Vo víne je klišé

vinoroka5Búrlivé víno, Zrelé víno, Bobule, ale aj Bokovka a Dobrý ročník, to všetko sú názvy filmov rozličného pôvodu a kvality, ktorých témou je iskrivý mok a osudy ľudí, podieľajúcich sa na jeho výrobe. Do tejto, určite neúplnej série, patrí aj americký film Víno roku, nakrútený vlani a teraz prichádzajúci do našich kín.

Ako mnoho iných amerických snímok súčasnosti, aj Víno roku je postavené na skutočnej, dokonca historickej udalosti. V roku 1976, keď USA oslavovali dvesté výročie svojej existencie, rozhodol sa anglický neúspešný obchodník s vínom žijúci v Paríži menom Steven Spurrier zorganizovať súťaž francúzskych a kalifornských vín, ktoré reprezentatívna a dostatočne kompetentná porota posudzovala „naslepo“, poznajúc len čísla súperiacich vzoriek. Na obrovské prekvapenie všetkých zainteresovaných vyšlo z tejto súťaže víťazne kalifornské Chardonnay neznámeho vinára Jima Barretta, vidieckeho „burana“, ako sa sám označil vo svojom prvom interview pre slávny The Time.

vinoroka2Táto udalosť ponúkala filmárom, scenáristom Jody Savinovej, jej manželovi a zároveň režisérovi Randallovi Millerovi a Rossovi Schwartzovi, príležitosť zobraziť stretnutie dvoch odlišných (nielen) vinárskych kultúr, francúzskej a americkej. Tí však na túto možnosť rezignovali a uspokojili sa iba základnými faktami, na ktoré nabalili veľa tradičných klišé: vzťah pracovitého otca a hipisáckeho syna-flákača, vzťah dvoch priateľov, medzi ktorých vstúpi žena, samozrejme, zvodná blondínka, rasistické správanie belocha k pôvodom mexickému mladíkovi, americký sen a výhra zdanlivých outsiderov, klišé, ktoré sa vyvíjajú podľa zaužívaných schém. Tvrdohlavý otec sa zmieri so synom, ktorý pod vplyvom lásky začne uvažovať o živote a svojom mieste v ňom, priateľstvo prežije aj podraz a láska neveru, mladý Mexičan sa stane úspešným vinárom... Neprekvapivé dejové peripetie, odvíjajúce sa v pomalom, akoby letne ospalom tempe, dopĺňajú životné múdrosti o víne a vinároch, a to všetko prežiaruje pohodová atmosféra slnkom zaliatych viníc. (Letecké zábery na ne nielen rámcujú celé rozprávanie, ale tvoria aj akoby výtvarné predely medzi jednotlivými sekvenciami.) A hoci si divák uvedomuje všetky nedostatky tohto priemerného filmu, nebráni mu to v tom, aby sa pri jeho sledovaní cítil príjemne, zatúžil potúlať sa medzi vyrovnanými radmi strapcami obťažkaného viniča a vypiť si v jeho tieni pohárik vychladeného Chardonnay...

vinoroka3Zrejme najväčší vplyv na vytvorenie tohto diváckeho pocitu majú popri úhľadnej kamere a atmosférotvornej hudbe dobre vybraní herci, mnohí z nich so zvučnými menami. V prvom rade treba menovať Alana Rickmana v úlohe Stevena Spurriera, ktorý sa túla po Kalifornii, zbierajúc a ochutnávajúc vzorky najkvalitnejších vín, čeliac pritom nedôvere miestnych farmárov i svojim vlastným predsudkom. Fanúšikovia tohto herca určite ocenia otitulkovanie filmu, čo im umožňuje vychutnať si Rickmanov zvučný hlas, a to nielen v angličtine, ale aj vo francúzštine a dokonca i v nemčine! Výrazný je aj Chris Pine s bohatou blonďavou hrivou ako rebelujúci syn Bo Barrett, ktorý sa ani sedem rokov po Woodstocku nechce zaradiť do bežného života a najmä do pracovného procesu vo viniciach. Menej sa darí známemu Freddymu Rodríguezovi ako jeho sokovi v láske a americký sen o úspechu snívajúcemu Gustavovi Brambilovi, nevraviac už o herecky nevýraznej Rachael Taylorovej v postave stážistky Sam. Až v závere sa naplno prejaví temperament Billa Pullmana, ktorý hrá otca Barretta, víťazného outsidera, veľmi civilne a zdržanlivo. Humor dodáva filmu popri snobovi Spurrierovi najmä jeho parížsky sused, majiteľ cestovnej kancelárie, rodák z Milwaukee, ktorý má v sebe príťažlivosť i prefíkanosť typického amerického optimistu, v podaní Dennisa Farinu.

Možno nepotrvá dlho, a vy na tento film zabudnete, lebo okrem historickej porážky francúzskych vín si niet veľmi čo pamätať. Možno však vám toto milé malé dielko prežiari celý deň a vy si v dobrej nálade otvoríte fľašu vína, aj keď nemusí byť práve z Kalifornie. A možno začnete premýšľať o tom, ako by ten istý príbeh vyzeral, keby ho nakrútili šarmantní Francúzi...

Víno roku (Bottle Shock), USA 2008
Scenár: Jody Savinová, Ross Schwartz, Randall Miller
Réžia: Randall Miller