Pamiatkari (The Monuments Men)

Pamiatkári 10 resizeUbehlo už dvadsať rokov, čo George Clooney raketovo odštartoval svoju kariéru vďaka úlohe Dr. Doglasa „Douga“ Rossa v populárnej Pohotovosti (1994). Odvtedy hral v nespočetných filmoch a dnes je už aj uznávaným režisérom. Do našich kín prichádza zatiaľ jeho posledný režisérsky počin Pamiatkari.

George Clooney (1961) je jedným z najobsadzovanejších hercov a na svoje konto si už aj ako režisér môže pripísať štyri celovečerné filmy. Jeho režijným debutom bola snímka Milujte svojho zabijaka (Confesion of a Dangereous Mind, 2002) Po malej prestávke režíroval v roku 2005 päť epizód z televízneho seriálu Unscripted a v tom istom roku nakrútil Pamiatkári 2 resizeaj film Dobrú noc a veľa šťastia (Good Night and Good Luck), ktorý mal veľký úspech. Potom nasledovali snímky Tvrdé palice (Leatherheads, 2008) a Deň zrady (The Ides of March, 2011). V Pamiatkaroch figuruje ako režisér, scenárista, herec a producent. Možno táto štvorrola je príčinou, že výsledok nie až taký, ako by sme očakávali. Film vznikol podľa skutočnej udalosti, v čase, keď už bolo jasné, že Nemecko vojnu prehralo a Hitler vydal rozkaz zničiť všetky umelecké diela na okupovaných územiach.Táto správa, a to, že v roku 1943 pri bombardovaní Milána takmer padla za obeť Posledná večera, tak šokovala historika umenia Franka Stokesa (George Clooney), že prehovorili prezidenta Roossevelta na zriadenie špeciálnej jednotky, Pamiatkári 11 resizektorá bude pátrať po unesených klenotoch umenia. Samozrejme, okrem záchrany, bude ich povinnosťou vrátiť ich pôvodným majiteľom.

Stokes dá dohromady sedemčlenný tím pozostávajúci napríklad z divadelného impresária, riaditeľa galérie, kurátora, architekta, maliara. Prosto osloví ľudí vzdelaných, ktorí však o vojne nemajú ani potuchy. Pušku v ruke nikdy nedržali. Sú to muži rôzneho veku, od takmer starca, mužov stredného veku až po relatívne mladého človeka, ktorí sa navlečú do vojenskej uniformy. Už samotné ich pristátie, tesne po invázii v Normandii, kde po vylodení spojencov Pamiatkári 9 resizeneostal kameň na kameni, je humorné. Prechádzajú frontovou líniou akoby boli na prechádzke. Veríme síce v ich snahu zachrániť svetové kultúrne dedičstvo, ale o ich odvahe a bojových schopnostiach vážne pochybujeme. Asi aj preto tvorcovia vyrozprávajú hrdinský čin cez množstvo na seba nenadväzujúcich epizód, ktoré musím uznať, majú aj dostatočné napätie a humor, len dohromady nehrajú. A aby to nebol len čisto mužský film nezabudli ani na ženský element v podobe francúzskej vlastenky, parížskej kurátorky Claire Simone (Cate Blanchett), pracujúcej u okupantov. Je najbližšie k prameňu kradnutých artefaktov (zapisuje si všetky čísla a komu patrili) a aby sme hneď boli načistom, že nekolaboruje podá nadriadenému Nemcovi čašu vína s pľuvancom a podporí ju aj kolegyňa. Sexu sme sa nedočkali, len veľmi Pamiatkári 12 resizejemnému zblíženiu kurátora Metropolitného múzea z New Yorku Jamesa Grangera (Matt Damon) s pôvabnou Claire, vďaka čomu sa dostane k jej vzácnym zoznamom. Počiatočná nedôvera, že Američania nemajú najčistejšie úmysly, sa rýchlo rozplynie a cesta k hľadaniu európskych kultúrnych pamiatok je otvorená. Na krk Američanom však dýchajú Rusi. Tí považujú Nemcami ukradnuté umelecké diela za odmenu svojich vojnových strát. To čo nájdu má ísť rovno do Moskvy. Ak aj pripustíme, že je to pravda, schéma - dobrí Američania, zlí Rusi - je v súčasnosti pomaly už filmový anachronizmus. Dlhé roky sme sa zabávali na tom, že v ruských filmoch bol Američan vždy zloduch a v amerických Rus Pamiatkári 7 resizevrah, agent, záškodník. Boli to aj z jednej, aj z druhej strany vždy len karikatúry, nie plnokrvní, farební a rozporuplní hrdinovia. Krivdila by som Klooneymu, keby som tvrdila, že skĺzol do tohto klišé, ale nebol od neho ďaleko.

Nevyhol sa však určitému pátosu, poučovaniu, zbytočnej glorifikácii. Snažil sa to vyvážiť humorom, ktorý pôsobí upokojujúco a ,našťastie, neznevažuje veľmi závažnosť témy. Aj tak však tieto dve rovine nepôsobia vyvážene. Stará pravda hovorí, že v každej tragike je aj istá komika a naopak, ale mali by sa konzekventne preplietať celou dejovou líniou. V Pamiatkaroch je, žiaľ, humor, tragikomické momenty, zbytočný pátos a nadnesené nevierohodné hrdinstvo, ledabolo rozhádzané, a preto sa minie cieľa. Filmu nechýba napätie a napriek tomu je nudný. Nudný a bez šarmu. Ťažko povedať prečo, Pamiatkári 6 resizeveď pri takom reprezentačnom hereckom obsadení je to až k neuvereniu. George Clooney ako popredný historik umenia nehrá pod svoju úroveň, dostatočne vyzdvihuje  svoju zanietenosť za záchranu celosvetového kultúrneho dedičstva, jeho vzťah k priateľom je dostatočne empatický, neodsudzuje, koná. No je to postava, ktorá neprináša nič nové. Ani Mattovi Damonovi, jednému z najmladších členov záchrannej roty, v úlohe kurátora Metropolitného múzea Jamesa Grangera takisto nechýba ľudský rozmer. Šťastný manžel a otec dvoch malých detí riskuje svoj život, aby zachránil to čo je pre neho najdôležitejšie – umenie. Umenie, ktoré prežije stáročia a vypovedá o kultúre národa a dobe. Padne aj otázka, čo je dôležitejšie ľudský život alebo socha, maľba nevyčísliteľnej Pamiatkári 13 resizehodnoty? To je dilema, ktorú riešia všetci členovia tímu. Aj James si ju kladie a víťazí u neho umenie. Jeho výkon je presvedčivý. Výborne si so svojou úlohou počínal aj John Goodman ako Walter Garfield a Bill Murray v úlohe Richarda Campbella. So svojim partom sa pekne pohrali aj Hugh Bonneville (Donald Jeffries) a Bob Balaban (Preston Savitz). Francúza, Jeana Clauda Clemonta, si zahral s prehľadom Jean Dujardin. A nakoniec povesť dobrej herečky nenaštrbila ani Cate Blanchett ako francúzska kurátorka. Jej Claire je oddaná umeniu, ale miluje život a predovšetkým je to žena, ktorá túži po nehe a porozumení. Všetci sú úžasní a zároveň neduživí, nudní. Možno preto, že tejto rote intelektuálov neveríme. Od začiatku pochybujeme, že sa na to vôbec dali a najmä, že to zvládli. Síce sa toto dobrodružstvo neobišlo ani bez strát na životoch, neprispelo to k jeho vierohodnosti. Najtragickejšie je, že Pamiatkári 8 resizesa táto záchrana kultúrnych pamiatok  takmer na konci druhej svetovej vojny skutočne odohrala. Otázkou však ostáva, či skutočne tak, ako nám to film prezentuje.

Publikum však zrejme Pamiatkari, zaujmú, najmä mladšie generácie, ktoré o tomto období veľa nevedia. Preto je škoda, že snímka, ktorá sa tvári ako vážna dráma je taká nedramatická. Ambície veľké - výsledok rozpačitý. Po Clooneyho drámach Dobrú noc a veľa šťastia, Deň zrady a Tvrdé palice, sú Pamiatkari sklamaním. V spomínaných filmoch síce vždy hral, ale len epizódnu úlohu, v Pamiatkaroch hlavnú a pridal ešte ďalšie tri profesie. A zrejme toho bolo priveľa. Divák sa však bude dobre zabávať aj vďaka istému nadhľadu a mnohým humorným momentom.

Pamiatkári 14 resizePamiatkari (The Monuments Men), USA, 2014
Dĺžka: 119 minút
Réžia: George Clooney
Scenár: Goeroge Clooney, Grant Heslov podľa kníh Roberta M. Edsela a Breta Wittera
Kamera: Pheodon Papamichael
Hudba: Alexandre Desplat
Strih: Stephen Mirrione
Hrajú: Matt Damon, George Clooney, Cate Blanchett, Bill Murray, John Goodman, Jean Dujardin, Hugh Bonneville, Bob Balaban, Sam Hazeldine, Justus von Dohnányi, Lee Asquith-Coe, Luc Feit, Dimitri Leonidas, Alexandre Desplat, Udo Kroschwald, Zahary Baharov, Serge Hazanavicius, Grant Heslov
Premiéra v SR: 27.februára 2014