Nový lak na starom kolotoči

mk016_darwin_hurley_mk_paint_unpremult_v1_300dpi_4kfa_vd16.1018.jpg_cmykKto by nemal rád morské prasiatka? Etapou domáceho chovateľstva prejde väčšina detí. V mnohých náklonnosť k hlúpučkým, pokorným, dobráckym hlodavčekom zostane na celý život. Tento film je adresovaný práve im. Malým i veľkým deťom, ktoré dokážu milovaným hrdinom odpustiť čokoľvek.

Na pôde nedávno skončeného 66. filmového festivalu v Benátkach po prvý raz v histórii kinematografie udeľovali cenu Persol 3-D najlepším celovečerným filmom vo formáte 3D. Do finále sa prebojovalo deväť snímok, prevažne animovaných, ale aj hraných a dokumentárnych. V najbližších týždňoch sa do slovenských kín chystá hneď päť takých filmov. Od budúceho roka by sa mali dostať do predaja televízory, zobrazujúce 3D i Blu-ray disky s 3D filmami. Zdá sa, že stereoskopický formát uspel a po mnohých desaťročiach experimentov film nadobro získal tretí rozmer.blas_wgear1005_wip4G-Force: Veľmi zvláštna jednotka je prvý 3D film z produkcie najúspešnejšieho tvorcu komerčných hitov Jerryho Bruckheimera, v tomto prípade spolupracujúceho aj s Walt Disney Pictures. Je to však viac Bruckheimer a takmer nijaký Disney. Čo, prirodzene, samo osebe nie je zlé. Horšou správou je, že filmový magnát zjavne nepokladá stereoskopický formát za nič viac, než za jarmočnú atrakciu. Žiadne vzletné slová o novom filmovom jazyku, žiadne vyhlásenia o dobytí nových území. Len kupeckými počtami motivovaná snaha naskočiť na rozbiehajúci sa vlak 3D, sľubujúci ešte luxusnejšie kupé.
Scenár pôsobí ako horúcou ihlou zlátaný zlepenec všetkého, čo Bruckheimerov dom dal. Teda predovšetkým Chipmunkov, ale aj Transformerov a G.I. Joe, no pozorný divák hravo odhalí viac. Vlastne - nič nie je skryté, nič netreba odhaľovať, stačí len všimnúť si. Veď sa predsa nejedná o krádež, "len" o recykláciu. Škoda nápad využiť (rozumej: predať tým hlupákom v hľadisku) len raz!
Pretože prvoradý je obraz, spájajúci akcie živých hercov s digitálnou animáciou, réžie sa ujal odborník na špeciálne efekty Hoyt Yeatman, ktorý svoju filmovú kariéru začal pri Spielbergových Blízkych stretnutiach thurl_1010_wip5retieho druhu roku 1977 a podieľal sa na takých míľnikoch ako Star Trek, E. T. - Mimozemšťan, Blade Runner, Mucha a Moonwalker. Z fortieľu režisérov menovaných diel toho, zdá sa, Yeatman veľa nepobral, no všetka česť, triky mu skutočne idú – a Bruckheimerovi i milovníkom morčiat to zjavne celkom stačí.
Napokon – aké umelecké ambície by už len mohol mať tvorca akčnej zábavy s rozprávajúcimi hlodavcami v úlohách záchrancov sveta? So smútkom i úctou spomíname na Roberta Zemeckisa a jeho Who Framed Roger Rabbit, kombinovaný hrano-animovaný film s nápadmi, noblesou, poéziou, vtipom, napätím i skutočnými hereckými výkonmi. Lenže v G-Force ani ten príbeh nie je nápaditý, prekvapivý, dôležitý. Mnohé časti rozprávkových televíznych seriálov sú originálnejšie. Dôležité sú digitálne morčatá a iné hlodavce či hmyzy ako živé, počítačmi vyčarované naháňačky, vražedné kávovary a monštrá. Plus sem-tam troška toho 3D, aby sa ľudia nesťažovali, že zaplatili čertovsky zvýšené vstupné zbytočne.
Deti majú morčiatka rady, rovnako ako ľúbia digitálne čáry-máry, triky a ilúzie každého druhu. Hrdinovia sú milí, na plátne sa neustále niečo deje, malí diváci sa nudiť nebudú. S tými staršími je to síce horšie, ale veď o nič nejde, len o trošku tej nenáročnej filmovej zábavy.
A, ktovie, možno po čase aj Bruckheimer pochopí, že formát 3D je niečjuar_1009_wip5_copyo viac, ako nový lak na jarmočnom kolotoči.

G-Force: Veľmi zvláštna jednotka (G-Force)
USA 2009, 88 minút
Námet: Hoyt Yeatman Jr., David P. I. James. Scenár: Cormac Wibberley, Marianne Wibberley. Réžia: Hoyt Yeatman. Kamera: Bojan Bazelli. Strih: Mark Goldblatt, Jason Hellmann. Hudba: Trevor Rabin. Hrajú: Bill Nighy, Will Arnett, Zach Galifianakis, Kelli Garner a ďalší. V slovenskom znení: Peter Kočiš, Kristína Turjanová, Martin Nahálka, Juraj Hrčka, Juraj Haviar a ďalší.