Orol deviatej légie (The Eagle)

Orol_1_resizePíše sa rok 140 n.l. v krajine, ktorej sa dnes hovorí Veľká Británia, a tam sa odohráva príbeh historicko-dobrodružnej drámy  medzi Rimanmi a domorodým obyvateľstvom. Nakrútiť príbeh z čias expanzie rímského imperia sa rozhodol pod názvom Orol deviatej légie (The Eagle) škótsky režisér Kevin Macdonald (1967)  v súčasnosti s veľmi obsadzovaným hercom Channingom Tatumom v hlavnej úlohe.

Jablko napadlo ďaleko od stromu. Kevin Macdonal je vnukom herečky Wendy Orme a anglického režiséra maďarského pôvodu Emerica Pressburgera. Imre Pressburger, ako mu v Maďarsku hovoria, je prvým Maďarom, ktorý dostal Oscara za film 19th Parallel (1943), ale jeho Orol_2_resizenajznámejším dielom je The Red Shoes. Tohto slávneho rodáka z Miskolca si nezabudnú domáci uctiť na každom ročníku medzinárodného filmového festivalu CineFest v Miskolci a aj hlavná cena festivalu nesie jeho meno. Popri bratoch Kordovcoch, Adolphovi Cukorovi, zakladateľovi Paramount Pictures, je to jeden z najznámejších Maďarov vo  svetovej filmovej branži. Vnuk síce svetovú slávu deda ešte nedosiahol, ale činí sa. Po sérii biografických dokumentárnych filmov režíroval snímku Jeden deň v septembri o vyvraždení izraelských športovcov na olympiáde v Mníchove a snímka dostala Oscara za najlepší dokumentárny film. Nakrútil napríklad filmy Pád ticha, Posledný škotský kráľ, Na odstrel, Life in a Day. Zatiaľ v poslednom filme Orol deviatej légie sa sústredil najmä na Orol_11_resizebojové scény na pozadí krásnej a divokej škótskej prírody a ako predloha mu poslúžil úspešný rovnomenný  román Rosemary Sutcliffovej.

V expozícii tohto historického filmu z obdobia rímskeho imperia prichádza na juh dnešného Anglicka mladý veliteľ rímskej pevnosti Marcus Aquila (Channing Tatum). Marcus chce odčiniť hanbu, ktorá padla na jeho rodinu a vrátiť jej česť. Totiž pred 20 rokmi sa vydal ako veliteľ légie do tohto nezámeho sveta na sever jeho otec Flavius Aquila s posádkou 5 000 vojakov a odvtedy ich nikto nevidel. Na nešťastie sa stratil aj zlatý posvätný Orol symbolizujúci odznak sily. A toho chce Marcus získať za každú cenu. Pri veľkej presile svojou odvahou zachráni svoju posádku, ale pre zranenie ho odvolajú zo služby. Orol_5_resizeRekonvalescenciu prežije u strýka (Donald Sutherland) v inom tábore, a tam je svedkom nerovného zápasu skúseného gladiátora s mladým bezbranným domorodcom. Zachráni  Esca (Jamie Bell) od istej smrti, stane sa jeho otrokom a spoločne sa vydajú na nebezpečnú cestu na sever hľadať zlatého Orla a pravdu o deviatej stratenej légii. Kaledónske hory (dnešné Škótsko) sú plné nástrah, divokých severských kmeňov a títo dvaja podstúpia skutočné peklo.

História, najmä tá nie celkom prebádaná, dáva tvorocom veľa možností popustiť uzdu svojej fantázii. O tom čo sa v roku 140 n.l. dialo vieme iba z legiend, ktoré môžu byť pravdivé, ale aj skreslené. Isté je, že to bola doba krútá a s nikým sa nehrala. Krutý je aj príbeh, plný bitiek a vraždenia. Až je ho priveľa a skoro sa v krvi utopila ústredná myšlienka. Tvorca týmto príbehom, najmä brávúrne zvládnutých bojových scén, chcel dospieť k poznaniu, že sme si všetci rovní a mali by sme sa k sebe správať ohľaduplne. To však na záver  musí Orol_4_resizeslovne konštatovať Marcus. Zmierenie medzi národmi, rasami a kmeňmi je ústrednou témou a ideou (nie veľmi úspešnou) skôr 20. a 21. storočia. Rozhodne takto neuvažovali divoké kmene vtedajšej Británie ani rímski dobyvatelia. Tým išlo o pokorenie divochov, nové územie a nie o spolunažívanie v mieri. To , že sa Macdonald chcel cez históriu prihovoriť dnešku je len chvályhodné, žiaľ, jeho dobrý úmysel stroskotal na drobných chybách v réžii: niektoré momenty až prehnal a niektorým dosť často niečo chýba. Vydal sa cestou stvárniť krutú realitu ešte krutejšie, a tak sa mu v krvi a rinčaní šabiel oslabili logické väzby a niektoré scény su zbytočne prepjaté. Hádam mu chýbal väčší nadhľad a odľahčený prístup k téme. Snímka postráda akékoľvek momenty uvoľnenia, humor ten by ste na oddych od potokov krvi hľadali zbytočne. Totiž v každej tragike je aj trochu smiešnosti a tá  dodáva človeku opätovnú chuť do života. Filmu je po remeselnej stránke ťažko niečo vážne vytknúť a predsa nechá chladným. No, poviete si, ďalší historický film, síce vynikajúco snímaní, ale za srdce vás nechytí. Nebyť solídnych hereckých výkonov najmä vychádzajúcej hviezdy Chaninga Tatuma, ktorý dodal Marcusovi mladícku nerozvážnosť, ale aj rozvahu, odhodlanie Orol_9_resizea zmysel pre fair play. Zahral syna legendárneho veliteľa Flavia so cťou a neskĺzol do karikatúry nadľudského bojovníka, čo sa pri tejto postave ľahko mohlo stať. Výborne mu nahrával aj Jamie Bell v úlohe otroka Esca. Je len úplne samozrejmé, že na malej ploche vynikol aj herecký výkon neopakovateľného a skúseného Donalda Sutherlanda. Mimochodom Macdonald nezaprie svoje korene, lebo v Orlovi deviatej légie hrá v epizódnych úlohách veľa maďarkých hercov. Napríklad Zsolt László,  Marcell Miklós, Bálint Magyar, Lukács Bicskey a mnohí ďalší.

Snímka Kevina Macdonalda napriek dobrým hereckým výkonom a precíznej práce kameramana Anthonyho Dod Mantla, patrí pri jeho niekotorých nesporných kvalitách k priemerným, možno o malý stupienok viac ako priemereným filmom v škále historicko- dobrodružných snímok. A nič viac.

Orol_resizeOrol deviatel légie, The Eagle, USA, Anglicko, 2011
Réžia: Kevin Macdonald
Scenár: Jeremy Brock