Báječný hotel Marigold (The Best Exotic Marigold Hotel)

Marigold 1 resizeMladým vraj patrí svet, a tak  sa zákonite nakrúca prevažne pre mladých a o mladých. O to príjemnejšie prekvapí, keď tento stereotyp naruší príbeh o senioroch. Je to prípad filmu Báječný hotel Marigold britského režiséra Johna Maddena. Nakrútil ho podľa  scenára Ol Parkera na motívy románu Deborah Moggach Tieto hlúposti.

Protagonisti príbehu – siedmi britskí dôchodcovia (v úvodnej časti spoznávame v skratke ich životné osudy) – sa dajú zlákať reklamou a rozhodnú sa nechať na staré kolená rozmaznávať vymoženosťami prepychového hotela Marigold v Indii. Až na mieste zistia, že ide o rozpadávajúcu sa budovu, na ktorej renováciu majiteľ ešte len zháňa peniaze a oni sa musia rozhodnúť, čo ďalej.

Marigold 4 resizeRežisér John Madden (1949), v ktorého filmografii nechýba Oscarom ovenčený Zamilovaný Shakespeare (1998), ale ani napríklad Mrs.Brown (1997), Mandolína kapitána Corelliho (2001) či niekoľko epizód z úspešných televíznych detektívnych sérii so Sherlockom Holmesom a inšpektorom Morseom, si vybral pre jednotlivé postavy prvotriedne herecké obsadenie.

Marigold 10 resizeV prvom rade je to Judi Dench ako čerstvá, vdova, finančne nezabezpečená Evelyn, ktorá chce začať žiť nový život, nájde si prvé zamestnanie a všetko dianie komentuje v internetovom blogu. Tom Wilkinson stvárňuje ilúzií zbaveného sudcu Najvyššieho súdu Grahama, ktorý sa do Indie vracia po štyridsiatich rokoch a chce sa vyrovnať s traumou svojej mladosti. Večne sa hádajúcich manželov Douglasa a Jean  predstavujú  Bill Nighy a Penelope Wilton. Norman (Ronald Pickup) a Madge (Celia Imrie) neprestávajú, ani napriek veku, hľadať lásku a životného partnera. Kým ufrflaná a rasisticky založená Muriel (Maggie Smith) sem prišla zlákaná lacnou a rýchlou operáciou kĺbu.

Majiteľom hotela je mladý, ambiciózny, ale naivný Sonny Kapoor (Dev Patel), ktorý rieši  nielen problémy hotela, ale aj svojej lásky a Marigold 6 resizesúboj tradícii s predstavou o modernom svete. Chaos, v ktorom sa jeho hostia ocitli, obhajuje indickým príslovím: „Na konci bude všetko v poriadku. Ak ešte niečo v poriadku nie je, tak to ešte nie je koniec.“ Akoby v tomto duchu rozprávok s dobrým koncom, spoznáva sedem Európanov v slnkom prežiarenom Džaipure, exotickú rozporuplnú krajinu, ale i seba navzájom. Postupne sa vytvárajú priateľstvá i vzťahy. Niekedy sledujeme až priveľa predvídateľných situácií a klišé.

Farby, úsmevy, hudba a niektoré zábery, ako z upravených fotografií v cestovateľských príručkách. Špinu, biedu, choroby, to všetko iba tušíme. Aj tragédie kastovníctva sa dotkne film len akoby okrajovo  a môžeme si iba domýšľať, že práve stretnutia soMarigold 7 resizezamestnankyňou hotela z kasty „nedotknuteľných“ vplýva na zmenu Molly a jej vzťahu k „farebným“. Nie, nejde o žiadnu sondu do života súčasnej Indie a vlastne ani nie do života starých ľudí. Je to skôr povrchný, ale láskavý a dobrosrdečný pohľad  na skupinku ľudí, ktorí sa ocitli v hraničnej situácii.

Tvorcovia sa netaja svojím úmyslom pobaviť  diváka a nechať ho odísť z kina s dobrým pocitom. Najväčšou prednosťou filmu Báječný hotel Marigold sú asi vtipné dialógy a výborní herci. Ale zároveň aj akési posolstvo nádeje pre ľudí, ktorí prekročili istú vekovú hranicu. Ako sa na jednom mieste hovorí: jedny dvere sa zavreli, ale možno sa práve teraz otvárajú ďalšie...

Marigtold 2 resizeBáječný hotel Marigold (The Best Exotic Marigold Hotel)
Veľká Británia-USA-Spojené arabské emiráty-India 2012
Dĺžka: 124 minút