Babovřesky

Babovresky 3 resizeZáujem divákov je prvoradý – vyznáva sa v novinárskych  rozhovoroch  kontroverzný český režisér a scenárista Zdeněk Troška. Zdá sa, že v prípade svojho najnovšieho filmu Babovřesky (2013) si ho opäť získal. V českých kinách, kde ho uviedli 14. februára, totiž zaznamenal za prvý víkend rekordnú návštevnosť. Horšie je to s pohľadom filmovej kritiky, ktorá  nešetrí výhradami.

Tohtoročný májový jubilant - šesťdesiatnik Zdeněk Troška (1953)-  pochádza z južných Čiech a tento kraj rád predstavuje vo svojich filmoch. Réžiu študoval na pražskej FAMU a na francúzskom Lycée Carnot v Dijone. Debutoval  začiatkom osemdesiatych rokov filmom Bota jménem Melichar. Ale do povedomia verejnosti sa zapísal trilógiou letných komédií Slnko,seno jahody, Slnko seno a pár faciek, Slnko seno,erotika a pôvabnými rozprávkami ako napríklad O Babovresky 2 resizeprincezne Jasnenke a lietajúcom šustrovi či Princezná z mlyna alebo Z pekla šťastie (posledné dva tituly spracoval aj ako televízne seriály) prípadne Čertova nevesta z roku 2011. Historické kulisy si vybral pri filmoch Poklad grófa Chamaré či Anjelská tvár. Filmová kritika má naňho ťažké srdce najmä kvôli  komediálnej trilógii zo súčasnosti Kameňák, ktorú nakrútil po roku 2000. Neveľmi mu vyšiel aj prepis knihy Doktor od Jazera hrochov (2010) .Venuje sa aj divadelnej réžii muzikálov a opier (napríklad Rusalku inscenoval v Košiciach).

Babovresky 5 resizeTitul jeho najnovšieho filmu  Babovřesky (2013) je odvodený od názvu juhočeskej dedinky, kde sa celý príbeh odohráva, ale metaforicky je v ňom vyjadrené, aj to, čo naznačuje podtitul: Z listu dedinskej klebetnice.  Celý film  totiž rámcuje  list, ktorý  o tom, čo sa udialo v dedine, píše svojej kamarátke Anežke najväčšia klebetnica - starostova sekretárka  (Jana Synková). Je to práve ona, ktorá si relatívne nevinné situácie vysvetlí tým najhorším spôsobom a, samozrejme, nenechá si to pre seba. Napríklad odmieta uveriť, že Ivanka (Lucie Vondráčková) je sestrou nového mladého Babovresky 7 resize - kópiafarára Petra (Lukáš Langmajer) a rozširuje o nej, že je jeho milenkou a navyše zvádzala starostu (Pavel Kikinčuk), ktorému preto manželka (Veronika Žilková) robí doma peklo.

Druhou dejovou líniou je boj o dedičstvo po starej grófke Trúde. Na jednej strane  ho chce získať starosta a jeho brat, aby na  priľahlých pozemkoch vybudovali autoservis. Na druhej je tu rodina  dedičov na čele s otcom (Miro Noga) a synom -právnikom Adamom (Jan Dolanský), ktorý sa zamiluje do Ivanky. Postupné vŕšenie náhod a nedorozumení vytvára poriadny galimatiáš, v ktorom zohráva Babovresky 10 resizeneblahú úlohu aj zopár miestnych obyvateliek v pokročilom veku, štamgasti z miestnej krčmy, starostove dospievajúce dcéry a reholná sestra, ktorá má z tunajších babiek vytvoriť kostolný zbor.

Zdeněk Troška  sa pokúsil o návrat k  letným dedinským komédiám.  Žiaľ, nevyšlo mu to.  Určite nie v scenári, ktorý  pokrivkáva v motiváciách a psychológii postáv, dej sa akoby kĺže po povrchu a jednotlivé situácie pôsobia ako nevyrovnané útržky z anekdotickej skladačky. Napriek tomu, že režisér hovorí o odpočúvanom a odpozeranom zo života.
Herecky vyznieva film  tiež  nepresvedčivo, až Babovresky 11 resizekŕčovite, a to aj napriek tomu, že sa v jednotlivých kreáciách objavujú zaujímavé herecké typy, ktoré s Troškom  už spolupracovali. V postave Rómky, ktorá chce dať pokrstiť svoje dieťa,  sa mihne napríklad Lucie Bílá.

Niektoré momenty sú vtipné, človek žasne aj nad prepracovanosťou vizuálu – hoci aj  pri výbere rekvizít Trudinho domu, ktorý Adam renovuje. Inde sa pousmeje nad citáciami alebo parodovaním  paródií (viď strašidelný dom). Celok však pôsobí rozbito. Akoby samotný tvorca  nemal celkom jasné, čím bude príbeh pointovať. Takže sa rozhodne hneď pre Babovresky resizetri konce. Všetky s istým  sebaironizujúcim podtextom voči filmárskej práci. Prvý dokonca sledujeme už v polovici príbehu aj so záverečnými titulkami.  Ten druhý je až v skutočnom závere s textom: Takto by sa to skončilo v americkom veľkofilme. No a tretí je  ten skutočný – našský a trochu metaforický, akože, tečie nám do  topánok a kvapká za golier, ale my si z toho nič nerobíme, hlavne, že sa máme radi.

Babovresky 4 resizeNepochybne, Zdeněk Troška je kontroverzný filmár, ale  svoje remeslo ovláda, o čom sa môžeme presvedčiť nielen v kinách, ale aj na televíznej obrazovke, kde prichádzajú v konečnej fáze všetky jeho diela. Ako divákovi mi prirástli k srdcu najmä jeho rozprávky a to, ako  sa dokáže s láskavým humorom pozrieť na kraj svojho detstva a jednoduchých ľudí. Vie rozdávať úsmevy a radosť. O to viac ma mrzí, keď mu niektorý projekt nevyjde tak, ako si predstavoval.  Čo je podľa mňa prípad filmu Babovřesky. I keď iní diváci sú môžu myslieť niečo úplne iné.

Babovresky 8 resize

Babovřesky, Česko, 2013
Dĺžka: 133 min.