Muž, ktorý chcel odísť

the_townBen Affleck, celým menom Benjamin Geza Affleck-Boldt (1972) je známy americký herec, ktorý sa pred kamerou pohybuje, podobne ako jeho mladší brat Cassey, od detstva. Do povedomia verejnosti však vstúpil hlavne ako scenárista filmom Dobrý Will Hunting v roku 1997. Spolu s Mattom Damonom k nemu napísali scenár, zahrali si v ňom (Ben menšiu úlohu) a získali Zlatý glóbus i Oscara. Najnovšie sa presadzuje úspešne aj ako režisér. V roku 2007 debutoval divácky úspešnou adaptáciou románu Denisa Lehana Gone, Baby, Gone. Tento rok sa predstavil réžiou filmu Mesto, ku ktorému ho inšpiroval román Chucka Hogana Princ zlodejov a on sa na ňom podieľal aj ako jeden zo scenáristov a predstaviteľ hlavnej postavy.

Román i film vychádzajú zo skutočnosti, že v Bostone prepadnú každý rok tristo bánk. A v bostonskej štvrti Charlestown je viac zlodejov, ktorí sa špecializujú na prepady bánk a pancierových aut, ako kdekoľvek inde v USA. Dalo by sa povedať, že je to dedičné povolanie. Muz2Takto poznačený je i syn kriminálnika Doug MacRay (Ben Affleck), ktorý je vodcom skupiny bankových lupičov. Matka od nich odišla, keď mal päť rokov a otec je vo väzení. Gang je jeho jedinou rodinou. Nebezpečne prudkého Jema (Jeremy Renner), ktorý je jeho bývalým švagrom, vníma dokonca ako brata. Zlom nastane, keď pri jednom záťahu vezme Jem rukojemníčku – bankovú manažérku Claire Kesesey (Rebecca Hall). Až po jej prepustení zistia, že žije tiež v Charlestowne a mohla by ich identifikovať. Na to sa spolieha aj FBI na čele s agentom Frawleym (Jon Hamm), ktorá chce gang za každú cenu zlikvidovať. Medzi Claire a Dougom sa medzitým začína vášnivá romanca a Doug začína uvažovať, že opustí mesto a začne nový život. Lenže pred minulosťou je ťažko uniknúť a on sa zrazu musí rozhodnúť: buď zradí svojich priateľov alebo stratí ženu, ktorú miluje...

Mimochodom, Ben Affleck sa snažil o čo najväčšiu uveriteľnosť príbehu, a tak sa v rámci priprav na nakrúcanie stretol s radom bývalých vykrádačov bánk vo väzení i s agentmi FBI a do filmu obsadil do malých postáv aj niekoľkých ex-policajtov a ex-kriminálnikov z Charlestownu a okolia.

Muz3Na prvý pohľad nič nového pod slnkom, nejde o objavnú tému, ani spracovanie, a predsa je výsledkom pôsobivo nakrútená zaujímavá zmes kriminálky a romantiky. Divák však môže mať, hlavne v prvej časti, pocit, že je to až akási glorifikácia, alebo aspoň ospravedlňovanie zločinu. Postupne napríklad odhaľujeme motiváciu jednotlivých postáv , prenikáme do ich minulosti a dozvedáme sa aj o zákone mlčanlivosti v komunite: všetci o všetkom vedia, ale nikto o tom nehovorí. Dokonca jestvuje aj istá spolupatričnosť medzi znepriatelenými stranami, čo naznačuje hoci aj scéna, v ktorej miestny policajt vidí lúpežníkov v maskách, ale odvráti hlavu, akoby sa nič nedialo, a oni môžu ujsť. Alebo v jednej scéne vypočúvania Doug jednému z agentov vyčíta, že spolu vyrastali, poznajú tajomstvá mesta a on je síce podozrivý zo zločinov, ale v očiach starousadlíkov je horšie byť zradcom ako dotyčný.

Úprimne povedané, zločinci sú viac menej vykreslení sympatickejšie ako ich prenasledovatelia, ktorí vlastne používajú tiež zločinecké metódy, hoci aj vydieranie Claire, aby spolupracovala s FBI. Nuž a Dougova postava je psychologicky prekreslená tak, že diváka zaujme a je mu ochotný odpustiť. Podiel má na tom aj jej predstaviteľ Ben Affleck, ktorý vie vyťažiť aj zo Muz4zdanlivej maličkosti maximum. Napríklad bežný dialóg, pri ktorom hrajú iba mimické svaly tváre. Ale nič nezostáva dlžný ani ako režisér. Postupne graduje napätie a rozmotáva niektoré nitky motívov ako je hľadanie matky, otázka zmarenej šance úniku z mesta ako nádejného hokejistu ,či prepojenie podsvetia a rozhodnutie vyrovnať si svoje účty.

Ben Affleck o filme hovorí: „Na prvý pohľad pôsobí ako film o bankových zlodejoch, ale v podstate je to film o chlapíkovi, ktorý sa chce vyrovnať s tým, že uviazol na mieste, kde už viac nechce byť a chce zmeniť svoj život. Táto časť je pre mňa neskutočne podmanivá. Je to o tom, nakoľko ste zakorenení a ako ste vyrástli a tiež o deťoch, ktoré platia za hriechy svojich rodičov. Myslím si, že s tým sa dokáže stotožniť mnoho ľudí, aj keď asi nie s tou časťou o kriminalite.“

Muz5Práve tá časť o kriminalite je, žiaľ, aktuálna a pôsobí depresívne. Lebo žijeme v čase, keď prepadov bánk a násilných činov pribúda aj u nás a málokedy sa podarí vinníkov dolapiť.

Mravné posolstvo filmu je otázne. Má to byť, aj keď nechcem prezradiť pointu, údaj, že ak má zlodej svedomie, predsa len aj zločin pomôže dobrej veci? Alebo je Mesto metaforou o našom vlastnom pochybovaní o svojej životnej ceste? O hľadaní lepšieho života? Ťažko povedať. Divák však odchádza väčšinou spokojný. A zdá sa, že spokojná je aj kritika a Ben Affleck detto. Hovorí sa dokonca aj o možnosti nominácie na niektorú z prestížnych filmových cien.

Muz6

Mesto (USA, 2010)
Réžia: Ben Affleck