohromady s exotickými prišelcami. Jedna sa vydala za Araba, druhá za Žida, tretia za Číňana. Všetky nádeje vkladajú do najmladšej Laury, dúfajúc, že konečne sa dočkajú svadby v katolíckom kostole. Zdá sa, že ich túžba sa predsa len splní, no má to jeden háčik...

Co sme 8 resizeNielen v detektívke, ale ani v komédii sa nepatrí prezrádzať pointu, a tak na prekvapenie, ktoré sparalyzuje celú rodinu, zjednotí troch zaťov proti potenciálnemu štvrtému a takmer rozloží dlhoročné manželstvo Verneuilovcov, si treba počkať v kine. Hoci vylúštenie zápletky je predvídateľné, divák sa ani trochu nenudí. Vo filme je dostatok slovného i situačného humoru, založeného na predsudkoch a stereotypoch vo vnímaní jednotlivých členov multikultúrneho spoločenstva. Každý zo zaťov, hoci sa už pokladá za Francúza, je pevne zakorenený v pôvodnej vlasti so všetkými jej zvykmi, jedlami, nápojmi, správaním a Co sme 2 resizepredovšetkým názormi. Je teda pochopiteľné, že sa iskrí nielen medzi temperamentným Arabom a vzťahovačným Židom, ale aj medzi nimi a suverénnym Číňanom, pričom olej do ohňa s pasiou prilieva najmä otec rodiny Claude, presvedčený o svojej pravde, ktorú považuje za jediný správny a nasledovaniahodný názor. Rodinné stretnutia, hoci aj Vianoce – sviatky pokoja – sú ohňostrojom slovných súbojov, v ktorých sa zabúda na akúkoľvek korektnosť a s rozkošou sa vyhľadávajú najbolestivejšie miesta protivníka. A keďže ide o francúzsky film, všetko sa deje so šarmom a vtipom, ktorý vyvoláva úsmev, ak nie priam hlasný smiech diváka.

Co sme 9 resizeFilm Čo sme komu urobili? (čo je povzdych osudom stíhaných rodičov štyroch dcér) stojí na postave otca Clauda, ktorého stvárňuje populárny francúzsky herec Christian Clavier. (Pamätáme si ho zo snímok o Asterixovi a Obelixovi, kde bol partnerom Gérarda Depardieua, či z komédie Návštevníci, v ktorej zažiaril po boku Jeana Renoa.) Jeho dominancia sa ešte zväčšuje v druhej časti, kde sa zo zúfalstva nad štvrtým nechceným zaťom rozhodne radikálne zmeniť svoj život. Sekvencie, keď si prebytočnú energiu a najmä zlosť vybíja rúbaním dreva a potom vytínaním záhradných stromov, je malou hereckou etudou, ktorá nepotrebuje slová. Jeho Co sme 11 resizevýrazná mimika pri sledovaní slovných prestreliek, keď sa snaží ovládať, aby nerozhneval svoju ženu, no napokon predsa bezhlavo vletí do konfliktu, je obdivuhodná. Slovom, Claude v Clavierovom podaní je stelesnenie konzervatívneho Francúza, gaullistu, verného katolíka, ktorému vývoj v rodnej krajine i vlastnej rodine prerastá cez hlavu. Nová situácia, ktorú ovládajú ľudia zinakadiaľ, sa mu nepáči, nerozumie jej a nechce sa s ňou zmieriť. Pri takto naštartovanom charaktere potom pôsobí zmierujúci akt príliš rozprávkovo, aj keď platí, že dobré jedlo a alkohol zbližujú, čomu nasvedčuje záverečná rozšantená svadba.

V súvislosti s týmto filmom sa objavujú spomienky na inú francúzsku komédiu, príbeh o spolužití ochrnutého bohatého aristokrata a jeho opatrovníka, recidivistu z predmestia, Co sme 10 resizektorý pod názvom Nedotknuteľní nakrútili v roku 2011 podľa vlastného scenára Olivier Nakache a Eric Toledano. Napriek niektorým styčným bodom – stretu dvoch odlišných kultúr a nekorektným narážkam na telesne postihnutých aj iné menšiny – súčasný film nedosahuje myšlienkovú ani profesionálnu úroveň spomínaného hitu. Je to však milé, vtipné, šarmantné obohatenie súčasného repertoáru kín, postaveného často na prvoplánových, nezriedka vulgárnych amerických komédiách. Navyše myšlienka, že ľudia si napriek národnostným, náboženským, názorovým a kultúrnych odlišnostiam môžu porozumieť a vzájomne sa tolerovať, je v dnešnom agresívnom svete tiež dôležitá. Prečo by sa nedal aj inde, nielen pred filmovou kamerou, postaviť snehuliak s čínskymi šikmými očami, arabskou bradou a židovskou jarmulkou na hlave?

Co sme 12 resizeČo sme komu urobili? (Qu´est–ce qu´on a fait au Bon Dieu?)
Scenár: Philippe de Chauveron, Guy Laurent
Réžia: Philippe de Chauveron