Tretí rozmer filmovej zábavy

monstra4Ak sa do našich kín dostáva film, o ktorom je známe, že vznikal pre sály, umožňujúce projekciu s priestorovým efektom, spozornieme a začne byť opatrní. Ešte donedávna to znamenalo, že atraktívnosť „plastického“ obrazu maskovala slabý scenár a zlú realizáciu. Keď sa na bežnom plátne čaro tretieho rozmeru stratilo, zostávali málo nápadité, nudné hlúposti. Animovaná sci-fi komédia Monsters vs. Aliens (Monštrá vs. Votrelci) obstojí aj v bežných kinách. Je však pravda, že v 3D jej to pristane o kus viac.

mva001.jpg_cmykAutormi námetu a režisérmi sú Conrad Vernon a Rob Letterman, spolutvorcovia digitálne animovaných snímok Shrek 2 a Príbeh žraloka. Tentoraz prichádzajú s typickou rodinnou zábavou, ktorá je (i vzhľadom na absenciu explicitného násilia) skutočne prístupná aj pre predškolákov, ale bez toho, že by odrádzala starších. Nezakladá sa na bezuzdnom demýtizovaní, obracaní rozprávok a legiend naruby ako Shrek, ale ani na diskotékovom podkladaní sa dorastencom ako Príbeh žraloka. Naň sa ponáša najmä hrou so žánrovými klišé. Príbeh žraloka bol parafrázou mafiánskych drám, Monštrá vs. Votrelci sú parafrázou lacnej ľudovej vedeckej fantastiky. Nájdeme tu, najmä v úvode, veľa všemožných odkazov na slávne sci-fi filmy, často zoskupených do nových dôvtipných celkov. Potom sa však už stredobodom stáva príbeh skupinky čudných bytostí – monštier, povolaných do boja proti mimozemským agresorom. Bláznivý vedec s hlavou švába, nahlúply živý sliz, ryboopica a obrovská larva v sprievode dievčiny Susan, ktorá v deň sobáša zmutovala do obrej veľkosti.

mva016_sq100_s40_f132_ccRafinovanejšiu, pestrofarebnejšiu, koncentrovanejšiu a zároveň i cynickejšiu hru so starými šestákovými románmi a filmami žánru science fiction nám už pred trinástimi rokmi predviedol Tim Burton vo svojej komédii Mars útočí! Ba väčšie nároky na divácky intelekt kládli i Muži v čiernom. No Monštrá vs. Votrelci nechcú byť skvelou zábavou pre hŕstku kultivovaných fanúšikov či iba pre dospelých. Chcú zabávať každého – a darí sa im to. Bez podkladania sa, takmer bez fekálneho humoru či erotických podtextov, bez didaktizovania, bez nudy, ale na druhej strane i bez novôt, posolstiev, sentimentu a emócií. Nie náhodou známy americký kritik Roger Ebert ohodnotil snímku ako „pravdepodobne najkomerčnejší titul roka“.

Škoda, že naše kiná ju uvádzajú v 2D i v 3D verziách len so dabingom. Slovenské znenie je vítané, príjemné a kultivované, no do značnej miery potláča suchý čierny humor pôvodiny. Hoci DVD nám v budúcnosti zaiste prinesie aj originálnu zvukovú stopu, určite by bolo zaujímavé môcť si v kine vychutnať, ako sa v pôvodnom znení s postavami pohrali hollywoodske hviezdy Reese Witherspoon, Hugh Laurie, Renée Zellweger, Kiefer Sutherland a ďalší.

Monštrá vs. Votrelci (Monsters vs. Aliens)
USA 2009, 94 minút
Námet a réžia: Rob Letterman, Conrad Vernon. Scenár: Maya Forbes, Wallace Wolodarsky, Rob Letterman, Jonathan Aibel, Glenn Berger. Strih: Joyce Arrastia, Eric Dapkewicz. Hudba: Henry Jackman. V slovenskom znení: Zuzana Mauréry, Juraj Kemka, Štefan Skrúcaný, Vladimír Jedľovský, Marián Miezga, Lenka Košická, Martin Kaprálik, Ján Gallovič a ďalší.