Doba ľadová: Zem v pohybe (Ice Age: Continental Drift)
Kým na film Madagaskar 3 spievajú recenzenti pochvalné ódy, Doba ľadová 4 - celým menom Doba ľadová: Zem v pohybe si zatiaľ veľa chvály nevyslúžila. Napriek tomu je zrejmé, že investovaných asi 85 miliónov dolárov sa producentom vráti aj s tučným ziskom. Filmoví diváci majú totiž zvieracích hrdinov z praveku radi. A vedia, že od tohto filmu netreba čakať vôbec nič, len bláznivé naháňačky, detinský humor a naivnú komiku.
Len nedávno sme sa zabávali na tom, že bulharské pomenovanie pralesného cicavca leňochoda znie „lenivec“ a už je to tu: aktuálne sa spisovne slovensky má vraj nazývať „leňoch“ – bez ohľadu na to, že týmto slovom oddávna označujeme lenivého človeka. Celkom vydarený slovenský dabing rodinného animovaného filmu Doba ľadová: Zem v pohybe používa novú terminológiu, čo môže byť podchvíľou mätúce. Najmä ako ide o leňochoda Sida, s ktorým je najmenej trápenia azda len vo chvíľach, keď ho premôže lenivosť.
Štvrtá Doba ľadová prichádza do kín dva týždne po Madagaskare 3 a aj v radoch jej tvorcov došlo k zmenám, ale to je asi tak všetko, čím sa na seba ponášajú. Na poste spoluscenáristu po boku veterána Michaela Berga v celovečernom filme debutoval 26-ročný televízny seriálový herec Jason Fuchs. Po prvý raz sa na réžii nepodieľal Carlos Saldanha. Nahradili ho tvorca krátkometrážnych supplementov k Dobám ľadovým Mike Thurmeier (a spolurežisér Doby ľadovej 3) v spolupráci so Stevom Martinom (Horton). Ak sa výmeny v autorskom záprahu niekde prejavili, tak azda v úplnom zavrhnutí akýchkoľvek vyšších ambícií – rovnako čo sa týka rozprávania, príbehu i prípadných ďalších plánov a hlbších významov.
Sujet aj v predchádzajúcich filmoch slúžil iba na rozohranie skečov a gagov, no prvá Doba ľadová (2002) rozprávala aj o vzťahu ľudí a zvierat. O tom, že sa od seba až tak veľmi nelíšime. Dvojka (2006) sa zasa vtipne pohrávala s biblickými motívmi potopy sveta a Noemovej archy. Trojka (2009) už len prvoplánovo parafrázovala Verneho Cestu do stredu Zeme a Doba ľadová: Zem v pohybe teraz zasa netají inšpiráciu Pirátmi Karibiku.
Film so sympatickou úprimnosťou nič nesľubuje. Len humor, založený na tom, že niekto niekam padá, potkýna sa, niekoho bije či sám inkasuje rany, alebo sa len smiešne tvári alebo páchne, kríva, prípadne má rečovú vadu. Napodiv – dokonale to funguje. Ústredný štvorlístok (teda trojica Manny-Sid-Diego a osamelý bežec Scrat) je vymyslený a realizovaný tak šikovne, že svojich obdivovateľov vrchovato uspokojí hoci aj len smiešnymi grimasami.
Jednotlivé postavičky, staré i nové, kladné i záporné, sú typy, často abstrahované až do podoby komiksovej karikatúry a vzťahy medzi nimi sú jednoznačné. Nič sa tu nespochybňuje, nič sa tu nerelativizuje, vyzdvihujú sa staré dobré hodnoty rodinnej súdržnosti, priateľstva a lásky. Skrátka: nie je tu nič, čo by mohlo vyvolať protesty náboženských či etnických skupín a ochrancov práv, ani nič, čo by mohlo zmiasť detského diváka v útlom veku okolo šesť rokov. No na druhej strane snímka neurazí ani náročnejších dospelých divákov, hoci neponúka potešenie z myslenia ani z rozprávačského majstrovstva, nápaditosti a tvorivosti. Škoda však, že autori predsa len nedali viac priestoru vďačnému (a v animovanom rodinnom filme zasa nie až tak častému) konfliktnému vzťahu otca Mannyho a jeho dospievajúcej dcérky Kivi.
V 2D verzii z každého záberu priam kričí, že film bol robený pre 3D, no v 3D verzii divák na tretí rozmer rýchlo zabudne. Pripomenie sa len v zopár efektoch. Dokonca aj samotná animácia pôsobí akýmsi čudným dojmom staršej počítačovej hry – a to nielen čo sa týka vody, ľadu, odleskov a srsti.
Kontroverznou súčasťou predstavenia je krátky film The Longest Daycare bez slov o jednom dni malej Maggie Simpsonovej v škôlke. Pretože veľa vtipov a kľúčových významov sa skrýva v množstve nápisov, ktoré zostali bez prekladu, filmík poteší predovšetkým jazykovo zdatných, v amerických reáliách zorientovaných a zasvätených fanúšikov seriálu Simpsonovci – čo je úplne iná kategória divákov, ako publikum Doby ľadovej.
Pretože sme od nej po predchádzajúcich častiach už nič nečakali, Doba ľadová: Zem v pohybe nemôže byť sklamaním. Po stránke filmárskeho remesla bez výraznejších chýb vyhotovený komerčný produkt je ideálnou voľbou v horúcich letných dňoch, keď sa človeku nechce pohnúť prstom ani rozumom.