Jack sa chystá vyplávať (Jack Goes Boating)

Jack-Goes-Boating-2009-7Masové médiá, reklamy i komerčná zábava nás cieľavedome presviedčajú, že jedinými správnymi a pravými hodnotami sú individualizmus a priebojnosť. Preto je zaujímavé, ak sa k nám dostane americký film, ktorý na sebectve a agresivite nevidí nič hodnotné, zato tvrdí, že ľudia ako jednotlivci ani ako spoločenstvo nemôžu riadne fungovať bez emócií, citov, empatie, obetavosti, nezištnosti a vôle rozumieť jeden druhému. Film ako Jack sa chystá vyplávať, v réžii známeho herca Philipa Seymoura Hoffmana.

Pre väčšinu filmových divákov je oddychom, možno i útechou a oporou, ak môžu sledovať úžasné dobrodružstvá neohrozených superhrdinov, ktorí za nich aspoň iluzórne riešia ich vlastné problémy. Sú však i takí, ktorých poteší obraz skutočného života. Napríklad poznanie, že i vo skvelom ligotavom New Yorku nežijú len lietajúci hrdinovia, gangstri alebo znudené milionárky naháňajúce sex, nanajvýš nejaký ten intelektuálsky komik s klarinetom, ale aj úplne obyčajní nesebeckí ľudia s celkom bežnými problémami. Že bojovať so všednodennou banalitou je normálne a potrebné – ba že tento boj môže byť očisťujúci, povznášajúci, s vtipom, nadhľadom i myšlienkovými presahmi hodnými metafory.

96033_950x634Štyridsiatnici Jack (Philip Seymour Hoffman) a Clyde (John Ortiz) sa živia ako šoféri limuzín. Sú to muži v zrelom veku. Vedia, že svet nie je gombička. Ich základnou ambíciou je prežiť. Ich životná filozofia znie: „Nádych, výdych.“ Ich sny sú úplne skromné: Clyde si chce spraviť obchodný kurz, Jack by rád skoncoval s prácou pre strýka a zamestnal sa v mestskej doprave. Lenže už aj len podanie žiadosti je preňho takmer neprekonateľná prekážka. Jack je totiž svojrázny. Obézny muž býva osamele, v suteréne strýcovho domu bez kuchyne, nevie ani variť ani plávať. Mastné slamovožlté vlasy ukrýva pod športovou pletenou čiapkou, ktorú nosí i k obleku. Pred realitou uniká pomocou starého kazetového prehrávača. Počúva reggae a v odrhovačkách ako Rivers of Babylon nachádza zásadné životné múdrosti, čerpá z nich silu žiť.

Extrovertný temperamentný Clyde je jeho zdanlivým protikladom. S manželkou Lucy (Daphne Rubin-Vega) sú jediní Jackovi priatelia. Zoznámia ho s nesmelou kolegyňou Lucy – citlivou Connie (Amy Ryan), ktorá priam priťahuje problémy a katastrofy. Kým medzi Jackom a Connie pomaly, komplikovane začína plápolať láska, manželstvom Clyda s Lucy čoraz väčšmi otriasa kríza. Citové vzplanutie je pre Jacka – a v istej miere aj pre Connie – motívom na aktivizáciu, prebudenie ambícií a postupnú, vôbec nie jednoduchú zmenu. Učí sa plávať. Učí sa variť. Učí sa žiť.

Jack-Goes-Boating-2009-1Autorom predlohy je americký herec, dramatik a režisér Robert Glaudini, ktorý filmom debutoval ako scenárista. V roku 2007 slávila na off-broadwayskej scéne Joseph Papp Public Theater úspechy u publika aj u kritiky jeho romantická dráma Jack Goes Boating. Režisér Peter Dubois vtedy do hlavných úloh obsadil Phillipa Seymoura Hoffmana, Johna Ortiza a Daphne Rubin-Vega. Keď potom Hoffman hru adaptoval do filmovej podoby, obsadenie v podstate zachoval. Pribudla len Amy Ryan ako predstaviteľka nesmelej Connie. Ústredná trojica hercov má síce svoje postavy zjavne zažité a premyslené do najmenších detailov, no Amy Ryan nijako nezaostáva.

Ak samotársky, nesmelý a neambiciózny Jack chvíľami pripomína tragikomického Maxa Horowitza z animovanej snímky Mary a Max, nie je to náhoda: Maxa totiž v pôvodnom znení daboval práve Hoffman. V povedomí nám však utkvel najmä vďaka suverénnym výkonom vo filmoch Big Lebowski, Magnolia, Piráti na vlnách a predovšetkým Capote, kde bravúrne stvárnil kontroverzného amerického literáta a vyslúžil si Oscara. Pri nakrúcaní Capoteho Hoffman spolupracoval s Amy Ryan, ktorú si do svojho režijného debutu vybral za hereckú partnerku. Spravil dobre, lebo dvojica outsiderov v ich podaní je jednoducho neodolateľná – a napriek tomu nevyvoláva ani posmech ani ľútosť ani odpor.

96043_950x686Film netají svoje divadelné korene. Akcia je minimálna, príbeh stojí na hercoch, nie je však teatrálny ani utáraný. Práve naopak, veľký dôraz kladie na obraz a ponúka nám New York, aký sme dosiaľ nevideli, pričom obraz často presahuje zdanlivo akoby mimo tému (hotel, plaváreň), vďaka čomu vzniká dojem komplexnejšieho, univerzálnejšieho rozprávania. Rovnako, ako detailné zábery na tváre hercov i bez slov, zato priam dojímavo hovoria o vážnych veciach nad rámec príbehu – ako otupenosť, rezignácia, apatia, starnutie.

Štyridsaťštyriročný Hoffman debutoval zrelým, remeselne i umelecky vycibreným dielom, ktoré i podľa nominácií na rôzne ocenenia patrilo k tomu najlepšiemu na poli amerického nezávislého filmu v roku 2010.

89 minút
Námet a scenár: Bob Glaudini. Réžia: Philip Seymour Hoffman. Kamera: Mott Hupfel. Strih: Brian A. Kates. Hudba: Grizzly Bear, Evan Lurie. Účinkujú: Philip Seymour Hoffman, Amy Ryan, John Ortiz, Elizabeth Rodriguez, Daphne Rubin-Vega, Harry L. Seddon, Salvatore Inzerillo, Lola Glaudini,  Mason Pettit a ďalší.
Premiéra 19. januára 2012

pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk