Keď podvodníci píšu scenár

Bloomovci_resizeAk máte radi krimi komédie nakrútené po profesionálnej stránke bez kazov, s vtipným scenárom, zrelými hereckými výkonmi, dobrou hudbou, precíznou kamerou a chcete sa v kine len dobre zabaviť, nemali by ste zabudnúť na film Riana Johnsona Bratia Bloomovci s hviezdnym hereckým obsadením. Uvidíte vynikajúceho oscarového Adriana Brodyho, pôvabnú a talentovanú Rachel Weiszovú a ešte nie tak okukaného, ale výborného Marka Ruffala a mnohých ďalších.

Dve vydarené opustené detičky, bratia Stephen a Bloom, vystriedajú nespočetné množstvo adoptívnych rodičov, ale nikde sa neohrejú. Lotroviny – to je Bloomovci_2_resizeich životný štýl už od ranného detstva. Vodcovskou osobnosťou je Stephen, ktorý píše scenáre podvodov a podľa jeho predstáv menej priebojný Bloom hrá, čo znamená, že robia jeden podvod za druhým. Kým Stephen to má v krvi, pre neho písať a robiť podvody znamená život, Bloom je nežnejší, nerozhodnejší, neustále v závese dominantného brata. Až zrazu má tej hry po krk, prestáva ho tešiť žiť podľa bratovho scenára a odíde. Všetko naznačuje, že mu asi chýba láska, kým pre životný postoj Stephena je to zbytočná oštara. Chvíľu je sám, ale s kým by hral svoje scenáre ak nie s bratom? Nájde ho unudeného v Čiernej hore a prehovorí na posledný megapodvod, po ktorom môže odísť. Obeťou toho najlukratívnejšieho záťahu má byť osamelá dedička, Penelope, z New Jersey. Ani jeden však netuší, že kráska je z podobného cesta. Niežeby robila podvody, ale je osamelá a nudí sa. Neskôr jej neprekáža ani zistenie, že sa zaplietla s podvodníkmi, lebo dali jej životu zmysel. Často je vynachádzavejšia ako oni sami. No a čo čert nechcel medzi Bloomom a Penelope preskočí iskra a ten plameň, ktorý sa z nej rozhorí nedokáže zahasiť ani Stephen. Varovanie brata, aby sa nezamiloval, nepomôže. K trojici, ktorá sa presúva z jedného konca sveta na druhý, patrí aj Japonka Bang Bang, naslovovzatá odborníčka na výbušniny. A tak sa ocitneme v Amerike, Čiernej hore, stovežatej Prahe, Rusku a čo ja viem kde všade ešte.

Bllomovci_1_resizePredvídať ako sa dej bude vyvíjať nie je až také umenie, divák tuší z rôznych možností, ktorá bude asi tá pravá. To však pri tomto žánri vonkoncom nie je dôležité, lebo až na malé výnimky, režisér presne graduje a dávkuje napätie, a tak ako hrdinovia hravo a s chuťou hrajú svoju podvodnú hru, tak isto sa z ich lotrovín „teší“ a zabáva aj divák. Navyše vzťahy medzi jednotlivými hrdinami sú precízne rozohrané, veríme tomu čo hovoria, i keď to znie dosť absurdne, dialógy sú vtipné a dobre charakterizujú jednotlivých aktérov. Žáner kriminálnej komédie už samo o sebe dovoľuje prekročiť takmer všetky medze takže absurdity prijímame zhovievavo. K mimoriadne vydareným postavám, patrí aj už spomínaná odborníčka na výbušniny, ktorá takmer neprehovorí, o to viac však koná. Tu režisér typologicky presne vycítil komu má túto úlohu zveriť, a tak sa Rinko Kukuschi v úlohe Bang Bang stane neprehliadnuteľnou.

S uznaním môžeme hovoriť aj o hereckom výkone Adriana Brodyho, ktorý s citom i nonšalantnosťou rozohral rozorvanú a rozpoltenú dušu Blooma , zmietajúceho sa medzi láskou k bratovi , bez ktorého nedokázal žiť, a citom ku krásnej Penelope. Bloom je ľudskejší ako Stephen, možno preto je jeho rola sympatickejšia a farebnejšia, ale nijako nezatienil Marka Ruffala. Stephen je hráč, hazardér a vo svojich hrách nepredvídateľný. Ani brat, ktorý pozná aj jeho najtajnejšie myšleinky často nevie, čo zasa vymyslel. Ruffalo nie je úplne negatívna postava v pravom slova zmysle len superpodvodník najvyššieho rangu, možno by bolo najpresnejšie: manipulátor a sympatický gauner. Rachel Weiszová ako Penelope je pôvab sám. Potrhlá, bláznivá ženská, ktorej však ani jeden muž neodolá. Nečudo, že Blooma Bloomovci_5_resizeopantá, imúnny pred jej šarmom je len Stephen. Penelope je taká prešťastná z toho frmolu, ktorý vtrhol do jej života, že nič nie je pre ňu nemožné. Weiszová vdýchla postave streštenej dedičky miliónového majetku ľahkosť, ženskosť, šarm a dôveryhodnosť. No nebol by to však plnohodnotný príbeh keby chýbal zloduch, ktorý má s dvojicou podvodníkov nevybavené účty. Zahral ho, akože inak ako dobre, nie menší herec ako Maxmillian Schell. Úlohy falošného kurátora pražského múzea sa so cťou zhostil Robbie Coltrane.

Film Bratia Bloomovci je pri záplave amerických filmov o dobrodruhoch, gauneroch a podvodníkoch, na ktoré sa často nedá ani pozerať, predsa len istým osviežením. Vďačí tomu najmä dobrému scenáru a réžii ( Rian Johnson je zároveň aj autorom scenára), ale najmä hereckým výkonom. Snímka o podvodníkoch, ktorí podľa vopred napísaného scenára vyčíňajú po svete, bude príjemným osviežením repertoáru našich kín.

Bratia Bloomovci (The Brothers Bloom), USA. 113 minút, 2009
Scenár: Rian Johnson
Réžia: Rian Johnson