Argo

Argo resizeAmerický film Argo vychádza zo skutočnej udalosti: 4. novembra 1979 obsadil dav rozvášnených Iráncov americké veľvyslanectvo v Teheráne. Zajali viac ako päťdesiat ľudí  a držali ich v zajatí 444 dní. Ich prepustenie podmieňovali vydaním zvrhnutého šacha Rezu Pahlaviho, ktorý požiadal o azyl v USA. Ešte v čase útoku sa však podarilo ujsť šiestim diplomatom a nájsť útočisko v dome kanadského veľvyslanca.

Pravdu o ich  komplikovanej záchrane  sa svet dozvedel až po rokoch, po odtajnení niektorých tajných spisov a akcií CIA. V časopisoch sa objavili na túto tému články Antonia J.Mendeza a Joshua Bearmansa a vznikol aj kanadský televízny film. To všetko sa stalo v roku 2007 inšpiráciou pre vznik scenára od Chrisa Terria a následne v roku 2012  filmu, ktorý prichádza koncom novembra do našich kín.

Argo 4 resizeArgo je tretím režijným opusom Bena Afflecka (1972) a podpísal sa pod ním aj ako herec a producent. Jeho celé meno znie Benjamin Géza Affleck-Boldt. Narodil sa v Kalifornii, ale vyrastal v štáte  Massachussetts. Pred kamerou sa objavil v televíznom seriáli ešte ako dieťa. Herecká profesia ho lákala podobne ako jeho mladšieho brata Caseyho a dlhoročného priateľa a spolužiaka zo strednej školy Matta Damona, s ktorým spolu navštevovali napríklad lekcie drámy. Do povedomia širokej verejnosti  však vstúpili s Damonom vďaka filmu Dobrý Will Hunting (1997), v ktorom si síce aj zahrali, ale v prvom Argo 7 resizerade sa predstavili ako scenáristi a získali Oscara za pôvodný scenár. Z mnohých  Affleckovych hereckých kreácií  sú asi najpopulárnejšie tie, ktoré vytvoril  napríklad vo filmoch Armagedon (1998), Pearl Harbor (2001) či Otcom na plný úväzok  (2004). Príjemne však prekvapil aj na poste režiséra titulmi Zbohom, baby (2007), Mesto (2010) a najnovšie Argo (2012).

Film je rámcovaný akoby dokumentárnymi zábermi. V úvode sa v skratke dozvedáme o histórii Iránu - bývalej Perzie - a v závere sledujeme  oceňovanie protagonistov príbehu a oslavné rečnenie o medzinárodnej spolupráci. Argo 6 resizeSúčasťou deja sú i viac-menej pravidelné prestrihy na televízne vysielanie, ktoré dotvára atmosféru doby. Zimomriavky však vyvoláva uvedomenie si, že scény rozvášneného davu, ktorý je ochotný zabíjať bez uvažovania a bez ohľadu či je to „u nich“ alebo „ u nás“ sú aktuálne i dnes. Môže sa meniť názov krajiny a meno politika, ale napätie z ohrozenia života, a sveta vôbec, pretrváva.

Affleck si vie vybrať spolupracovníkov. Argo 8 resizeNapríklad je to známy mexický kameraman Rodrigo Prieto. Ale aj oceniť treba aj dobré herecké obsadenie a dialógy, v ktorých nechýba istý humor, najmä v okamihu, keď sa CIA na podnet svojho popredného odborníka Tony Mendeza (Ben Affleck) rozhodne  pre záchranný plán v podobe nakrúcania fiktívneho, ale o to veľkolepejšieho holywoodskeho sci-fi filmu Argo a  šesticu  diplomatov  chcú  dostať z Iránu pod identitami členov filmového štábu. Vtedy vstupujú do hry producent Lester Siegel (Alan Arkin) a oscarový maskér John Chambers (John Goodman). Scény s nimi patri asi k najvtipnejším a najprepracovanejším, s istým ironickým nadhľadom sa totiž pozerajú na tvorbu filmov vôbec a manipuláciu s verejnosťou.

Argo 10 resizeSkôr ošúchanejšie a klišé vyznievajú scény, v ktorých sa dozvedáme čo-to o vzťahu Tonyho Mendeza k jeho rodine, alebo vôbec o psychológii  strachu  v ohrození a schopnosti vyrovnať  sa s ním. Nahliadnutie do zákulisia CIA, aj keď sa Mendez a jeho šéf Jack (Bryan Cranston) snažia, pôsobí napriek zámeru osláviť americkú statočnosť a zodpovednosť, odstrašujúco a človek sa len čuduje, že ešte náš svet vôbec jestvuje, keď o ňom rozhodujú tí, čo rozhodujú.

Kritické hlasy síce hovoria o istých historických  či politických omyloch a polopravdách filmu, i o tom, že pohľad na Argo 14 resizeIráncov je dosť jednostranný. (Až na slúžku v dome veľvyslanca ich tvorcovia vnímajú iba ako „tých zlých“.) Ale diváci sotva uvažujú nad výhradami a asi sa viac dávajú strhnúť celkovou atmosférou, gradáciou napätia a faktom, že aj keď pri skutočných udalostiach človek vie, ako sa skončili, pri niektorých scénach filmu Argo divák  jednoducho tají dych, obáva sa o osudy protagonistov a drží im palce. Benovi Affleckovi to do tretice ako režisérovi vyšlo - nakrútil  zaujímavý a napínavý film, pri ktorom neodradí  ani dvojhodinová dĺžka.

Argo 11 resizeArgo, USA 2012
Dĺžka: 120 min.
Réžia: Ben Affleck