Do Ríma s láskou (To Rome with Love)

Do Ríma 14 resizeNew York bol dlhé roky „hlavným hercom“ vo filmoch Woodyho Allena. Napríklad Manhattan, nezabudnuteľná Hana a jejsestry, Manželia a manželky, Tajomná vražda na Manhattane, Výstrely na Broadway, Darebáčikovia a mnohé iné. Potom sa mu zapáčila Európa a dobre sa mu na starom kontinente darí. Snímky ako Match Point – Hra osudu, Vicky CristinaBarcelona, Polnoc v Paríži sa nezmazateľne zapísali do dejín filmu. Najnovšie mu na učaroval Rím a vznikol film Do Ríma s láskou.

Osobne mám z tejto kolekcie najradšej vášňami vybuchujúcu Vicky Cristinu Barcelonu, ale snová vízia striedajúca sa s realitou v Polnoci v Paríži mi tiež nebola ľahostajná, veď za ňu dostal zaslúžene Oscara za scenár. Woody dlho tvrdil, že Oscar  mu je ukradnutý, ale ušiel sa mu za réžiu Annie Hall a dva razy za scenár už spomínanej Annie Hall a snímky Hana a jej sestry. Vymyslieť príbeh, presné a trefné dialógy – to je jeho najsilnejšia stránka a možno preto sme boli trochu Do Ríma 8 resizerozčarovaní z jeho „potuliek“ Rímom. V Ríme stvorenom pre lásku nemôže byť nič iné ako láska hlavnou témou filmu. Vymýšľať a fabulovať Woody vie dokonale, len tomuto filmu chýba jeho povestná iskra. Snímka je plná nápadov, gagov, no vôňa večného mesta je nepostrehnuteľná, možno sa v záplave rýchlo sa striedajúcich udalostí  vytratila, možno tam ani nikdy nebola.

Kostrou filmu sú štyri epizódy, ktoré sa miestami prelínajú a snažia sa doplniť atmosféru „bláznivého“ mesta, kde sa musia odohrávať len samé nezmyslené príbehy. Leitmotívom všetkých štyroch poviedok je však, okrem lásky, najmä úspech a uplatnenie sa v živote vo všetkých podobách. V prvom Do Ríma 9 resizepríbehu postarší manželský pár príde do Ríma zoznámiť sa s nastávajúcim svojej dcéry. Otec, Jerry, nie najúspešnejší operný režisér na penzii (Woody Allen) s manželkou (Judy Davis), nie sú voľbou dcéry nadšení, lebo budúci zať je ľavičiar, má odlišné názory na všetko, čo vyznávajú, ale len do chvíle, keď Jerry zistí, že nádejný svat, majiteľ pohrebného ústavu Giancarlo (Fabio Armiliato), má krásny hlas. Problém je, že dokáže spievať len po sprchou. No nebol by to všetkými masťami mazaný Jerry, obdarený aj fóbiami najrozličnejšieho druhu (Allen hrá seba, teda neurotika, vynikajúco), aby sa nesnažil z toho profitovať a dotiahne nešťastníka až na javisko originálnym spôsobom – pod sprchou. Kritika inscenáciu roztrhá na franforce, ale Giancarlo je hviezda. Hádam aj vďaka presvedčivému hereckému výkonu Woodyho Allena, je to najvydarenejšia poviedka. Menej už  príbeh človeka, ktorý ničím nevyniká a Do Ríma 12 resizeomylom sa stane celebritou. V úlohe Leopolda sa však cíti ako ryba vo vode Roberto Benigni, ktorý už po neviem koľký raz zopakoval úlohu svojho prostého a naivného človiečika. Je to, ako u Benigniho vždy, tragikomická postava, ktorá zistí, že lepšie je byť celebritou, ako malým úradníčkom. Uťahovanie, či kritika premrštenej, povrchnej a banálnej medializácie je vpašovaná do tohto príbehu len akoby na okraj, ale aj tak z neho nepatrične vytŕča. Nezaujal ma príbeh ani v prvom pláne, ani v druhom nasilu hlbokomyselne kritickom.

Do Ríma za úspechom prichádzajú  aj novomanželia, Antonio (Alessandro Tiberi) s Do Ríma 2 resizeMilly (Alessandra Mastronardi) v nádeji, že im dobre situované príbuzenstvo zaistí dobrú prácu. Čo čert nechcel, žena sa chce páčiť, ide ku kaderníkovi, mobil jej spadne do kanála, kaderníci sú obsadení a ona netrafí včas do hotela. Antonio však potrebuje nevestu a deus ex machina zariadi, aby bola po ruke krásna prostitútka Anna (Penélope Cruz). Penélope, pôvabná ako vždy, navyše dobrá herečka, vnesie do príbehu aspoň nachvíľu trochu skutočného vzruchu, s ľahkosťou jej vlastnou. Kým Anna obráti všetko hore nohami, zatiaľ novomanželku zvádza populárny herec. Po poriadnej príučke si mladí, našťastie, uvedomia kam patria. Rím nie je svet, ktorý ich príjme s otvorenou náručou.

Do Ríma 5 resizeA nakoniec je tu príbeh mladého architekta Jacka (Jesse Eisenberg) a staršieho úspešného architekta Johna (Alec Baldwin). John vidí v Jackovi seba a snaží sa ho odhovoriť od chýb, ktoré sám urobil. No čím viac mu radí, tým je to horšie. Mladý muž  si skoro zničí vzťah kvôli nevyspytateľnej  a pôvabnej Monice (Ellen Page), ktorá sa s každým len zahráva a ide jej len a len o hereckú kariéru.  Všetko, čo robí je komédia, možno príprava na novú úlohu. Snaha Johna je zbytočná, každý sa poučí len na vlastných chybách. Ani Ellen Page, no najmä Alec Baldwin sa nezhostili svojich rolí s takou ľahkosťou, ako si to príbeh vyžadoval. Baldwin navyše pôsobil nemotorne a nudne, a tak len Jesse Eisenberg vniesol síce malý, ale predsa len svieži vánok do príbehu.

Rímske ťaženie teda Allenovi nevyšlo práve najlepšie. Paríž, ktorý miluje, sa stal témou už jeho troch filmov (Všetci hovoria: Milujem ťa, Hollywood v koncoch, Polnoc v Paríži) je mu zrejme bližší a pozná ho intímnejšie. Chybou Do Ríma 4 resizebolo tiež, že sa pokúsil snímke o Ríme dať aj satirický osteň a práve ten spôsobuje najväčšie rozpaky. Stačilo viac nechať „hrať“ samotné mesto, ktoré ponúka množstvo príležitosti, žiaľ, stalo sa len kulisou rozohraných pokusov pachtenia sa za úspechom. Allenovi  však nemožno uprieť, že sa nestrafil do talianskej mentality, ale aj tu sa žiada dodať, že miestami bola na hrane karikatúry. Napriek výhradám to však bude film, ktorý si diváci radi pozrú, lebo tvorca ako Woody Allen, nikdy neskĺzne do nevkusu, podpriemeru a úplnej banality. Že mu láska v Ríme v jej mnohorakých podobách nevyšla až na výbornú ospravedlňuje aj fakt, že nakrúca každý rok jeden film, čo je pre skoro osemdesiatročného človeka úctyhodný výkon. Po toľkých perlách filmového umenia, ktoré vyšli z jeho dielne, nemusí byť vždy všetko dokonalé. Snímka Do Ríma s láskou dokonalá nie je, no možno pre mnohých bude predsa len kultivovaným osviežením. A navyše si pred kameru po šiestich rokoch sadol aj sám režisér, ktorého herecký výkon sa oplatí vidieť.

Do ríma 3 resizeDo Ríma s láskou (To Rome with Love), USA, Taliansko, Španielsko, 2012
Réžia: Woody Allen
Scenár : Woody Allen
Kamera: Darius Khondji
Hrajú: Jesse Eisenberg, Ellen Page, Woody Allen, Penélope Cruz, Alec Baldwin, Roberto Benigni, Greta Gerwig, Alison Pill, Judy Davis, Ornella Muti, Fabio Armiliato, Riccardo Scamarcio, Alessandro Tiberi, Maricel Álvarez, Monica Nappo, Flavio Parenti, Sergio Rubini, Vinicio Marchioni, Massimo Ghini, Antonio Albanese, Isabella Ferrari, Alessandra Mastronardi, Lina Sastri, Carol Alt, David Pasquesi, Maria Rosaria Omaggio
Premiéra 19. júla 2012