Kino Lumière v online premiére uvedie film Služobníci

KInodomalogoKino Lumière od začiatku tohto roka vzhľadom na protipandemické opatrenia premieta len online vo virtuálnej kinosále projektu Kino doma. Na jeho projekcie od januára už bolo vydaných šesťtisíc vstupov, až 25 percent zo všetkých predstavení tvorili slovenské filmy. Najviac divákov si pozrelo v online premiére dokumentPavla Barabáša Everest – najťažšia cesta (2020) spojený s diskusiou, v piatok 23. apríla o 20.20 hod. Kino Lumière doma uvedie v exkluzívnej online premiére s diskusiou film Ivana Ostrochovského Služobníci (2020), ktorý mal vlani úspešnú svetovú premiéru na Berlinale.

Kino Lumière doma od januára do polovice apríla vydalo na projekcie vo virtuálnej kinosále už 6 071 vstupov, celkovo uviedlo až 157 predstavení. Najväčší záujem vzbudili slovenské a koprodukčné filmy uvádzané v online premiére a spojené s diskusiou s tvorcami. Prvé tri miesta rebríčka TOP 10 obsadili snímky Everest – najťažšia cesta režiséra Pavla Barabáša, Šarlatán (2020) Agnieszky Holland a Krajina ve stínu (2020) Bohdana Slámu. Päticu dopĺňajú poľský nominant na Oscara v kategórii Najlepší medzinárodný film Corpus Christi (2019) Jana Komasu a taliansky film Vitajte na juhu (2010) Lucu Miniera, ktorý sa premietal ako súčasť prehliadky Taliansko: Krajina. Film. Fotografia v spolupráci s Talianskym inštitútom. Najväčšie zastúpenie v programe mala európska kinematografia, slovenské filmy tvorili až 25 percent zo všetkých predstavení.

Sluzobnici resizeV exkluzívnej online premiére aktuálne uvedie Kino doma oceňovanú snímku Služobníci Ivana Ostrochovského. Premiéru mala na vlaňajšom Berlinale, ktorý sa ako posledný z prestížnych festivalov konal za účasti tvorcov a divákov, než na hromadné podujatia doľahla celosvetová pandémia a s ňou spojené opatrenia. Čierno-biely film odohrávajúci sa v totalitnom Československu v roku 1980 na bohosloveckej fakulte sa mal dostať do slovenských kín už pred rokom, jeho pôvodne plánovanú premiéru však zastavila prvá vlna pandémie a náhradný novembrový termín zasa lockdown krajiny. Napriek tomu film už videli diváci v Kanade, Austrálii, Belgicku, Luxembursku, Turecku, Rumunsku, Srbsku či v Maďarsku, projekcia vo virtuálnej kinosále Kina doma je teraz unikátnou príležitosťou pre slovenských divákov. Film má domácu online premiéru v piatok 23. apríla o 20.20 hod. a bude spojený s diskusiou s režisérom Ivanom Ostrochovským, moderátorkou bude filmová teoretička Katarína Mišíková.

Naďalej pokračuje obľúbený cyklus Príbehy umenia, ktorý predstaví nekonvenčného španielskeho surrealistu Salvadora Dalího i nadčasovú zberateľku moderného umenia Peggy Guggenheim, vzdelávací cyklus Filmový kabinet špeciál: Zločin podľa Langa s prednáškami estetika a filmového teoretika Juraja Oniščenka, na máj Kino doma pripravuje cyklus filmov Charlieho Chaplina pri príležitosti 100. výročia vzniku jeho filmu Kid (1921), o ktorom budú s divákmi hovoriť filmový kritik Peter Konečný a teoretik popkultúry Juraj Malíček.

Program Kina doma vychádza z dramaturgie Kina Lumière postavenej na rozmanitosti s dôrazom na súčasnú slovenskú a európsku kinematografiu a diela zo zlatého fondu slovenskej a svetovej kinematografie. Od začiatku roka uviedol aj filmy v divácky obľúbenom cykle Music & Film, tiež cyklus dokumentárnych filmov 5 x Pavol Barabáš, detské predstavenia aj Filmový kabinet deťom s lektorkami animovaného filmu, filmové prehliadky napríklad MittelCinemaFest, Lux EverestIII resizeFilm Days, Minifestival európskych filmov, ozveny z festivalov MFF Febiofest, Art Film Fest i Filmového festivalu inakosti, spolupracuje tiež s kultúrnymi inštitútmi ako Taliansky inštitút, Poľský inštitút i s ďalšími podujatiami, čo demonštrujú napríklad projekcie Kabinetu audiovizuálnych divadelných umení (KADU) alebo nedávna projekcia filmu Astor Piazzolla: Roky žraloka (2019) od režiséra Daniela Rosenfelda, ktorú Kino doma uviedlo v spolupráci s hudobným festivalom Konvergencie. Kino doma premieta aj digitálne reštaurované filmy zo zbierok Slovenského filmového ústavu (SFÚ) v cykle Reštaurovaná klasika.

Pred dvoma rokmi bola návštevnosť Kina Lumière rekordná, do kina prišlo viac ako 120 000 divákov. „Tesne pred pandémiou v roku 2019 patrilo bratislavské Kino Lumière medzi najnavštevovanejšie kiná na Slovensku, jeho celková návštevnosť sa vyšplhala na 120 066 divákov. Prvé dva mesiace roka 2020 naznačovali, že kino bude mať opäť mimoriadne úspešný rok. S príchodom pandémie sme však začiatkom marca zostali zatvorení a v plnohodnotnej prevádzke sme už nepremietali do konca roka,“ hovorí Peter Dubecký, generálny riaditeľ Slovenského filmového ústavu (SFÚ). „V apríli sme preto spustili virtuálnu kinosálu Kino doma v záujme zostať v kontakte s divákmi a podporiť vypnutý reťazec: distribútor – kino – diváci.“

Celková návštevnosť v Kine Lumière a v Kine doma v roku 2020 dosiahla 65 871 divákov, virtuálna kinosála premietala počas roka 107 dní. Celkovo bolo vlani Kino Lumière otvorené len 243 dní, z toho väčšiu časť roka v obmedzenom režime, jeho prevádzka bola pozastavená až na 123 dní. V roku 2021 je Kino Lumière zatvorené už 108 dní, spolu to predstavuje 231 dní od začiatku pandémie. „Aj keď v roku 2020 bol v dôsledku pandémie zaznamenaný celosvetový pokles návštevnosti kín, tak v prípade Kina Lumière bol – i vďaka verným divákom a projektu Kino doma – medziročný pokles návštevnosti oveľa nižší (o 45,14 percent) než v rámci celého Slovenska, ktoré zaznamenalo prepad o 63,78 percent, a Európskej únie s prepadom o 69,8 percent,“ dopĺňa Miro Ulman, odborný referent Audiovizuálneho informačného centra Slovenského filmového ústavu (SFÚ), ktorý vyhodnocuje štatistické údaje za SR pre databázy Európskej únie. K platforme Kina doma sa postupne pridali aj Kino Úsmev Košice, Kino Iskra Kežmarok, Kino Akademik Banská Štiavnica, Kino Fontána Piešťany, Kino Tatran Poprad a Kino Film Europe Bratislava. Unikátom projektu je, že predstavenia sa realizujú ako live stream v presne stanovenom čase a ich súčasťou je aj čet s divákmi.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.