Iron Sky

Iron Sky 4 resizeFínsky režisér Timo Vuorensola nakrútil v roku 2005 na video celovečernú sci-fi paródiu pod titulom Star Wreck: In the Pirkinning a priznáva, že to urobil len pre kamarátov. „Keď sme ho zadarmo umiestnili na internet, stal sa medzinárodným hitom. Star Wreck sa stal veľkou témou a začal sa šíriť ako požiar. Ja som nemal ani najmenšiu predstavu, že by to mohlo takto dopadnúť“,  hovorí Vuorensola. Pozitívne ohlasy ho podporili v presvedčení, že sa môže pustiť aj do niečoho väčšieho, a tak vznikol film Iron Sky vo fínsko, nemeckej a austrálskej koprodukcii.

Fantázii sa medze nekladú a zabrzdiť ju v prípade Vuorensolu by bolo takmer nemožné. V prípade človeka, ktorý sa tak rád hrá a pritom dokáže vtiahnuť do hry, akákoľvek je absurdná, aj ostatných, by bol tento pokus hriech. Fantáziou je už samotný fakt, že na konci druhej svetovej vojny sa značnej skupine nacistov podarilo utiecť na Mesiac, a to na jeho odvrátenú stranu, aby tam vychovávali ďalšie generácie a neskôr sa mohli vrátiť na matičku Zem. Na čo iné, ako šíriť Iron Sky resizenacistickú ideológiu a ovládnuť svet. Píše sa rok 2018 a čo čert nechcel na Mesiaci pristane americký lunárny modul blízko nemeckej tajnej základni s Jamesom Washingtonom (Christopher Kirby). Dovtedy na základni učiteľka Renate Richter (Julia Dietze) pokojne vyučuje detičky nacistickej propagande, Klaus Adler (Götz Otto) má v úmysle oženiť sa ňou, lebo ich detičky budú krásna čistá rasa a tajne túži  uchmatnúť  moc mesačnému fürerovi Wolfgangovi Kortzfleischovi (Udo Kier). Nečakaný príchod Američanov, navyše jedného černocha, rozkrúti celú mašinériu a plánová invázia na rodnú planétu sa urýchli. Horúčkovité prípravy na ovládnutie Zeme v mnohom závisia aj od práce Renatinho otca Iron Sky 5 resizeDoktora Richtera (Tilo Prückner), neodškripiteľne výzorom pripomínajúceho Alberta Einsteina. V USA zasa vládne prezidentka (Stephanie Paul), udržujúca sa najmä v kondícii cvičením a tužiaca po znovuzvolení, ale všetko podstatné necháva na všetkými masťami mazanú Vivian Wagner (Peta Sergeant). Vivian, viac ako hrozba z príchodu nacistov, upúta statný Klaus Adler a nebyť jeho odmietavého postoja možno by všetko dopadlo inak. Pomsta ohrdnutej ženy nemá hraníc. Jedna sa chce pomstiť Klausovi, druhá považuje vojnu za najlepší prostriedok byť znovu zvolená za prezidentku, a tak boj o nadvládu môže začať. A bude to kuca paca i  zábava...

Po prvý raz v histórii Slovenska prišiel uviesť svoj film aj sám režisér Timo Vuorensola, od ktorého sme sa dozvedeli, že celý projekt stál 7,5 eur, poskladali sa na to tri krajiny Francúzsko, Nemecko a Austrália,  Eurimage Iron Sky 6 resizeprispela  600 000, vizuálne efekty stály 800 000 a 1 miliónom euro prispeli aj fanúšikovia Iron Sky, ktorí sa vďaka filmovej platforme Wreckamovie.com mohli zapojiť aj do tvorby filmu. Režisér zdôraznil, že sa snažil byť čo najviac korektný a vytýčil si hranicu, ktorú neprekročí, aby sa nikoho nedotkol. Uvedomila som si však, že napriek všetkej obludnosti, ako môže jeden blázon a zloduch, čím Hitler nesporne bol, pútať dlhé desaťročia pozornosť aj mladej generácie. Vuorensola (1979) obludnosť nacizmu, na fiktívnom príbehu jeho sfanatizovaných nasledovníkov, vystihol s precíznou istotou.  A že ho táto téma stále láka predznamenáva aj jeho ďalší projekt, pripravuje totiž film I Killed Adolf Hitler, ktorý má dokončiť v roku 2014. Quentin Tarantino sa v Nehanebných bastardoch rozhodol skoncovať s Hitlerom v Paríži, som zvedavá, v ktorom meste sa o to pokúsi jeho fínsky kolega. Nechajme sa  prekvapiť.

Iron Sky 8 resizeVrátim sa však k filmu Iron Sky. Nerada by som poučovala, ale žiada sa mi povedať, že kto nemá dostatočný prehľad o dejinách, nevidel dosť filmov o tej dobe, nemá rád sci-fi filmy, nedokáže sa odosobniť a mať určitý nadhľad , nebude mať z filmu až taký pôžitok. Na dešifrovanie mnohých narážok, rozpoznať citácie z rôznych filmov, je nutné vedieť niečo viac. Ak máte zmysel pre humor zabávajte sa, neberte nič vážne, lebo Iron Sky  si na viac nárok nerobí. Uštipačne a adresne si síce uťahuje najmä z nacistov, ale na druhej strane nešetrí ani americkú politiku a satirický osteň zamieri jemne aj na Fínsko. K boju o nadvládu nad svetom medzi prívržencami „štvrtej ríše“ a USA tvorca nepristupuje s chladnosťou a Iron Sky 12 resizevážnosťou psychológa, nebedáka nad mizériou jedného a druhého sveta a nesnaží sa ani o hlbokú analytickú štúdiu, ale hrá túto hru s iróniou, sarkazmom a s humorom. Len tak mimochodom dobrou ilustráciou prístupu k téme je sekvencia, keď Renate a Washington vychádzajú z premietania Chaplinovho Diktátora a svorne konštatujú, že to bola nuda a film by bolo treba zostrihať.

Fakt, že všetky postavy sú presne a precízne napísané figúrky mal Vuorensola dosť uľahčenú úlohu vo výbere typov. Vedel po kom siahnuť a kde  hľadať. Nemecká herečka a modelka Julia Dietz ako Renate presne zodpovedala nemeckej dievčine a navyše sa zhostila svojej role naivnej učiteľky, ktorá precitne z Iron Sky 11 resizeohlupovania propagandou, veľmi sympaticky. Nemecký herec Götz Otto už vzhľadom a výškou pôsobí impozantne a po cely čas sa držal pózy vodcu schopného len na deštrukciu. Figúrkou je aj jeho protihráčka americká prezidentka v podaní  novozélandskej herečky Stephanie Paul, ktorá zasa akcentovala povrchnosť a nekompetentnosť svojej hrdinky. Najživšou ženskou postavou je Vivian v podaní austrálskej herečky Pety Sergeant. Pravá ruka prezidentky je žena, ktorou lomcujú pudy, ale na druhej strane je aj rafinovane pomstychtivá. A nakoniec nemožno nespomenúť Christophera Kirbyho, najsympatickejšieho člena celého ansámblu, Iron Sky 7 resizektorý mal najviac možností rozohrať svoju postavu, čo americký herec naplno využil. Je pravda, že James Washington je najplastickejšie napísaná rola, ale možnosť ukázať svoje herectvo v rôznych podobách a polohách využil bezozbytku.

Osobitnú kapitolu si zaslúži kameraman Mika Orasmaa za precízne a efektné nasnímanie trikov, čím výrazne prispel k profesionálnemu vyzneniu filmu. Práca bola dosť náročná, lebo vizuálna stránka mohla mnohé vylepšiť alebo pokaziť. Našťastie, sa stalo to prvé. Na postavenie kulís obrovského vesmírneho korábu nacistov na Mesiaci nebolo dosť finančných prostriedkov, a tak sa všetko čarovalo počítačovou technikou a dopadlo to nad očakávanie. A keby bol režisér pod mikroskopom hľadal lepšiu muziku k filmu, akú mu poskytla hudobná skupina Laibach, pátral by zbytočne.

Keď sa chcete zabaviť, nechcete sa zaťažovať hlbokomyselnými úvahami, tak si nezabudnite pozrieť  bláznivé sci-fi Iron Sky. Neoľutujete.

Iron Sky 13 resizeIron Sky, Fínsko, Nemecko, Austrália, 2012
Réžia: Timo Vuorensola