Popoluška v nezaplatených topánkach
Námet anglickej spisovateľky Sophie Kinsellovej o mladej žene závislej od nakupovania skrýva v sebe veľký potenciál. Na jeho základe mohol vzniknúť seriózny psychologický film, lebo shopaholizmus je vážna choroba podobná alkoholizmu či gamblerstvu, ktorá sa lieči podobnými metódami v mnohých krajinách sveta vrátane našej. (Otvorene sa k nej priznávala televízna celebrita Nora Mojsejová, ktorá sa cez ňu prepracovala až k módnemu návrhárstvu.) Na základe tohto námetu mohla vzniknúť aj neľútostná satira na konzumnú spoločnosť, ktorá by bola aktuálna najmä v súčasnom období globálnej finančnej krízy, ktorej spúšťačom bola neschopnosť Američanov splácať úvery. (Vraj každý z nich vlastní dvadsaťsedem kreditných kariet, hrdinka Spovede nákupnej maniačky ich má len dvanásť.) Tvorcovia filmu, viac-menej verní literárnej predlohe, sa pustili iným smerom – cestou romantickej komédie, ktorej výsledok umožňuje spochybniť oba výrazy tohto slovného spojenia. Romantiky je málo, ak pod ňou nerozumieme nevierohodnosť situácií a od začiatku predvídateľný šťastný koniec, namiesto vtipu je kŕč, humor nahrádza hystéria.
Kritici už neraz konštatovali, že sa hollywoodskym tvorcom míňajú nápady. Je teda pochopiteľné, že inšpiráciu hľadajú aj za hranicami štúdia, ba i štátu. Problémom však je, že akýkoľvek námet často prepracujú do takej typicky americkej podoby, že sa filmy jedného žánru, v danom prípade romantické komédie, začnú podobať ako vajce vajcu. Nerobím si ilúzie o kvalite bestselleru Sophie Kinsellovej, keďže som čítala jej román Bohyňa v domácnosti a navyše viem, aké tituly dominujú v slovenských čitateľských rebríčkoch, aké literárne „hodnoty“ vychádzajú v masových nákladoch, koľko grafomaniek sa stalo spisovateľkami. Myslím si však, že prenesenie deja z Anglicka do Ameriky námetu neprospelo, že komediálnosť nahradila fraška a suchý anglický humor americká hystéria.
Každý filmový žáner má svoje zákonitosti a mantinely, medzi ktorými sa pohybuje. Od romantickej komédie o nezvládateľnej nákupnejnemožno očakávať sociologickú či psychologickú analýzu tohto fenoménu, no ak sa príbeh odohráva v súčasnosti v reálnych horúčke zaiste kulisách, asi by mal dodržať aspoň minimálnu mieru pravdepodobnosti. Ak je hrdinka naivnou, hlúpučkou osôbkou v ranej fáze dospelosti, ťažko uveriť že sa so svojimi chabými vedomosťami a schopnosťami obmedzenými výlučne na nakupovanie dokáže stať hviezdou finančnej žurnalistiky, pred ktorou sa v úžase skláňajú bossovia veľkých inštitúcií. Naozaj je obklopená iba úzkoprsými hlupákmi, ktorým práve ona, klamárka a dlžníčka, otvára nové obzory podnikania či dokonca života?
V súvislosti so Spoveďou nákupnej maniačky sa spomínajú filmy Diabol nosí Pradu a Sex v meste. Styčných bodov by sa určite našlo dosť, personálnym prepojením je kostýmová výtvarníčka Patricia Fieldová, ktorá sa snaží v novom diele nahromadiť na čo najmenší priestor čo najviac krikľavých farieb. V hereckom obsadení sa mihnú aj hviezdy ako je Kristin Scott Thomasová v úlohe klonu Meryl Streepovej zo spomínaného Diabla..., či John Goodman a Joan Cusacková v postave sporivých rodičov rozšafnej dcérky. Islu Fischerovú ako nákupnú maniačku a a Hugha Dancyho v úlohe jej vysneného princa by mohli nahradiť ktorékoľvek z fotogenických mladých tvárí. Režisér P.J.Hogan od nich nežiadal oveľa viac, ako je príjemný výzor a čo najčastejší úprimný úsmev. Hudba sedemnásobného oscarového nominanta Jamesa Newtona Howarda neoslnila, ale ani nevyrušovala, kamera Jo Willemsa mala čo robiť, aby sa nestratila v mäteži handier a nakupovaniachtivých žien.
Producent Jerry Bruckheimer vo svojich doterajších tridsiatichpiatich filmoch mal väčšinou dobrý nos na to, čo prinesie úspech. Tituly ako Flashdance, Policajt z Beverly Hills, Top Gun, Armageddon, 60 sekúnd či Piráti z Karibiku dokazujú, že komerčný zisk neraz kráčal ruka v ruke s umeleckou kvalitou. Spoveď nákupnej maniačky nie je tento prípad, no svoje cieľové obecenstvo si určite nájde aj u nás. Mnohé diváčky som videla už cestou do
kina: so žiariacimi očami uháňali do nákupného centra. Kiežby mali platné kreditky...
Spoveď nákupnej maniačky, USA 2009
Scenár: Tracey Jackson, Tim Firth, Kayla Alpert podľa bestselleru Sophie Kinsellovej
Réžia: P.J.Hogan
Kamera: Jo Willems
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Isla Fischerová, Hugh Dancy, Joan Cusacková, John Goodman, Kristin Scott Thomasová, Krysten Ritterová, Robert Stanton a ďalší