Stávka na istotu

mmks-069

Knihu amerického novinára Johna Grogana Marley a ja z roku 2005 som čítala počas vianočných sviatkov, v čase mimoriadneho citového vypätia, a tak príbeh o mladej americkej rodine a jej trinásťročnom spolužití s domácim miláčikom labradorom, vyvolával vo mne najmä príjemné pocity rodinnej súdržnosti a pohody. Už vtedy som si však uvedomovala, že kniha má predvídateľný koniec, že niektoré epizódy sú slabo vypointované, že zopár situácií sa opakuje. Pri sledovaní dvojhodinového rovnomenného filmu, ktorý podľa tejto literárnej predlohy nakrútil režisér David Frankel o tri roky neskôr, sa niektoré výhrady vytratili, iné pribudli.

Scenár sa nielen inšpiroval, ale pomerne dôsledne držal Groganovej knihy, ktorý zasa zrejme vychádzal z vlastných životných zážitkov a skúseností, o čom svedčí aj ponechanie reálnych mien hlavných hrdinov. John a Jenny Groganovci sú novinári, ktorí sa venujú rozdielnym žurnalistickým žánrom. Kým ona je analytičkou skúmajúcou veľké „svetové“ problémy, on píše každodenné, čitateľsky obľúbené stĺpčeky. Kúpa šteňaťa je nielen nevyčerpateľnou studnicou námetov, ale vďaka Marleyho nekonvenčnej náture aj zdrojom malých rodinných katastrof, škriepok a nedorozumení. Kým asi tretina filmu sa sústreďuje predovšetkým na Marleyho výčiny, ktoré prinášajú do príbehu humor, pri opakovaní týchto situácií pes ustupuje trochu do úzadia a dopredu sa dostáva vzťah mladej dvojice, ktorý sa postupne s pribúdajúcim potomstvom mení. Riešiť treba otázky bežnej prevádzky domácnosti, ale aj problémy súvisiace s kariérou, výchovou detí, vzťahom k priateľom. Práve tu spočíva najväčší klad tohto sympatického filmu, ktorý sa snaží nič nezakrývať, nič nepredstierať, ale ukazovať normálny život normálnej rodiny. Samozrejme, že partnerom na tejto ceste je aj Marley, vraj „najhlúpejší pes na svete“, ktorý prejavuje nezvyčajnú dávku empatie k svojim pánom a miluje ich naozaj bez výhrad.

mmks-223Režisér David Frankel už pri úspešnej filmovej komédii Diabol nosí Pradu so skvelou Meryl Streepovou v hlavnej úlohe šéfredaktorky módneho časopisu preukázal zmysel pre humor, dobrú intuíciu pri hereckom obsadení a citlivú ruku pri budovaní dramatického oblúka. Tieto vlastnosti potvrdil aj v najnovšom filme. Postavu Jenny vytvorila Jennifer Anistonová, ktorú u nás poznáme najmä z televízneho seriálu Priatelia a z nevydareného manželstva s Bradom Pittom. Hoci sama nemá materské skúsenosti, jej manželka a matka troch detí je sympatickou modernou ženou, ktorá prechádza úspešne životnými skúškami najmä preto, že rodina je v jej pevnej hierarchii hodnôt na prvom mieste a že jej pritom pomáha zmysel pre humor. Anistonová je rozhodne rovnocennou partnerkou Owena Wilsona, ktorý sa pred očami diváka mení z trochu ľahkomyseľného mladíka na zrelého, zodpovedného otca rodiny, schopného nielen tolerancie, ale aj obetovania sa. Spomenúť treba aj vedľajšie postavy, aspoň vynikajúcu a fyzicky na nepoznanie zmenenú Kathleen Turnerovú ako cvičiteľku psov a Alana Arkina v úlohe Johnovho šéfredaktora. Pochvalu by si zaslúžil aj Marley, ale ktorého z tých dvadsiatich dvoch psíkov, čo vytvorili jeho portrét, vybrať?

Film má v podtitule široké žánrové zaradenie: je to vraj nielen komédia, ale aj dráma, snímka nielen rodinná, ale aj romantická. V istom zmysle naozaj napĺňa každý z týchto atribútov, čo z neho robí – popri zvieracom hrdinovi – stávku na istotu diváckeho záujmu. Napokon, v Amerike sa to potvrdilo už počas prvých troch dní, keď film zarobil tridsaťšesť miliónov dolárov.

mm_00603rNový distribučný titul v našich kinách by sme v rámci žánru mohli prijať takmer bez výhrad, nebyť asi dvadsaťminútového záveru, keď Marley definitívne odchádza. Nepochybujem o tom, že scény, ktorých sme svedkami, sa v podobnej intenzite dejú aj v mnohých iných rodinách psičkárov, ale filmové dielo nie je presnou kópiou reality a riadi sa umeleckými zákonitosťami. Preto sa mi spomínané scény lúčenia so psíkom a jeho pochovávania zdajú príliš zdĺhavé, vyrátané na slzotvorný efekt. Pravda, toto citové vydieranie diváka spoľahlivo funguje, dôkazom čoho sú nielen zarosené oči a mokré vreckovky odchádzajúcich návštevníkov kina, ale aj komentáre filmových „cynikov“ na internete.

Marley a ja, USA 2008

(Distribučné práva pre Českú a Slovenskú republiku BONTONFILM a.s.)
Scenár: Scott Frank, Don Ross podľa románu Johna Grogana