Hry o život: Skúška ohňom (The Hunger Games: Catching Fire)

Hry 8 1 resizeKnižné bestsellery  sú  vďačným námetom pre filmové spracovanie. Výnimkou nie je ani mládežnícka sci- fi trilógia Hryo život (pôvodný názov Hry hladu alebo Hladné hry) od americkej  autorky Susan Collins. Prvá časť vyšla v roku 2008 a už onedlho sa  s ňou stretli  i slovenskí čitatelia. Celá trilógia v jednom zväzku  sa objavila na pultoch kníhkupectiev pri príležitosti  slovenskej premiéry filmovej podoby prvého dielu vlani i v týchto dňoch, keď  spoločnosť Forum Film prináša do našich kín druhý diel Hry o život: Skúška ohňom (2013).

Nakrútil ho americký režisér a producent Francis Lawrence (1970), ktorý  vystriedal na režisérskej stoličke Garyho Rossa (režisér prvej časti z roku 2011). Zároveň  pripravuje sfilmovanie tretieho dielu trilógie Hry o život: Drozdajka , ktorý rozvrhol  do dvoch častí a mali by sme sa s nimi stretnúť v rokoch 2014 a  2015. Francis Lawrence sa narodil americkým rodičom vo Viedni a mal tri roky, keď sa presťahovali do Los Angeles. Ešte prv ako začal študovať filmovú Hry 3 resizeprodukciu pôsobil ako filmový kameraman, ale preslávil sa ako režisér nápaditých a pôsobivých videoklipov (napríklad s Beyoncé, Aerosmith, Britney Spears a ďalšími) ako aj radu reklám. Svoj filmový režijný  celovečerný debut nakrútil na základe  knihy Hellblazer pod názvom Constantine (2005) v hlavnej úlohe s Keanu Reevesom. Knižným predlohám zostal verný aj pri ďalších filmoch ako v prípade sci-fi Ja, legenda (2007) či Voda pre slony (2011) z cirkusového prostredia. Tento rok sa vrátil k oblasti sci-fi, keď sfilmoval druhý diel Hry o život: Skúška ohňom na motívy románu Susan Collinsovej.

Príbeh sa odohráva  v bližšie neupresnenej budúcnosti, v postapokalyptickom svete – v Hry resizekrajine Panem, ktorej vládne bohaté Sídlo a okolo živorí dvanásť tzv. Obvodov. Najväčšou udalosťou krajiny je každoročná televízna reality show Hry o život, do ktorej v každom Obvode vyžrebujú dievča a chlapca vo veku od 12 do 18 rokov. Títo súťažiaci, či skôr obete, potom bojujú v priamom prenose na život a na smrť v nebezpečnej aréne. Keď v Dvanástom obvode padol žreb na Prim, mladšiu sestru ústrednej hrdinky Katniss, tá aby ju zachránila sa dobrovoľne ponúkla za jej náhradníčku. Prekvapujúco sa  jej podarilo porušiť neľútostné pravidlá a zvíťaziť. Toto je základné východisko knižnej trilógie i jej filmovej podoby, presnejšie, jej prvej časti.

Hry 5 1 resizeDruhá časť - Skúška ohňom  - sa začína v okamihu, keď sa Katniss pripravuje na turné víťazov po krajine. Netuší, že sa stala symbolom vzbury obyvateľov proti Sídlu a zároveň nádejou na to, že revolúcia zvíťazí. Preto sa prezident rozhodne, že ju treba zlikvidovať. A ako inak – v špeciálnych jubilejných Hrách o život za účasti víťazov   predchádzajúcich ročníkov, hoci podľa pravidiel mali dožiť v pokoji a bohatstve. Katniss (vynikajúca Jennifer Lawrence, držiteľka Oscara za film Terapia láskou z roku 2011, musela pre Hry o život veľa trénovať, aby vierohodne zvládla fyzicky náročnú úlohu) bude teda znovu bojovať o život v neznámych a nebezpečných podmienkach. Hry 6 resizeNavyše ju trápi strach o bezpečnosť matky a sestry a rieši svoj vzťah k dvom mužom. Pred publikom vystupuje ako šialene zamilovaná do svojho spoluvíťaza Peeta (Josh Hutcherson), lebo tak to naplánovali tvorcovia reality show ,v skutočnosti ju to však ešte stále priťahuje k jej spriaznenej duši z detstva priateľovi menom Gale (Liam Hemsworth).
Pohľady do súkromia protagonistov sa však čoraz častejšie prelínajú so scénami, ktoré ukazujú ako armáda  „mierotvorcov“ v kostýmoch, evokujúcich výzor robotov potláča aj najmenšie prejavy odporu obyvateľstva, ktoré trie biedu. A medzitým divák vidí, ako vedenie Sídla (prezident Snow a nový organizátor hier Plutarch) všetkých sleduje, odpočúva a manipuluje a nedodržiava žiadne dohody. Nezabudne Katniss v strese z citových i fyzických útrap, kto je skutočný nepriateľ? Dokáže byť skutočnou tvárou vzbury, ktorá hraničí s revolúciou? To však zistíme až v tretej časti trilógie. Teraz sledujeme skôr jej dozrievanie a politické hry okolo nej.

Plusom filmu je výborné herecké obsadenie. Napríklad Philip Seymour Hoffman v postave nevyspytateľného organizátora hier Plutarcha, Donald Sutherland ako prezident Snow, alebo Woody Harrelson ako mentor ústrednej dvojice – Haymitch. Na relatívne malom priestore sa opäť stretneme aj s rockovou hviezdou Lenny Kravitzom v hereckej kreácii návrhára kostýmov Cinnu. Tie skutočné vytvorila Trish Summervillová a najmä ženská časť publika na ne určite nezabudne.

Hry 10 2 resize

Za úspechom prvých dvoch filmov na motívy trilógie stoja určite aj architekt Phil Messina a dizajnér špeciálnych efektov Janek Sirr. Mladí diváci ocenia aj hudobnú stránku filmu, pod ktorú sa podpísala spolupráca hudobného skladateľa Jamesa Newtona Howarda (má za sebou osem nominácií na Oscara) a britskej rockovej kapely Coldplay

(sedemnásobná držiteľka ceny Grammy), ktorá pre film nahrala pieseň Atlas. Ťažko povedať, či divák, ktorý  nevidel prvú časť, prípadne nečítal knižnú predlohu, sa dokáže len vďaka krátkym slovným či obrazovým  informáciám, patrične zorientovať v pokračovaní Skúška ohňom a v komplikovaných vzťahoch jeho protagonistov. Ale i keď ide o sci-fi, podaktoré reálie sú až nepríjemne aktuálne. Najmä otázka politickej manipulácie, chuť revoltovať a koniec koncov vôbec to opojenie reality show, pri ktorom „smrť v priamom prenose“ je, zdá sa, naozaj, už len otázkou času.Hry 10 1 resize

Čitateľ si  vytvára v mysli vlastný film. Ten, ktorý vidí potom na plátne, mu nemôže niekedy konkurovať ani v najmenšom, už len preto, že nemožno zachytiť všetko napísané, vystihnúť jednotlivé väzby a motiváciu. Tu navyše ide o druhú časť trilógie a diváka čakajú ešte dve filmové pokračovania z posledného diela. Hodnotiť by sa malo možno až potom. Ale nech je to, ako je, kniha je kniha, teda vždy bude lepšia, ale film Hry o život: Skúška ohňom má  neopakovateľnú atmosféru,je zážitkom pre oko priaznivca tohto žánru a navyše inšpiruje k zamýšľaniu sa aj nad spôsobom vlastnej existencie.

Hry 2 resize

Hry o život: Skúška ohňom (The Hunger Games: Catching Fire), USA, 2013
Dĺžka: 146 minút