Slovenské filmy sprístupní LaCinetek

SFUlogo resizeLaCinetek je streamovacia platforma venovaná najväčším filmom 20. storočia. Svoje filmové výbery na nej prezentujú svetoznámi režiséri, pod názvom Skryté poklady platforma ponúka aj prezentáciu filmových inštitúcií a ich zbierok. V tejto výberovej sekcii LaCinetek sprístupní od 29. novembra šesť klasických slovenských filmov zo 60. a 70. rokov minulého storočia. Ide o udalosť medzinárodného významu.

Platforma LaCinetek sprevádza verejnosť pri (znovu)objavovaní filmových diel, ktoré zanechali stopu v histórii kinematografie. Ponúka zoznamy filmov zostavené renomovanými režisérmi z celého sveta, ktorí sa chcú s divákmi podeliť o svoju vášeň pre kinematografiu. „Doteraz to bol pre nás takmer hermeticky uzavretý výber,“ hovorí o pozadí spolupráce platformy LaCinetek so Slovenským filmovým ústavom (SFÚ) Rastislav Steranka, riaditeľ Slnkovsieti resizeNárodného kinematografického centra SFÚ. „Malé, neznáme národné kinematografie, akou je napríklad aj slovenská, majú veľmi malú šancu, aby sa ich filmy v takýchto svetových výberoch, pokiaľ nie sú zaradené vo všeobecne uznávanom kánone, objavili. Premýšľal som nad tým, ako na takúto prestížnu platformu dostať viac slovenských klasických filmov, ktoré sú neznáme, no sú konkurencieschopné a hlavne ide o diela, ktoré by mal svet objaviť. Jediným takýmto možným priestorom na LaCinetek bola sekcia Skryté poklady, venovaná prezentácii inštitúcií.“

Výber slovenských filmov obsahuje diela Slnko v sieti (1962) Štefana Uhra, Prípad Barnabáš Kos (1964) Petra Solana, Drak sa vracia (1967) Eduarda Grečnera, Vtáčkovia, siroty a blázni (1969) Juraja Jakubiska, Ľalie poľné (1972) Ela Havettu a Obrazy starého sveta (1972) Dušana Hanáka. Všetky filmy boli digitálne reštaurované, na platforme ich dopĺňajú lektorské videoúvody filmovej teoretičky Márie Ferenčuhovej vo francúzskom jazyku a Rastislava Steranku v anglickom jazyku. Súčasťou výberu sú aj Laliepolne2 resizedva krátke dokumenty v réžii Maroša Brázdu z produkcie SFÚ o filmoch Slnko v sieti z roku 2021 a Drak sa vracia z roku 2022. Výber nesie názov Zlatá éra slovenského filmu s podtitulom Výber zo „zlatej dekády“ slovenského filmu od slobodných 60. rokov po začiatok normalizácie 70. rokov. „Výber bol postavený na myšlienke ´prenikania na neprebádané teritóriá´, vysvetľuje Steranka. „Naším zámerom bolo priniesť výber toho najlepšieho, najzaujímavejšieho publiku, ktoré o klasickej slovenskej kinematografii netuší. Preto sme sa opreli o názov, ktorý pritiahne pozornosť, no samozrejme s tým, že obsah kolekcie diváka v žiadnom prípade nesklame.“

Slovenský filmový ústav je prvým národným filmovým archívom, ktorý nie je zakladajúcim členom platformy a dostal možnosť uviesť na LaCinetek vlastný výber. Sekcia Skryté poklady doteraz zahŕňala filmy výlučne od inštitúcií, ktoré stáli pri zrode platformy. PripadBarnabasKos resizeSFÚ tak pribudne k siedmim inštitúciám, medzi ktorými sú napríklad Institut national de lʼaudiovisuel, La Cinémathèque française, Gaumont či Deutsche Kinemathek. „Tento prvý výber, ktorý prinesieme našim divákom online 29. novembra, ponúka možnosť objaviť úžasnú škálu filmov zo zlatej éry slovenskej kinematografie. V LaCinetek sme boli ohromení rozmanitosťou a modernosťou vybraných šiestich slovenských filmov. Sme nadšení, že ich môžeme ponúknuť a veríme, že toto plodné partnerstvo so Slovenským filmovým ústavom budeme rozvíjať aj v nasledujúcich mesiacoch a rokoch,“ povedal pri príležitosti sprístupnenia kolekcie výkonný riaditeľ LaCinetek Jean-Baptiste Viaud pre mesačník o filmovom dianí Film.sk.

Kolekcia Zlatá éra slovenského filmu bude na platforme LaCinetek prístupná minimálne tri roky a je dostupná vo Francúzsku, Švajčiarsku, v Belgicku, Luxembursku, Nemecku a Rakúsku. „V rámci VoD platforiem je špeciálna prezentácia slovenského audiovizuálneho dedičstva na La Cinetek ohromným úspechom,“ hovorí Steranka. „Ide o rešpektovanú a uznávanú platformu. Filmy vyberajú veľkí svetoví režiséri a režisérky a v sekcii Skryté poklady sú zastúpení tí najvýznamnejší hráči na poli európskej klasickej kinematografie. Pokiaľ viem, neexistuje žiaden iný VoD portál postavený na rovnakom koncepte. La Cinetek je platforma zameraná na arthouseového diváka a s takýmito filmami dôsledne pracuje, aby boli viditeľné a videné.“

Platformu La Cinetek založili francúzski tvorcovia Pascale Ferran, Cédric Klapisch a Laurent Cantet. Svoje osobné filmové výbery pre platformu okrem iných zostavili napríklad Olivier Assayas, Jacques Audiard, Bong Joon-ho, Costa-Gavras, Arnaud Desplechin, Hirokazu Koreeda, Cristian Mungiu, Lynne Ramsay, Joachim Trier, Agnes Varda či Apichatpong Weerasethakul a ďalší. Okrem spomínanej kolekcie slovenskej kinematografie sa v ponuke platformy nachádza aj film Boxer a smrť (1962) Petra Solana, ktorý do svojho osobného výberu v minulosti zaradil francúzsky režisér Michel Hazanavicius.

  Olivier A

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.