Bezpečný prístav (Safe Haven)

Bezpečný prístav 7 2 resizeNicholas Sparks (1965) je populárny americký spisovateľ. Znalci tvrdia, že produkuje najmä romantické príbehy, v ktorých recykluje niekoľko motívov. Napriek kritickým výhradám zrejme celkom úspešne, keď z jeho pätnástich románov bolo až osem sfilmovaných. Po jeho predlohe siahol opätovne aj v Spojených štátoch žijúci slávny švédsky režisér Lasse Hallström (1946). Výsledkom ich spolupráce je Bezpečný prístav (Safe Haven, USA 2013), ktorý sa prostredníctvom distribučnej spoločnosti Continental film dostáva do slovenských kín.

Určiť presne žánrové zaradenie tohto filmu je zložité. Na žánrovo „čisté“ diela treba asi v súčasnej etape vývoja kinematografie zabudnúť. Bezpečný prístav je nesporne romantickým príbehom, ale nechýba v ňom dramatická zápletka, pripomínajúca thriller, ba ani mysteriózny prvok, ktorý sa postaral o prekvapujúci pointu. Mimochodom, je to jediné Bezpečný prístav 10 resizeprekvapenie filmu, ktorý sa vyvíja podľa osvedčených klišé, takže aj menej skúsený divák sa nielenže ľahko zorientuje v priehľadnom deji, ale dokáže ho aj spoľahlivo predvídať. (Možno mu pri tom pomôžu tematicky príbuzné Noci s nepriateľom, film režiséra Josepha Rubena z roku 1991 s Juliou Robertsovou v hlavnej úlohe.) Aj postavy sú rozostavené ako zvyčajné figúrky na šachovnici: týraná manželka, ktorá sa snaží uniknúť zo vzťahu s chorobne žiarlivým a násilníckym psychopatom, muž sympaťák, ktorý jej ponúkne nielen pomoc, ale neskôr aj lásku, a zloduch policajt, o ktorého nekalých úmysloch niet pochybností od prvého vstupu na scénu. Mestečko, v ktorom sa unikajúca manželka usadí, má príznačné meno Southport, Bezpečný prístav 8 resizečiže Južný prístav alebo útočisko, čo je synonymum slova haven, použitého v titule filmu. Pôvabné prímorské mestečko nemá zrejme s americkou realitou nič spoločné. Ľudia v ňom nie sú zvedavci, ktorí by pátrali po záhadnej minulosti novej obyvateľky, ako by sa dalo predpokladať, ale láskaví občania, žijúci v idylickom ovzduší vzájomnej dôvery a pomoci. Pôvabná Katie (Julianne Hough) sa v tomto prostredí rýchlo udomácni, okamžite si nájde prácu i bývanie, ba rýchlo sa skamaráti aj so susedkou Jo (Cobie Smulders), ktorá ju svojimi radami usmerňuje nielen pri prvých krokoch v novom prostredí, i so sympatickým predavačom Alexom (Josh Duhamel) a jeho dvoma deťmi. A keďže Alex je vdovcom (žena mu, pre romantické príbehy príznačne, zomrela na rakovinu), nič nestojí v ceste ich postupnému zbližovaniu. Kým sa však dopracujú k happy endu, čaká ich ešte zopár prekážok a mimoriadne dramatických situácií, v ktorých ide o život.

Lasse Hallström je známy tým, že majstrovsky dokáže namiešať zmes romantiky, humoru a napätia, o čom presvedčil aj v tomto filme. Humoru je síce málo, skôr sa dá hovoriť o Bezpečný prístav 2 resizeúsmevných situáciách, ale romantické pasáže, odohrávajúce sa v krásnej prírodnej scenérii a „podmazávané“ zodpovedajúcou hudbou, premyslene strieda s chvíľami napätia. Prestrihy z pohodového života obyvateľov Soutportu na zúfalstvo vyšetrovateľa Kevina (David Lyons), ktorý sa všetkými, najmä nelegálnymi prostriedkami snaží nájsť Katie, vyvolávajú mrazivé očakávanie, ktoré musí vyústiť do dramatického stretnutia týchto dvoch svetov. Škoda, že herec od začiatku buduje postavu Kevina ako jednoznačného zloducha so šialenými očami, a tým oslabuje šokujúci účinok odhalenia jeho skutočnej identity.

Lasse  Hallström, ktorý začínal tvorbou hudobných klipov a patril k dvorným Bezpečný prístav 7 resizespolupracovníkom slávnej švédskej skupiny Abba, sa vo svojej bohatej filmografii vyznačuje nielen využívaním úspešných literárnych predlôh, ale aj obsadzovaním (ba v niektorých prípadoch dokonca objavovaním) vynikajúcich hercov, ako sú Leonardo Di Caprio, Johnny Deep (Čo žerie Gilberta Grapea, 1993), Tobey Maguire, Charlize Theron, Michael Caine (Pravidlá muštárne, 1999), Juliette Binoche (Čokoláda, 2000),  Kevin Spacey, Julianne Moore (Pobrežné správy, 2001), Jennifer Lopez, Robert Redford, Morgan Freeman (Žiť po svojom, 2005), Richard Gere (Škandál, 2006, Hačikó – Príbeh psa, 2009), Emily Blunt, Ewan McGregor (Lososy v Jemene, 2011) a ďalší. Protagonisti Bezpečného prístavu nepatria do tejto hviezdnej hollywoodskej zostavy, no sú to sympatickí herci s prirodzeným správaním, čím sa ich aktivita pred kamerou v podstate vyčerpala.

Bezpečný prístav 6 resizeRomanticko-dramatický film s mysterióznym prvkom ako neočakávanou pointou je nakrútený profesionálne zručne, režisérove schopnosti a skúsenosti celkom úspešne prekrývajú slabiny scenára, a tak sa k divákovi dostáva príjemný, vkusný film, ako stvorený na blížiace sa májové večery. Pravda, Hallstromövi fanúšikovia budú naďalej dúfať, že cesta nezáväzných romancí, ktorou v súčasnosti kráča ich švédsky idol, nie je definitívna, že raz dôjde k renesancii čias jeho prvých snímok, debutu Môj život ako pes (1985, nominácia na Oscara), vari režisérovho najlepšieho filmu Čo žerie Gilberta Grapea, ktorý v deväťdesiatych rokoch uvádzal na karlovarskom  festivale mladučký Leonardo Di Caprio, sprevádzaný svojou nemeckou mamou a babičkou, či na sedem Oscarov nominovaných Pravidiel muštárne, ktoré premenili na skutočnosť aspoň dve sošky. Dočkáme sa?

Bezpečný prístav 11 resizeBezpečný prístav (Safe Haven), USA 2013
Námet: Nicholas Sparks – román
Scenár: Leslie Bohem, Dana Stevens