Fakjú pán profesor (Fack ju Göhte)

Fakju 3 resizeNemci nepopierateľne majú  niekoľko výnimočných filmových režisérov, ale žeby práve vynikali v komediálnom žánri sa povedať nedá. O to príjemnejšie ma prekvapila komédia Boru Dagtekina so šteklivým názvom Fakjú pán profesor o kriminálnikovi, ktorého cesta za peniazmi bude veľmi kľukatá, ale najmä nevypočítateľná.

Možno práve pôvodu režiséra možno pripísať tú ľahkosť s akou sa svojho námetu zmocnil. Bora Dagtekin (presnejšie Dağtekin, 1978, Hannover) je síce synom tureckého otca, ale narodil sa a vyrastal v Nemecku. Doteraz písal a nakrúcal najmä komediálne žánre tak vo filme, ako aj v televízii. Študoval na filmovej akadémii Baden – Württemberg v Fakju 9. jpg resizeLudwigsburgu a známy sa stal ako autor nemeckého seriálu Turečtina pre začiatočníkov (2006). Je autorom aj niekoľkých častí nekonečného a veľmi obľúbeného seriálu, ktorý roky uvádza RTL Dobré časy, zlé časy. Neprestávajú ho uvádzať ani v lete a neraz som si pomyslela aké harakiri, prerušovanie, prehadzovanie  hore - dole by asi s ním urobili naše televízne stanice. Nemci ho uvádzajú do aleluja a má stále svojich vďačných divákov. Po dlhšej televíznom účinkovaní  ako scenárista (napríklad Season Greetings, Moje najlepšie roky, Vodiči Toyoty žijú dlhšie, Študentky, Kde je Fred ?) Bora Dagtekin debutoval ako režisér v roku 2012 filmom Turečtina pre začiatočníkov. O rok na to nasledoval film Fakjú pán profesor, ktorý mal v Nemecku veľký úspech, a myslím si, že Fakju 2 resizezaslúžene. Spisovateľ, scenárista a režisér je držiteľom aj viacerých ocenení ako Nemeckej televíznej ceny, Adolf Grimm Award, Bavarian Film Award a iných.

Snímka je zábavná, šarmantná a neuráža ani únosne použitými vulgarizmami. Ústrednou postavou príbehu je kriminálnik  Zeki Müller (Elyas M´Barek), ktorého z väzenia prepúšťajú s poznámkou, že vzhľadom na to, že absolútny ignorant čo sa týka vzdelania, veľkú nádej uplatnenia na slobode mať nebude. Zeki kašle na takého vyhrážky jeho jediným problémom je dostať sa k zakopaným ukradnutým peniazom. Z hrôzou zistí, že na mieste jeho pokladu postavili  medzičasom Fakju 12 resizetelocvičňu a neostáva mu nič iné len sa v škole, ktorú zo srdca nenávidí, zamestnať. Čo čert nechce riaditeľka si ho popletie a namiesto školníka mu ponúkne miesto suplujúceho učiteľa, čo zaskočený Zeki príjme. A musí to byť ešte komplikovanejšie pripadne mu postrach školy 10 B trieda, koncentrát nespratných tínedžerov. Pre Zekiho, zvyknutého na onakvejšie spôsoby, to starosti nerobí a na úžas celého gymnázia si svojim svojskými, v base naučenými praktikami, s deťmi poradí. Jeho neistej, bojazlivej a zakomplexovanej  kolegyne Lisi Schnabelstedt (Karoline Herfurth) sú tieto metódy cudzie, ale šarm nového kolegu ju nenechá chladným a zamiluje sa. No Fakju 6 resizepomôžete si, veď on je tak čarovný. A presne na šarm Zekiho Müllera čiže Elyasa M´Bareka Dagtekin vsadil a vyšlo mu to (spolupracovali už na filme Turečtina pre začiatočníkov). Neokúzli len svoju kolegyňu a vycválaných tínedžerov, ale aj diváka. Sme zvyknutí, že väčšinou je to žena, ktorá hýbe udalosťami, tentoraz je to však charizmatický muž. A ten všetkými masťami mazaný a príťažlivý muž ma, našťastie, čo hrať. Čo scéna to originálny nápad, dialógy sú nápadité, neošúchané, jeden gag strieda druhý, tempo nepovolí a divák sa zabáva od začiatku do konca. Na absenciu úprimného smiechu sa v tejto vydarenej komédii sťažovať nemusíme.

V čom tkvie teda podstata úspechu toho Fakju 5 resizefilmu?  Predovšetkým vo vynikajúcom scenári, premyslenom do podrobností, precíznej réžii, ktorá nezabúda, že každá epizóda musí byť dôsledne vypointovaná, nezabúdajúc na väčšie i menšie momenty prekvapenia a tiež v hereckom  obsadení. Nie som si istá, že keby bol niekto iný zahral rolu Zekiho ako Elyas M´Barek (otec Tunisan, matka Rakúšanka), či by bol efekt taký istý. Hrá svoju postavu s pasiou, vie byť drsný, odporný, hravý a chápavý. Svojich chránencov má úprimne rád a je to vzájomné. Spoločne sa vychovávajú, formujú a menia. A nikoho nepobúri, že je nám vlastne sympatický kriminálnik, ktorý práve opustil väzenie a po nociach sa prepracováva k svojmu zakopanému lupu. Celý príbeh je však nadsázka, a tak by sa malo k nemu aj pristupovať. A napriek tomu sa dá, okrem Fakju 7 resizedobrej zábavy a životodarného smiechu, odčítať aj ponaučenie, že každý je možno napraviteľný, nad nikým netreba lámať palicu ani nad kriminálnikom Zekim, ani nad jeho potenciálnymi nasledovateľmi z radov žiakov a im podobnými. Výborne sa zhostila svoje úlohy aj Karoline Herfurth ako smoliarka Lisi. Hrdinka v jej podaní je pekná žena, ktorá si nie je vedomá svojich predností,  myslí si, že nemožná, nudná a aj ako učiteľka sklamala. Zekiho však jej nesmelosť priťahuje a svojimi netradičným správaním ju pomaly privádza k sebapoznaniu a istejšiemu vystupovaniu. Jej premena plynie pomaly, ale včas dozrie, tesne pred finále. Aj ostatní odviedli v tomto rýchlym Fakju 4 resizetempom ovíjajúcom sa príbehu svoje party na dobrej úrovni. V súlade so štylizáciou, okorenenou vulgárnym humorom, si poradila aj mladšia generácia so cťou. Prehrávanie, vyplývajúce z koncepcie príbehu, ktorý nie je postavený na konfrontácii učiteľ – žiak, ale na snahe za každú cenu sa pochopiť a ostrie konfliktov otupiť, je samozrejmé a zodpovedá snahe tzvorcov zasmiať sa a nerobiť drámu z hlúpostí.

Kamera Christofa Wahla je presne vedená v intencii režisérskemu zámeru -  akčná, rýchla, Fakju 10 resizeagresívna a vizuálne pôsobivá. Jeden záber strieda druhý, takže nakoniec sa dá povedať, že tomuto v podstate nekomplikovanému príbehu dodáva isté čaro a priklincuje diváka na 118 minút bez toho, aby ho tlačila stolička. Napriek nesporným kladom (v poslednom čase jediná plnokrvná komédia) je to snímka len pre potešenie a zábavu, nejaké posolstvo, či morálne ponaučenie v ňom hľadať netreba. Aj keď sú mnohé veci nedotiahnuté, nedopovedané, objaví sa aj niekoľko hluchých miest, záver je predvídateľný, je Fakjú pán profesor vydarenou komédiou. Rozhodne odlišnou od americkej produkcie, ale aj nemeckej. Ak sa chcete z chuti zasmiať, nezabudnite si film pozrieť. Nudiť sa nebudete ani ľutovať vyhodené peniaze.

Fakju 11 resizeFakjú pán profesor (Fack ju Göhte), Nemecko, 2013
Dĺžka: 118 minút
Réžia: Bora Dagtekin