Titanic 3D (Titanic)

15636James Cameron je kráľ sveta filmovej zábavy. Robí divácky vďačné, vizuálne pôsobivé a komerčne mimoriadne úspešné výpravné veľkofilmy, v ktorých je presne, harmonicky a s remeselným fortieľom namiešané všetko, čo si publikum žiada: romantika, dobrodružstvo i atrakcia. Jeho filmy si vystačia bez samoúčelných experimentov, bez vysokých umeleckých ambícií, zato s optimálne využitými stereotypmi, klišé i s pikantným nádychom gýča. Publiku sa Cameronove filmy páčia, lebo im rozumie, neznepokojujú ho - a preto ich má rado.

Keď v roku 1997 prišiel do kín jeho Titanic, Cameron bol už známy a divákmi milovaný vďaka snímkam Terminátor (1984), Votrelci (1986), Terminátor 2 (1991) a Pravdivé lži (1994). Trochu v ich tieni skončilo veľkolepé podmorské dobrodružstvo Priepasť z roku 1986, ktorého definitívnu podobu pre kiná ovplyvnili producenti, takže s ňou autor nebol spokojný.

3183Fascinácia morskými hlbočinami je pre Jamesa Camerona príznačná. V roku 2009 v rozhovore pre Playboy povedal: „Môj otec bol inžinier. Mal som kráčať v jeho šľapajach a študovať strojarinu. Možno ma k potápaniu priťahuje aj pocit zlého svedomia, že som sa strojárskej profesii obrátil chrbtom a uprednostnil umenie.“ Svet pod morskou hladinou sa pre Camerona stal i motiváciou na vznik Titanicu: „Titanic som nenakrútil preto, že by som chcel urobiť romantický veľkofilm, ale preto, lebo som sa chcel ponoriť až k  vraku lode na morskom dne. Vrak Titanicu je pre potápačov to, čo Mount Everest pre horolezcov a ja som ho chcel dosiahnuť. Keď som sa dozvedel, že nejakí ľudia sa ponorili k Titanicu, aby o ňom nakrútili film, povedal som si: Urobím hollywoodske kino, aby som získal peniaze na expedíciu k vraku Titanicu.“

78Výsledok poznáme: svojho času najúspešnejší film podľa tržieb (1 843,2 milióna dolárov) i podľa ocenení (11 Oscarov), Kate Winslet a Leonardo DiCaprio ako najobľúbenejší hviezdny herecký pár. Cameronov Titanic sa stal kultúrnym fenoménom. Teraz, v čase stého výročia veľkej námornej katastrofy a zároveň i storočnice vzniku filmových štúdií Paramount Pictures sa slávny veľkofilm vracia do kín. Filmová zábava, technológie i diváci sa však za 15 rokov výrazne zmenili a Cameron dobre vie, že len obnovená premiéra by filmu nezabezpečila dostatok divákov. A tak k pôvodnému odhadovanému rozpočtu 200 miliónov dolárov treba prirátať takmer dvadsať ďalších miliónov za výrobu verzie v 3D.

Ešte pred Avatarom Cameron nakrútil v 3D dokumentárne snímky Duchovia Titanicu (2003) a Mimozemšťania z hlbín 3D (2005). Už v tom čase začal rozprávať o prerábke Titanicu do 3D. A jeho Avatar, komerčne najúspešnejší film všetkých čias, je na sile trojdimenzionálneho obrazu postavený. Cameron teda vie o využití stereoskopického obrazu vo filmovej zábave viac ako ktokoľvek iný.

C364-35ARProces premeny Titanicu do 3D si vyžiadal vytvorenie nových digitálnych prepisov originálneho filmu vo vysokom rozlíšení, ich čistenie, korekcie, úpravy farieb, kontrastov i efektov. Hoci – na rozdiel od Star Wars Georga Lucasa – Cameron nijako výrazne nezasahoval do záberov, nepridával nové postavy ani digitálne objekty, neuspokojil sa len s jednoduchým prerátaním z 2D do 3D. Pre každú scénu vznikol trojrozmerný digitálny model a na jeho základe sa nanovo vytvárali obrazy pre pravé i pre ľavé oko, čo režisérovi uvoľnilo ruky pri práci s hĺbkou ostrosti i s priestorom. Sami tvorcovia tento proces nazývajú „revizualizácia“.

Práca s tromi rozmermi je nevtieravá, subtílna a dokonalá. Film pôsobí tak, ako keby ho nakrútili v 3D. Jednotlivé scény vyznievajú, ako už v štádiu príprav filmovania koncipované pre trojrozmerný obraz. Na druhej strane však nový Titanic je skôr film digitálne animovaný ako hraný. Našťastie animovaný tak dobre, takže vo výslednom dojme to poznať snáď len na ťažko definovateľnom pocite prílišnej dokonalosti, vykalkulovanosti a chladu, z čoho vyplýva nádych neskutočnosti. Ten kritika vyčítala už pôvodnému filmu z roku 1997 a v novej 3D verzii – ktorá je už z podstaty trojdimenzionálneho obrazu sugestívnejšia – ho paradoxne cítiť ešte silnejšie.

TATNC-DK-0496Pretože titulky sa z trojdimenzionálneho obrazu odčítajú nepríjemne, Titanic sa do našich kín dostáva s novým českým dabingom, ktorý je zvládnutý na štandardnej úrovni čo do prekladu (Lenka Pospíchalová), aj výberom hercov, sila originálu mu však chýba.

Aký teda je Titanic po pätnástich rokoch a v módnom 3D? Film, ktorý obviňovali z plytkosti, prvoplánovosti a gýčovosti, sa v porovnaní so súčasnou filmovou zábavou rozbieha akosi pomalšie, ale keď konečne naberie tempo, presvedčí nás, že nezostarol – a že 3D mu neškodí, skôr pomáha. Nie je iba efektom, atrakciou, slúžiacou na opätovné ťahanie peňazí z vreciek divákov, ale súčasťou rozprávania, vyjadrovacím prostriedkom Cameronovho filmového jazyka. Reklamné slogany o tom, že s plastickým obrazom je to úplne iné kino, však treba brať s rezervou. No na druhej strane Titanic 3D skutočne predstavuje zlatý štandard konverzie klasických filmov na trojdimenzionálne a jeho prípadný divácky úspech môže rozpútať vlnu ďalších.

15840

Za pätnásť rokov sa dramaticky zmenili i slovenské kiná, no v podobe Titanicu 3D prišiel po Avatarovi, Alici v krajine zázrakov a Tintinovi ďalší film, pri ktorom si s trpkosťou uvedomujeme, aká škoda je, že Slovensko nemá žiadne veľkoformátové kino Imax.

Titanic 3D (USA 1997/2012)
Titanic
194 minút
Scenár, réžia, produkcia: James Cameron. Kamera: Russell Carpenter. Strih: Conrad Buff, James Cameron, Richard A. Harris. Hudba: James Horner. Účinkujú: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane, Kathy Bates, Bill Paxton, Gloria Stuart a ďalší. V českom znení: Michal Jagelka, Jitka Ježková, Pavel Vondra, Jaroslava Obermaierová, Růžena Merunková, Viola Zinková, Miloš Hlavica, Vladimír Čech a ďalší.
Premiéra 5. apríla 2012

pošli na vybrali.sme.sk