Transcendencia (Transcedence)

Transcedencia 2 resizeMyšlienka transcedencie, čiže „božského princípu nadzmyslového vnímania“ (aj tak by sa dal tento pojem preložiť), nie je nóvum. Stretávame sa s ňou opakovane napríklad vo filozofickom smere, ktorý vychádzal z Kanta, ale ešte častejšie v sci-fi literatúre či v sci- fi filmoch, kde sa objavuje motív hrozby, že umelá inteligencia prostredníctvom superpočítačov ovládne svet. Tvorcovia amerického filmu Transcedencia, ktorý v týchto dňoch do našich kín prináša spoločnosť Bontonfilm, sa pokúsili pozrieť na túto tému akoby z trochu odlišného uhla pohľadu.

Ide o režisérsky debut oscarového kameramana Wally Pfistera (1961). Je známy ako dlhoročný spolupracovník režiséra Christophera Nolana, s ktorým nakrútil tituly ako Počiatok či Temný rytier a ďalšie. Nolan však v tomto prípade figuruje iba ako jeden z producentov. Pfister svoje  kameramanské skúsenosti  zúročil predovšetkým pri Transcedencia 3 resizevizuálnej stránke filmu, ale kameru samotnú zveril kolegovi Jessovi Hallovi. Ako v minulosti, aj teraz však  vraj dal pred digitálnou technikou prednosť nakrúcaniu na klasický filmový materiál.

Príbeh, ktorý sa odohráva v neveľmi vzdialenej budúcnosti, vychádza zo scenára Jacka Paglena. Jeho protagonistom je úspešný vedec Will Caster (Johnny Deep). Sníva o tom, ako ísť za hranice možného a „vytvoriť stroj obdarený umelou inteligenciou a schopnosťou vnímať emócie, ktorý by dokázal sústrediť kolektívne poznanie a vedomie ľudstva.“ Jeho kontroverzný experiment vyvoláva nadšenie, ale i odpor. Keď pred jeho zavŕšením spácha naňho „ hnutie odporcov Transcedencia 6 resizetechnológií“ atentát a je odsúdený na smrť, stoja jeho spolupracovníci – manželka Evelyn (Rebecca Hall) a najlepší priateľ Max Waters (Paul Bettany) – pred rozhodnutím, či pokus dokončiť tak, že „skopírujú“ jeho mozog i vedomie a pripoja ho na internet. Je to totiž možné. Ale je to aj správne? Čo ak Willova túžba po poznaní prerastie do neutíchajúcej honby za mocou a nebude možné ho zastaviť? Čo ak to, čo „oživia“ už nebude Will, ale monštruózna vec, ktorú nebudú schopní ovládať. Lebo ako varuje niekdajší Willov profesor Joseph (Morgan Freeman) „Môže to byť koniec ľudstva v takej podobe, ako ho poznáme“.

Transcedencia 9 resizeVlastne celý film  je svojskou polemikou o tom, či má človek právo prekračovať isté hranice a „hrať sa na Boha“.  Evelyna by napríklad chcela zmeniť svet v lepší a dokonalejší, ale zaskočí ju, keď pochopí  nástrahy permanentnej  kontroly  jedinca  technológiami a deštrukciu ľudskosti ako takej. Začne sa báť. Nezdá sa, že sa bál aj scenárista, že sa zahryzol do priveľkého krajca. Lenže práve tu je problém.  Scenár je vždy základom a tu pôsobia niektoré dejové línie ako nedotiahnuté, charaktery len povrchné načrtnuté, a v druhej časti sa navyše akoby vytrácalo tempo rozprávania aj napätie. Pre nejedného diváka sa tak film po sľubnom rozbehu stáva sklamaním.

Transcedencia 11 resizeNestačia pôsobivé vizuálne scény, alebo  nahliadnutie do priam zázračnej ríše vedy, hoci aj nanotechnológie. Na jednej strane súboj technológii so strachom z neznámeho a zároveň „extrémistami“, ktorí  hlásajú návrat k prírode a v mene svojej pravdy sú ochotní vraždiť, na druhej strane metafora o  láske, ktorá chce zvíťaziť nad smrťou, ale aj  nebezpečenstvo vzniku monštra. Je zaujímavé, že pri nedávnom filme o vzťahu človeka a umelej inteligencie Ona, divák ochotne uveril len hlasu, ktorý prepožičala herečka počítaču.Tu má v niektorých momentoch problém prijať Deppa, ako „zmŕtvychvstalého“ vedca, hoci hereckému výkonu nemožno nič vyčítať, naopak.

Transcedencia 12 resizeNepísanou zásadou recenzií je neprezradiť „ako sa to skončí“. Lenže príbeh je rámcovaný „koncom“ – presnejšie – vidíme svet, ktorý stratil výdobytky technológií a klávesnica počítača slúži akurát ako pomôcka pri oprave dverí, ale v zanedbanej záhrade sa  zato darí slnečniciam. Max sa nimi kochá a začína rozprávať o dvojici geniálnych vedcov – Evelyny a Willa a o tom, o čo sa snažili.

V konečnom výsledku nie je celkom jasné, na koho strane vlastne tvorcovia stoja, aj keď nepopierateľne varujú a nastolujú známe Transcedencia 4 resizeotázky: Je cesta za poznaním naozaj cestou do pekla, ktorá je vydláždená dobrými predsavzatiami?  Je človek arogantná bytosť, ktorá  chce byť Bohom? Kde je tá hranica možného? A je tu aj tá nelogickosť ľudských vzťahov: Evelyna miluje Willa, aj keď je zhrozená z dôsledkov jeho činov, ktoré si pôvodne neuvedomovala. Je láska iba biochemická reakcia a mozog elektromagnetické impulzy? Ako je to s duchovným rozmerom nášho sveta, kde všetko súvisí so všetkým? Človek nevdojak  začne uvažovať nad rôznymi súvislosťami, hoci aj o vzájomnej zodpovednosti a Transcedencia 8 resizeprepojení. Chtiac-nechtiac mu však možno zíde na um aj známy citát o tom, že napríklad jedna včela nie je múdra, ale včelstvo múdre je, kým naopak človek - jedinec je neraz inteligentný až geniálny, lenže ľudstvo ako celok je hlúpe a zdá sa, že i nepoučiteľné...

V každom prípade, film Transcendencia má  ambiciózny nápad a myšlienky, nad ktorými sa oplatí uvažovať bez ohľadu na to, či sme alebo nie sme priaznivcami sci-fi. Záleží na divákovi, čo si z filmu „odčíta“.

Transcedencia resize

Transcendencia (Transcedence)
USA, UK, Čína - 2014