Bling Ring: Ako VIP-ky (The Bling Ring)

Bling Ring 3 resizeRežisérka, producentka, scenáristka a režisérka Sofia Coppola (dcéra Francisa Forda Coppolu) mi učarovala svojim druhým filmom Stratené v preklade, za ktorý dostala Oscara za najlepší pôvodný scenár. Odvtedy sa od nej vždy veľa očakáva a že to nemusí byť vždy na jednotku svedčí jej zatiaľ posledný film Bling Ring: Ako VIP-ky.

Sofia Carmina Coppola (1971) sa narodila v New York City ako najmladšie dieťa režiséra Francisa Forda Coppolu.  Debutovala snímkou Samovraždy panien (1999), potom nasledoval film Stratené v preklade (2003) za ktorý dostala okrem spomínaného Oscara aj Zlatý glóbus a nomináciu na cenu BAFTA. V životopisnom filme Marie Antoinette (2006) si Blig Ring resizehlavnú úlohu zahrala Kirsten Dunst. So svojim štvrtým filmom Niekde (2010) opäť zažiarila na filmovom festivale v Benátkach kde získala za snímku Zlatého leva. Piaty film Bling Ring: Ako VIP-ky spracováva skutočné udalosti o skupine tínedžerov, ktorí vykrádali domovy filmových hviezd a ukradli cennosti v hodnote 3 milióny dolárov. Snímka otvorila na tohtoročnom festiale v  Cannes súťaž Un certain regard ako mimosúťažný film a kritika ho prijala viac ako vlažne. Nečudo...

Kým každý z filmov Sofie Coppoly si pokojne môžem pozrieť aj dva až tri razy, na Bling Ring by ma nikto druhý raz nedostal. Nešlo mi do Blig Ring 2 resizehlavy, ako sa tak skúsenej scenáristke a režisérke podarilo tak bohapusto kĺzať po povrchu problému. Hrdinovia sú len načrtnutí, že vyvádzajú a kradnú z nudy je každému jasné, ale ani vzťahy medzi jednotlivými postavami nie sú pevné, akoby každý hral len sám za seba. Malou výnimkou je len manipulátorka a iniciátorka  všetkých akcii, Rebecca, ktorú presvedčivo stvárnila Katie Chang.

Ako sa to všetko začalo. Rebecca zrejme nevie čo od dobroty a náhodou natrafí naívneho Marca (Israel Broussard), ktorý je pre svoju modlu ochotný urobiť čokoľvek. Marc je Blig Ring 6 resizeukážkový prípad neistého, manipulovateľného a sexuálne neskúseného mladého muža, ktorého si tá všetkými masťami mazaná potvora drží pekne od tela v nádeji, že sa raz dočká. Akoby by inak ako kôl v plote, obklopení pojašenými dievčatami Nicki (Emma Watson), Chloe (Claire Julien), Sam (Taissa Farmiga), Emily (Georgia Rock) a Laurie (Leslie Mann), behal s nimi po nociach od bytu k bytu a prežíval s nimi dobrodružstvá krádeží. No a, samozrejme, dlhé žúry nemajúce konca-kraja, skúšanie oblečenia luxusných značiek, obdivovanie krásnych šperkov a na program sa dostane aj kokain. Prosto „vydarená“ skupinka si užíva život plným priehrštím, žije si mysliac tak, ako okradnutí majitelia – hollywodské celebrity. Prvý veľký lup si odnesú z bytu Paris Hilton, kde je čo ukradnúť, a tak sa tam vrátia aj viac razy. Ak byt tejto kontroverznej celebrity Blig Ring.9 resizevyzerá aj v realite skutočne ako vo filme, tak tá dáma nemá všetkých pohromade. Neprezradím prečo – presvedčte sa sami.  Poctia svojimi návštevami aj Orlanda Blooma, Miradnu Kerr, Lindsay Lohan, Megan Fox aj rezidenciu Demi Moore a Asthona Kutchera – na tú jedinú sa pozeráme len zvonka. Všetko má však svoje medze a ruká zákona dopadne aj na mládež presvedčenú o svojej nedotknuteľnosti. Rebecca sa vyvlečie zo všetkého a navyše ešte dobre namočí aj prostého hlupáčika Marca, ktorý do poslednej chvíle nechápe, že bol len bábkou v rukách rafinovanej ženy. Z celého prípadu trochu profituje len Nicki. Emma Watson si na hlúposti svojej hrdinky skutočne zgustla a suverénne Blig Ring 8 resizehlása bludy a nezmysly na kameru, čo všetko by v živote chcela dokázať. Interview s Nicki patrí k svetlejším stránkam tohto šokujúceho a zároveň banálneho príbehu.

Hľadala som poľahčujúce okolnosti pre nesporne talentovanú režisérku prečo sa jej príbeh tak vymkol spod ruky. Napadá mi jediné, že toto prostredie tak dôverne pozná, že nedokázala mať dostatočný odstup od témy. Len pre dokreslenie jej rodinného zázemia: Sofia je dcérou popredného režiséra Francisa Forda Coppolu a dokumentaristky a spisovateľky Eleanor Coppola, vnučkou skladateľa  Carmine Coppolu, sestrou režiséra Romana Coppolu a Gian-Carla Coppolu, ktorý zahynul ako 22 ročný pri nehode. A tiež neter otcových súrodencov spisovateľa a filmového BLig RIng 10 resizemanažéra Augusta Coppolu a sestry herečky Talie Shire. Jej bratrancami sú populárny herec Nicolas Cage (syn Augusta) a hudobníci Jason Schwartzman a Robert Carmine Schwartzman deti Talie Shire – Schwartzman. Dúfam, že som sa v rozkošatenom rodinnom klane dobre zorientovala, lebo je ich ešte viac, ale do ďalších podrobností nemám odvahu sa pustiť, a tak sa vrátim radšej sa k filmu.

Bling Ring (tak sa gang nazval) skutočne znepríjemňoval život celebritám v Los Angeles, ale aj na premiére v Cannes mi už napadlo, ako je možné, že bohaté príbytky filmových hviezd boli tak nechránené. Deti tam chodili ako domov, dlho ich nikto neprichytil a veru pozor si veľmi nedávali, naopak priam sa chvastali BLig RIng 11 resizesvojimi trofejami. Šaty, šperky, hodinky, kabelky, spodnú bielizeň nosili, ešteže nepoužili aj ukoristené zbrane, zato veselo šňupali kokaín. A rodičom ani len nenapadlo, že ich ratolesti sa túlajú po nociach. Táto nezodpovednosť je až do neba volajúca, a preto mi je až ľúto, že z témy tak skúsená autorka scenára a režisérka nevydolovala viac. A dalo sa – bolo o čom. Otázku prečo si ani nepoložím – tá je evidentná. Chýbalo však hlbšia analýza o motiváciách tak rôznorodej spoločnosti. A tá až na Rebeccu (Katie Chang) úplne chýbala. Hlúpe vyjadrenia Nicki (Emma Watson) boli adekvátne jej inteligenčnému kvocientu, ale najmä veku. Ostatní boli len do počtu a takmer splynuli.

Snímka Blig Rang je však napriek výhradám zručne nakrútená, unaveného diváka možno aj dobre pobaví, ale viac ako zábavu od filmu očakávať nemôže.

Blig Ring 5 resizeBling Ring: Ako VIP-ky (The Bling Ring), USA, 2013
Réžia: Sofia Coppola
Scenár: Sofia Coppola
Kamera:  Christopher Blauvelt, Harris Savides
Hudba: Daniel Lopatin, Brian Reitzell
Hrajú: Emma Watson, Taissa Farmiga, Leslie Mann, Nina Siemaszko, Gavin Rossdale, Israel Broussard, Carlos Miranda, Erin Daniels, Stacy Edwards, Joe Nieves, Claire Julien, Katie Chang, Kirsten Dunst, Paris Hilton, Halston Sage
Premiéra: 13. júna 2013