Turbo
Blížia sa Dušičky, takže obchody nasadia vianočnú výzdobu a mobilní operátori nás ako každý rok prekvapia treskuto nevtipným otravnými reklamami. Dobrý obchodník už vie, na čom vďaka všeobecnému predvianočnému darčekovému šialenstvu zarobí. V spoločnosti DreamWorks Animation to majú jasné – ich produktom nadchádzajúcich Vianoc je Turbo. Zmutovaný superrýchly digitálne animovaný slimák.
Skutočne má ostré tempo. Dnes je v kinách, ale už v novembri sa v USA objaví na videonosičoch. Do sviatkov pokoja, mieru a tradičných hodnôt zaplní obchody s hračkami a nepochybne sa objaví aj ako hrdina nejednej videohry. Všetko by bolo v poriadku, keby bol aj niečím iným, ako marketingovo naprojektovaným tovarom. Produkt s výrobnými nákladmi 135 miliónov dolárov je vo svetových kinách už 93 dní a na účet si zatiaľ pripísal tržby vo výške 225 miliónov. Predajcovia videa a merchandisingu sa budú musieť riadne obracať, ak nemajú producenti zostať v mínuse.
Záverečné titulky prezrádzajú, že okrem troch hlavných scenáristov na príbehu pracovali neuveriteľné ďalšie dve desiatky scenáristických marketingových mágov. Podobne ako zostavovatelia playlistov komerčných rádií, starostlivo dozreli na to, aby sa v príbehu, replikách ani v obraze neobjavilo nič, čo by mohlo zneistiť alebo rozrušiť akúkoľvek názorovú, národnostnú, kultúrnu či inú komunitu. Nič novátorské, nič búrajúce pravidlá a prekračujúce hranice. Výsledok je – presne ako v rádiách – sterilné nič proti ničomu. Fakt je, že Turbo neurazí. Nemá čím. Animácia je ukážkou dobrého remeselného štandardu, návrhy a oživenie postavičiek sú príjemné. Lineárny dej odsýpa v presne dávkovaných kvapkách napätia, namiesto prekvapení ho v správne vyrátaných momentoch osviežujú viac či menej vydarené pokusy o vtipy. Je to farebné, hýbe sa to, slimáčikovia rozprávajú, ľudské postavy sú komické (t.j. prinízke, privysoké, obézne alebo s rečovou vadou) – a celé je to v 3D. To sa predsa predškolákom nemôže nepáčiť! Milovníci a znalci amerických pretekov Indianapolis 500 si môžu pripísať body naviac.
Lenže Turbo vlastne nemá divákov ani čím potešiť. Neprináša nový príbeh ani novú formu, je len ďalším z tuctov digitálne animovaných rodinných filmov na tému „z outsidera hrdinom“. Chýba mu pasia z príbehu, z rozprávania či aspoň z tvorby sveta, v ktorom sa odohráva. Ak tu je čosi nové, tak len skríženie s filmami o superhrdinoch, z ktorého pre detských divákov vyplýva čudné poučenie. Pretože otravný samotársky slimák, rojčiaci o kariére pretekára, sa dočká naplnenia svojho sna nie vlastným úsilím ani vďaka pomoci priateľov, ale pričinením nehody, ktorá spôsobí jeho bleskurýchlu mutáciu. Jej následkom je z Turba razom akýsi autoslimák s blinkrami, autorádiom, poplašnými signálmi a podobne. Prosím, nie je to prvý ani posledný raz. Niekoho uhryzne pavúk, iný padne do motora pretekárskeho auta. No predstava, že vytunovaného slimáka ľudia zaradia do profesionálnych automobilových pretekov, sa vzpiera ináč vcelku presvedčivému rozprávaniu a v bláznivosti prekonáva azda aj Madagaskar 3. Len bez jeho poézie a vycibreného výtvarného konceptu.
Nuž, ale keď už sú tie Vianoce za rohom, skúsme aj my myslieť pozitívne: ak bude vďaka filmu a biznisu okolo neho mať zopár amerických milionárskych detí čo jesť, Turbo splnil svoj účel.