Dozvuky (Pokłosie)

Dozvuky 6 resizeFilm poľského režiséra Władyslawa Pasikowského Dozvuky vznikol v koprodukcii štyroch krajín, vrátane Slovenska, a je považovaný v Poľsku za jeden z najodvážnejších filmov. Režiséra a zároveň scenáristu inšpirovala totiž skutočná udalosť, ktorá nevrhá najlichotivejší obraz na krajinu.

Władyslaw Pasikowski (1959) sa narodil v Lodži, debutoval filmom Kroll (1991), no komerčný úspech získal až filmom Psy (1992). Nakrútil už 11 filmov napríklad Operation Simoom, Reich, Glina, Aftermath. Je aj autorom jedného sci-fi románu a autorom scenára filmu Andrzeja Wajdu Katyň. K realizácii filmu Dozvuky si vybral aj skúsených Dozvuky 11 resizespolupracovníkov. Kamery sa ujal Paweł Edelman, ktorý sa môže pochváliť Cézarom a Európskou filmovou cenou za Polanského film Pianista. Výpravy sa zasa ujal Allan Starski, držiteľ Oscara za Spielbergov Schindlerov zoznam. Už to napovedá, že nepôjde o béčkový film.

Dozvuky, film o morálke, exemplárnej ukážke porušovania morálnych zásad a krutosti ľudí vo vyhrotených situáciách, patrí k dielam, ktoré si divák zapamätá a nenechá ho ľahostajným. Franciszek Kalina (Ireneusz Czop) sa po dvoch desaťročiach v emigrácii vracia domov, aby zistil prečo jeho mladšieho brata Józefa (Maciej Stuhr) opustila manželka s dvomi deťmi a odišla do Ameriky. Dozvuky 3 resizeHneď v expozícii filmu zistí, že v malebnej dedinke Jedwabne nie je niečo v poriadku. Ešte sa ani nedostal k chalupe rodičovského domu už ho okradnú a dozvie sa od brata, že sám nevie z akých iracionálnych dôvodov zváža na ich pole židovské náhrobné kamene, za čo ho nenávidí a má za blázna celá dedina. Nemci vraj náhrobnými kameňmi vydláždili cestu, tri či štyri sa zatúlali aj na farskú studňu a nezdá sa mu dôstojné nechať to len tak. Veď to boli ľudia a zaslúžia si úctu. Franciszek tomu nerozumie, na Židov nemá najlepší názor, vraj ani v Amerike nedajú Poliakovi zarobiť. Brata však nenechá v štichu a pomáha mu. Obyvatelia idylickej dedinky, vrastenej do krásnej vidieckej scenérie, bratov Kalinovcov nenávidia, najmä Dozvuky 4 resizemladšieho. Zmlátia ho už len za to, že sa prizná, že by volil Lecha Wałeçu. Neskôr odmietnu poskytnúť kombajn a nakoniec podpália ich celú úrodu. Staršiemu bratovi to nedá pokoja prečo toľká nenávisť a začne pátrať. Zistí, že pole, ktoré vlastnia nikdy nebolo ich, ba ani ostatným nepatria pridelené parcely, tie skutočné sú na druhej močaristej strane. Všetky predtým vlastnili židovské rodiny, ktoré vraj Nemci deportovali a o ich osude v dedine nikto nič nevie. Skutočne nevie ? To je kardinálna otázka príbehu.

Z dvoch bratov je Franciszek ten uvážlivejší a uvažujúcejší. Napriek negatívnemu vzťahu k Židom je ochotný hľadať pravdu a revidovať Dozvuky 9 resizesvoje názory. Ba dokonca hľadaním pravdy začína byť posadnutý – chce vedieť a niesť následky. Jeho mladší brat Józef, ktorý proti všetkým zbiera a vozí židovské náhrobné kamene na svoje pole, paradoxne nie je schopný uniesť pravdu o dedine a svojej rodine. Jeho hrdinstvo je v podstate zbytočné, lebo začne mať strach a je zbabelý uniesť pravdu. Môžete si to vysvetliť aj tak, že tomu najslabšiemu, v konečnom dôsledku ochotnému aj na kompromis, osud, či vyššia moc, určila pykať za hriechy všetkých. Možno to bol aj zámer tvorcov ukázať, ako sa vo vyhrotených situáciách ukáže a prejaví v podstate slušný človek a čoho je schopný v strachu o seba sa dopustiť. Franciszek, otcom vydedený, lebo sa odvážil emigrovať, je z iného cesta. Je to tvrdý, životom ošľahaný človek, ktorý je ochotný zmeniť svoj Dozvuky 10 resizehodnotový systém, vzdať sa predsudkov a postaviť sa na správnu stranu. Má v sebe silu zniesť holú a veľmi krutú pravdu. Sympatickou postavou je aj starý farár, tesne pred penziou, ktorý má pochopenie pre bratov Kalinovcov, nie už jeho fanatický nástupca. Ten namiesto toho, aby rozvášnených dedinčanoch upokojoval, rozdúchava vášne nenávisti.

Prečo sa rozzúrení dedinčania tak nespravodlivo a kruto správajú bratom má svoje veľmi závažné dôvody, čo v istom momente odhalí aj divák. Toľká nenávisť kvôli náhrobným kameňom je v podstate nepochopiteľná. Všetci už tušíme, že za tým je niečo viac. Skrývajú sa staré zabudnuté Dozvuky 8 resizezločiny a nikto si neželá, aby vyšli na svetlo sveta. Prečo sa tak stalo je vysvetliteľné chamtivosťou, závisťou, nenávisťou a masovou hystériou, ktorú nacizmus so sebou priniesol. No aj povestnou sedliackou túžbou po pôde, ktorá bola pre stredoeurópsky región príznačná. V dnešných časoch, sa možno otupila, ba možno aj vytratila, ale počas vojny a tesne po nej bola veľmi silná. Nejednu takú tragédiu zo straty poľa, či políčka, by sme napríklad v časoch kolektivizácie mali poruke aj u nás, len sa toho ešte nikto neujal.

Nerada by som film prirovnala k českej snímke Vladimíra Michálka Je třeba zabít Sekala, i keď sa porovnanie vnucuje, lebo sa takisto Dozvuky 5 resizeponúka so starším filmom Vojtecha Jasného Všetci dobrí rodáci a možno i ďalšími. Samozrejme, nie príbehom, ale spôsobom rozprávania a najmä sondou do sedliackej duše. Hovorím to preto, že Pasikowského film ide o krôčik ďalej. Sám režisér v jednom rozhovore povedal:„Vôbec však nejde historický film. Naopak, je to film o súčasnosti, rozprávajúci o reakciách ľudí na fakt odhalenia stôp vojnových zločinov spáchaných susedmi na susedoch“. Príbeh Dozvukov je snímkou o hľadaní pravdy ako takej, ktorá vie byť na jednej starne očisťujúca, na druhej vražedná. Závisí len od vás, na ktorú stranu sa pridáte.

Veľkú zásluhu na konečnom vyznení majú aj herecké výkony dvoch hlavných Dozvuky 12 resizepredstaviteľov. Franciczek Kalina v podaní Ireneusza Czopa je stelesnením farebnosti ľudského vnútra. Franciszek je životom skúšaný ani v Amerike sa mu nedarí najlepšie, hlása síce nejaké morálne zásady, ale v rozhodujúcej chvíli je schopný zmeniť svoje bludy a pridať sa na správnu stranu. Nejednoznačnosť a vývoj postavy zahral herec vynikajúco. Dobre mu sekundoval aj Maciej Stuhr v úlohe Józefa Kalinu. Ten síce už trochu viac expresívnym hereckým prejavom (zrejme si to vyžadoval aj scenár) dal svojej postave hodnovernosť. Stuhr však komplikovanosť svojho hrdinu stvárnil tiež ľudsky presvedčivo. Ostatné epizódne postavy vyjadrili svoje emócie vypjato expresívne s výnimkou civilného hereckého prejavu Jerzyho Radziwilowicza v úlohe všetko chápajúceho starého farára a našej Zuzany Fialovej. Ušla sa jej síce malá rola, ale v poľskom dabingu mi vyznel jej herecký prejav oveľa prirodzenejšie ako v slovenských filmoch.

Dozvuky 7 resizeOsobitnú kapitolu si zaslúži kamera Paweła Edelmana, ktorá tejto tragédii dodala na jednej strane pocit nádhery pokojného vidieka, kde zlo možno ani neexistuje, na druhej znepokojivým spôsobom (požiar, vyhrabávanie kostier z močiara, bitky) dala do kontrastu dve protichodné strany jednej krajiny i jej obyvateľov. Realistický pohľad sa vzácne snúbi s istou štylizáciou a symbolikou, čo dodáva snímke neopakovateľné čaro tak z krásy, ako aj z hnusu. Nálada ku koncu je filmu viac temná ako radostná, čo vpašovať do obrazu vie len skúsený kameraman.

Slováci sa všeobecne neradi hrabú v minulosti, tú by najradšej zahrabali pod zem, ale bez toho, aby sme si na našom stole konečne upratali, sa nepohneme ďalej. Pesimisticky vzdycháme, idealizujeme si minulosť, ale pravde sa pozrieť do očí sa nám akosi nechce. Kto sa nebojí priznať si spoločenské i súkromné zlyhania, lebo pravdivosť filmu nehovorí len o Poľsku, ale o celom stredoeurópskom regióne, toho z filmu bude síce mraziť, ale v konečnom dôsledku pocíti aj istú úľavu.

Dozvuky 2 resizeDozvuky (Pokłosie), Poľsko, Holandsko, Rusko, Slovensko, 2012
Scenár a réžia: Władyslaw Pasikowski
Kamera: Paweł Edelman
Strih: Jarosłav Kamiński
Hudba: Jan Duszyński
Hrajú: Maciej Stuhr, Ireneusz Czop, Zbigniew Zamachowski, Danuta Szaflarska, Jerzy Radziwilowicz, Zuzana Fialová, Wojciech Zielinski, Danuta Borsuk, Andrzej Mastalerz, Anita Poddebniak, Magdalena Gnatowska, Ryszard Ronczewski, Zbigniew Konopka, Elzbieta Romanowska, Lech Dyblik
Premiéra v SR: 14. novembra 2013