Aj stará láska zhrdzavie

Kompluikuje„Počas svojej dlhej kariéry som hrala toľko neobyčajných žien, že omylom začínam byť považovaná za jednu z nich,“ povedala vtipne pri preberaní tohtoročného Zlatého glóbusu za najlepší ženský herecký výkon v komédii/ muzikáli Meryl Streepová. Nepoznám podrobnosti z jej života do tej miery, aby som mohla posúdiť, či je aj v súkromí výnimočnou ženou, hoci to, ako si drží od tela bulvárne médiá, o niečom svedčí. Na základe jej filmových kreácií možno však zodpovedne povedať, že je výnimočnou herečkou, ktorá svojimi plnokrvnými výkonmi dodáva šťavu aj priemerným snímkam. To je podľa môjho názoru aj prípad filmu Nejako sa to komplikuje, ktorý má v našich kinách premiéru. Mimochodom, na spomínaných Zlatých glóbusoch Streepová konkurovala sama sebe. Bola totiž nominovaná v tej istej kategórii dvakrát, raz za postavu šéfkuchárky vo filme Julie & Julia, ktorý sa našim kinám – napriek ohlasovanej vlaňajšej premiére – doteraz vyhýba, a za povolaním príbuznú úlohu šéfky reštaurácie v aktuálnej snímke Nejako sa to komplikuje, o ktorej budeme hovoriť. Nomináciu premenila na cenu len v prvom prípade, ale ocenenie si zaslúži aj v tom druhom.

Komplikuje_1Ak nazrieme do filmografie scenáristky, režisérky a príležitostnej producentky Nancy Meyersovej (1949), vidíme, že nakrúca romantické komédie zamerané na vzťahy rodičov a detí i dospelých navzájom. Jej filmy majú pomerne jednoduché, vtipné scenáre, založené na presne odpozorovaných detailoch z každodenného života, a zväčša optimistický záver, dodávajúci aj divákom, no najmä diváčkam, radosť z bytia a potrebnú nádej. A ešte jednu črtu majú Meyersovej filmy spoločnú: hrajú v nich prvotriedni, starostlivo povyberaní herci. Len si pripomeňme: Pasca na rodičov (1998), Lindsay Lohanová v dvojrole identických dvojčiat a Dennis Quaid so, žiaľ, už nebohou Natashou Richardsonovou v postavách ich rozvedených rodičov. Do komédie Po čom ženy túžia (2000) obsadila Mela Gibsona a Helen Huntovú. Nasledoval vari najvydarenejší režisérkin film Lepšie neskoro ako nikdy (2003), v ktorom excelovali v postavách starnúcich milencov Jack Nicholson a Diane Keatonová. V snímke Prázdniny (2006) sa stretla na americko-britských Vianociach celá plejáda hviezd: Cameron Diazová, Kate Winsletová, Jude Law a Jack Black. A napokon, na prvý vianočný sviatok, 25. decembra 2009, mal v USA premiéru aktuálny film Nejako sa to komplikuje, v ktorom režisérka zostala verná tradícii kvalitného castingu. Úlohu Jane písala priamo na Meryl Streepovú a údajne ani neuvažovala o tom, čo by sa stalo, keby ju herečka odmietla. Jej partnerov, bývalého manžela, prefíkaného advokáta Jakea, a nového nápadníka, frustrovaného architekta Adama, stvárnili netradične obsadení Alec Baldwin a Steve Martin.

Komplikuje_2Na tomto trochu nezvyčajnom trojuholníku, jeho vzájomných vzťahoch a peripetiách jeho vývoja je postavený celý film. Ostatné osoby tvoria len pozadie, od ktorého sa výraznejšie odrážajú dramatické, no väčšinou náhodné, smiech vyvolávajúce situácie. Do „krovia“ patria aj tri deti rozvedených manželov (výraznejšie do deja vstupuje iba snúbenec staršej dcéry, empatický Harley v podaní príjemného Johna Krasinského) aj búrlivý „chór“ Janiných priateliek, s ktorými sa roky delí o svoje prehry i víťazstvá. Do pozadia je zatlačené aj nové manželstvo neverného Jakea, ktorého nefunkčnosť je zrejme jedným z dôvodom zamýšľaného návratu k bývalej manželke. Alebo žeby tohto ukážkového macha, vedomého si – napriek značnej nadváhe - svojej mužskej príťažlivosti, vábila skôr vidina pokojného života bez stresov a dobrej kuchyne? Alec Baldwin hrá svoju postavu trochu stereotypne, jeho gestá a mimika sa počas filmu nemenia, presvedčivé nie sú ani občasné slzy ľútosti. Ak by sa životaschopná, temperamentná Jane k tomuto mužovi vrátila, tak skôr pre spomienkový optimizmus než zo skutočnej nehrdzavejúcej lásky. Adekvátnou náhradou by však pre ňu nebol ani úslužný architekt Adam v nezvyčajne disciplinovanom podaní inokedy rozblázneného Steva Martina. Frustrovaný Adam sa dokáže uvoľniť iba pod vplyvom marihuanovej cigarety, väčšinu času však trávi premýšľaním nad rozpadom svojho manželstva a neefektívnymi randeniami s mladšími ročníkmi. Osudy oboch mužov sa pretnú v okamihu (opätovného) stretnutia so sympatickou Jane, ktorá po odchode detí z domu znova začína riešiť svoj život. S rozvodom spred desiatich rokov sa už vyrovnala, jej dni napĺňa práca v reštaurácii, domáce vypekanie a plánovaná prestavba domu. Zdá sa, že unavená päťdesiatnička už iné túžby nemá. No príslovie Nikdy nehovor nikdy sa aj v tomto prípade ukáže ako pravdivé..
Komplikuje_3Ak by tento film neobsahoval nič iné, iba vystúpenie Meryl Streepovej, aj tak sa oplatí naň ísť. To nie je herečka, ale živel, ktorý strháva všetkých a všetko okolo seba. Jej výrazná tvár dokonale odzrkadľuje všetky zmeny myšlienok, nálad i názorov. Jej tvárnosť je obdivuhodná a dokáže vyčariť z vyčerpanej zrelej ženy rozšantenú teenagerku (vrcholom filmu je podľa mňa scéna, keď mierne zdrogovaná Jane dovolí svojmu naturelu naplno sa prejaviť), vráskavej tvári dodať vnútorne prežiarenú krásu. V najlepších okamihoch z nej priam srší radosť zo života, ktorá sa prenáša aj na diváka, a ten sa pristihne pri úsmeve, hoci na plátne sa momentálne neodohráva nič humorného. Vďaka Streepovej odpustí filmu aj stratu temporytmu v druhej časti, aj občasný nesúlad medzi slovami a akciou na plátne, aj isté „americké“ stereotypy v správaní a dialógoch, nie veľmi vzdialené od gýča. Napriek všetkým nedostatkom sa na filme Nejako sa to komplikuje divák dobre pobaví. A pri východe z kina možno skonštatuje, že je to ďalšia milá, ale predsa len priemerná romantická komédia. Pravda, s výrazne nadpriemernou herečkou.

Nejako sa to komplikuje (It´s Complicated), USA 2009
Scenár a réžia: Nancy Meyersová
Kamera: John Toll