Perfect Days

Perfekt_Days_5_resize„Čas je rýchlejší ako spermie“ znie  reklamný slogan najnovšieho filmu známej českej režisérky a scenáristky Alice Nellis - Perfect Days. S iróniou a nadhľadom spracúva totiž tému túžby zrelej ženy – štyridsiatničky - po dieťati a jej hľadanie vhodného darcu spermií, bez ohľadu na  jeho sexuálnu orientáciu.  I keď ide žánrovo o komédiu, v podtextoch rezonuje   vážna téma  psychológie vzťahov  nielen partnerských, ale aj priateľských a predovšetkým rodinných - medzi matkou a dcérou.

Scenár svojho piateho filmu nakrútila Alice Nellis  na motívy rovnomennej hry škótskej  autorky Lizy Lochhead.  Režírovala  ju  v roku 2003 na javisku pražského Divadla Na zábradlí, kde sa úspešne udržala až do roku 2010.  (Mimochodom, túto hru, Perfekt_Days_2_resizeprispôsobenú slovenským reáliám, uvádza  od roku 2009 aj bratislavské divadlo Aréna v réžii Sone Ferancovej). Sfilmovanie  príbehu  jej  vraj navrhol producent Rudo Biermann a po pražskej premiére  aj  samotná autorka.

Meno Alice Nellis (1971) je niečo ako značka kvality, oceňovaná doma i v zahraničí. Už jej prvý autorský celovečerný film Ene bene (2000 ) získal Cenu za najlepší film na MFF v San Perfekt_Days_8_resizeFranciscu. Výlet z roku 2002 si odniesol Českého leva za najlepší scenár a Cenu kritiky,  ale aj  ocenenie v San Sebastiane  a uviedli ho vo viac ako pätnástich krajinách.  Tajnosti  získali Českého leva v kategórii Najlepší film a Najlepšia kamera. Ocenenie Najlepší film si odniesol z festivalu v Bergame i v Plzni.  Kým film   Mamas and Papas sa môže pochváliť Hlavnou cenou a Cenou za scenár na newyorskom Hamptons  International Film Festival. Mimochodom je absolventkou štúdia hry na flautu na konzervatóriu a štúdium réžie na  FAMU nedokončila . Kuriozitou je, že ju vyhodili v období, keď nakrúcala svoj druhý film Výlet a Perfekt_Days_10_resizenemohla sa prísť zapísať do ďalšieho ročníka osobne. Zato ju neskôr prizvali prednášať budúcim režisérom o práci s hercami.

O prerode divadelnej hry na film hovorí „Zachovala som základnú zápletku a postavy, ale využila  som možnosť filmovej a obrazovej roviny rozprávania v exteriéroch a iných priestoroch, čím došlo k istému posunu.“  Rozhodla sa aj pre úplne iné obsadenie (s jedinou výnimkou) ako v divadelnej verzii. V prvom rade  vsadila na  výbornú Ivanu Perfekt_Days_7_resizeChýlkovú . Jej Erika Oskarová je úspešná žena - má vlasové štúdio , sledovanú televíznu reláciu a krásny priestorný byt.  Len v súkromí sa jej nedarí. Zdá sa, že má smolu na partnerov a vzťahy vôbec. V deň svojich  44-tých narodenín si  hovorí: „Nechápem, ako môžem mať o rok 45, keď ešte stále neviem, čím chcem byť až vyrastiem..“ Vzápätí si odpovedá: „Chcem byť mamou!“

S bývalým manželom Viktorom (Bohumil Klepl) kedysi dieťa  nechcela kvôli kariére. Teraz ho on čaká so svojou mladučkou priateľkou, a ona sa rozhodne pre netradičné riešenie – požiada svojho homosexuálneho priateľa Richarda (Ondřej Sokol), aby jej daroval  spermie na oplodnenie. To šokuje jej  svojráznu matku (Zuzana Kronerová – Nellis s ňou pracovala už Perfekt_Days_6_resizevo filme Mamas and Papas)  a dôjde k zásadnému rozporu. Situácia sa komplikuje aj vo vzťahu Eriky a jej bývalej švagrinej  a priateľky Alice (Zuzana Bydžovská – v divadelnej verzii hrala Chýlkovej postavu) . Na scéne sa  totiž objaví Alicin dovtedy utajený nemanželský syn, atraktívny barman Adam (Vojta Kotek), ktorý má záujem o Eriku ako o ženu..

Udalosti sledujeme počas jedného roka  a o tragikomické situácie nie je núdza.  Ale ťažko Perfekt_Days_4_resizepovedať, či  si ich divák dokáže vychutnať. Pražské divadelné predstavenie  bolo vraj kultové. To bratislavské zaujalo  nielen ako sonda do ženskej duše štyridsiatničky, ale  aj do jej komplikovaného vzťahu s matkou. Filmová verzia  vyznieva  v niektorých smeroch plochejšie. Na druhej strane dáva šancu vyznieť obrazovej zložke. Napríklad poteší  ukážka z premiéry vychyteného súboru La Putyka alebo ukážka barmanskej show, zaujmú herecké výkony, či tabuizované témy. Ale stačí to?  Je túžba po dieťati vo  vysokom veku egoizmom a nezodpovednosťou? Alebo sa v budúcnosti  rysujú nové vzorce rodiny?

Perfect Days – perfektné dni  - je názov myslený ironický. Naozaj, čo vlastne považujeme za perfektný deň a koľko ich zažijeme v živote?

Perfekt_Days_resizePerfect Days. Česko , 2011
Réžia: Alice Nellis