Angelika (Angelique)
„Nevstúpiš dvakrát do tej istej rieky,“ hovorí známe príslovie. Ale filmári sa o to opakovane snažia pri „remakoch“ či skôr nových verziách starých tém. Či sa im to darí, môžu posúdiť diváci napríklad aj pri filme Angelika (2013) na motívy známeho románu Angelika, markíza anjelov, ktorý koncom februára prináša do našich kín, v českom dabingu, spoločnosť Magic Box Slovakia.
Medzinárodná premiéra jej prvého filmového spracovania sa udiala už pred pol storočím a pre moju generáciu bola jednoducho fenoménom šesťdesiatych rokov. Slovenským divákom neprekážalo, ani že sa s niektorými časťami série stretli v prehodenom poradí. Tituly ako Angelika, markíza anjelov, Báječná Angelika, Angelika a kráľ, Neskrotná Angelika a Angelika a sultán jednoducho bodovali na filmovom plátne a donedávna i na televíznej obrazovke. Nevraviac o tom, že v sedemdesiatych rokoch sa objavil i slovenský preklad knižnej predlohy. Z pôvodnej série skoro dvadsiatky kníh ich vyšlo však iba sedem.
Autorkou série je francúzska novinárka a spisovateľa Anne Golon (1921) a jej manžel - geológ Serge, ktorý zomrel v roku 1972. Mimochodom, na scenári novej filmovej verzie sa podieľala aj ich dcéra Nadia Golon (1955).
Pod novú Angeliku sa podpísal francúzsky režisér, scenárista a producent tuniského pôvodu Ariel Zeitoun (1949). Režisérsky debutoval v osemdesiatych rokoch titulom Suveníry,suveníry a neskôr medzi iným nakrútil s Gerardom Depardieu filmy Bimboland a XXL. Jeho desiaty celovečerný film Angelika vznikol v medzinárodnej spolupráci Francúzska, Belgicka, Rakúska a Česka. Pre zaujímavosť – Peyracov zámok v Toulouse sa nakrúcal na zámkoch Telč a Kroměříž, scéna pod mostom Pont Neuff zas pod Karlovým mostom a rieku Seinu nahradila Vltava.
Základné východisko príbehu, ktorý sa odohráva v sedemnástom storočí, však zostáva: Krásna Angelika de Sancé (Nora Arnezeder) je prinútená vydať sa za omnoho staršieho, zohaveného, ale bohatého grófa Joffreya de Peyrac (Gerard Lanvin), aby zachránila svoju schudobnenú šľachtickú rodinu. Nakoniec sa do vzdelaného a chápavého muža zaľúbi a má s ním dvoch synov. Ich rodinné šťastie však dlho netrvá. Závisť svetom vládne a ani kráľovi, ani cirkevným hodnostárom sa nepozdáva, že niekto môže byť bohatší ako oni. Rozhodnú sa Peyraca odstrániť. Za pomoci inkvizície ho vo vykonštruovanom procese odsúdia a upália. V nebezpečenstve života sa ocitne i Angelika, lebo v detstve sa stala svedkom schôdzky sprisahancov, ktorí chceli odstrániť kráľa Ľudovíta XIV. (David Kross) a ukradla usvedčujúce dokumenty.
Režisér Ariel Zaitoun zdôrazňuje , že nejde o „remake“, ale o novú filmovú adaptáciu románu. Konkrétne to znamená, že oproti knižnej predlohe či jej prvému filmovému spracovaniu, sa značne menia niektoré situácie i charaktery. Čiže vypustil niektoré postavy i motívy, iné pridal a vracia sa k nim akoby v „zahmlených“ spomienkach hrdinky. Napríklad z milovaného brata kňaza je zrazu brat, ktorý žije niekde za morom a až v dospelosti sa Angelika dozvie, že ho rodina zavrhla, lebo si vybral černošskú manželku. Nekoná sa ani Angelikin pôrod tretieho dieťaťa počas procesu s Peyracom a švagor- prokurátor k nej a jej deťom prejaví viac súcitu ako vlastná sestra. Alebo arogantný a
krutý bratranec Philippe de Plessis-Belliére (Tomer Sisley) so sadistickými sklonmi sa zrazu javí ako ochranca. V tejto úlohe sa ocitne i advokát Desgrez (Simon Abkarian) s obrovským psom a jej kamarát z detstva Nicolas (Mathieu Kassovitz), ktorý sa stal povestným vodcom parížskej spodiny v tzv. Dvore zázrakov pod menom Calembredaine. (V niekdajšej filmovej verzii mu prepožičal tvár vlani zosnulý Guliano Gemma.)
Navyše režisér „pritvrdil“, ako je to dnes zvykom, hoci aj v erotike. Pamätníci budú možno sklamaní (ako ja), keď sa nedočkajú tej slávnej „zvádzacej“ scény, v ktorej Peyrac pred očami Angeliky odstraňuje hlinu z vykopanej ženskej sochy, akoby ju láskal. Teraz objíma skutočnú nahú ženu v spoločnosti priateľov, ktorí sa nebavia rozšafným rozprávaním erotických historiek s ponaučením, ako stojí v pôvodine, ale venujú sa bez zábran ich realizácii v praxi.
Maskéri sa pohrali s výzorom jednotlivých postáv natoľko, že sa niekedy v záplave vlasov a šminiek až strácajú pôvodne sympatické črty tváre, ale občas aj herecká iskra. Ako vtipne poznamenala známa česká novinárka, terajší Peyrac má viac jaziev, ale menej šarmu ako mal Robert Hossein.
Pre tých prv narodených sa bude krásna Angelika asi navždy spájať s tvárou Michèlle Mercier. Jej nová predstaviteľka Nora Arnezeder nie je možno natoľko oslnivá, ale dokáže byť v niektorých okamihoch realisticky „nie iba za peknú“, sála z nej energia mladosti, rebelský duch a guráž ( keď má zachrániť svoje deti, je ochotná zabiť). Nová filmová Angelika je drsnejšia a modernejšia. Možno prijateľnejšia mladšej generácií, ktorá má svojskú predstavu o romantike. Bez ohľadu na scenáristické rošády však zostáva i tak novodobou výpravnou kostýmovou rozprávkou pre dospelých či historickou romancou o krásnej žene, jej veľkej láske a o prežití. Veď ona i divák od začiatku tušia, že na hranici zahynul niekto iný ako jej manžel a Angelika ho bude hľadať.
Čo sa týka hodnotenia, alibisticky konštatujem, že koľko divákov, toľko názorov. Ak ste priaznivcom tohto žánru, k čomu sa hlásim, dívať sa na to dá. A keďže záverečný titulok znie: „Koniec prvej časti“ - človek je zvedavý, čo, ako a kedy nám režisér naservíruje z bohatých dobrodružstiev hrdinky na budúce. Ale seriál z toho vari nebude.
Angelika (Angelique)
Francúzsko, Belgicko, Česko, Rakúsko -2013
Dĺžka: 113 minút
Réžia: Ariel Zeitoun
Scenár: Nadia Golon, Philippe Blasband, Ariel Zetoun
Kamera: Peter Zeitlinger
Hudba: Nathaniel Mechaly
Strih: Philippe Bourgueil
Kostýmy: Jennifer Augé, Edith Vesperini
Hrajú: Nora Arnezeder, Gérard Lanvin, Tomer Sisley, David Kross, Simon Abkarian, Miguel Herz-Kestranek,Mathieu Kassovitz a ďalší
Premiéra v SR: 27. februára 2014
Foto: Magic Box Slovakia