Kino Lumière doma uvedie tvorbu Viktora Kubala

Zostandomalumlogo resizeSlovenský režisér, animátor a výtvarník Viktor Kubal položil základy slovenského animovaného filmu. Ako prvý slovenský tvorca nakrútil dlhometrážny animovaný film, má početnú krátkometrážnu tvorbu a jeho hodnota tkvie nielen v tvorivom, ale aj v osobnostnom prínose pre slovenskú kinematografiu. Obe jeho celovečerné diela Zbojník Jurko (1976) a Krvavá pani (1980) vo februári ponúkne online cyklus Reštaurovaná klasika v Kine Lumière doma, diváci uvidia aj výber z Kubalovej krátkometrážnej tvorby. Od 8. februára každý pondelok o 20.20 hod.

„Viktor Kubal sa zo zručného ilustrátora a karikaturistu postupne vypracoval medzi zakladateľské osobnosti národného filmovníctva. Vytvoril prvé kreslené filmy a inšpiroval zrod tohto odvetia v domácom kinematografickom prostredí. Jeho rozsiahle dielo nesie v sebe prvky komiky aj tragiky, irónie a dobromyseľného úsmevu, rozšafnosť i rozprávkovosť,“ zhodnotil pre mesačník o filmovom dianí na Slovenku Film.sk dielo Viktora Kubala Rudolf Urc, filmový dramaturg a publicista, ktorý bol Kubalovým spolupracovníkom. Podľa neho „hovoriť o Viktorovi Kubalovi znamená hovoriť o zmysluplnosti celého ZbojnikJurko resizekinematografického snaženia, osobitne línie kreslenej – bábkovej – trikovej.“

Viktor Kubal ako prvý slovenský režisér nakrútil dlhometrážny animovaný film už v roku 1976. Jeho Zbojník Jurko s nadhľadom a humorom rozpráva o dobrodružstvách slovenského zbojníka Jura Jánošíka, hrdinu, ktorý nenávidí krivdu a bojuje proti sociálnemu útlaku. O štyri roky neskôr sa námetom jeho druhého dlhometrážneho filmu Krvavá pani stala historická legenda o Čachtickej panej. Na pozadí romantického ľúbostného príbehu o zločine a láske s prvkami komiky i tragiky Kubal zachytil večný boj dobra so zlom. Distribučná premiéra filmu sa uskutočnila 13. februára 1981, Kino Lumière doma film uvedie po štyridsiatich rokoch takmer na deň presne.

Podstatnú časť Kubalovej filmografie tvoria krátkometrážne diela pre detských i dospelých divákov. „Kľúčové podnety jeho diela nachádzame v intenzite reflektovania spoločenských napätí, vzostupov a pádov aj v celom konglomeráte individuálnych ľudských osudov, jedinečných a súčasne univerzálne platných,“ vysvetľuje Rudlof Urc. Kino Lumière doma okrem dlhometrážnych Kubalových filmov uvedie aj desať krátkych snímok, ktoré reflektujú tridsaťročné obdobie z jeho tvorby. Ide zväčša o diela, v ktorých Kubal humorným nadhľadom paroduje spoločenské udalosti či charakterové a morálne vlastnosti ľudí, vďaka čomu Krvavapani resizesú aktuálne aj dnes a majú čo divákom povedať.

Pásmo „kraťasov“ otvorí Studňa lásky (1944/1959), kreslená groteska podľa legendy o vzniku studne na trenčianskom hrade, nasledovať ju budú krátke filmy zo 60. rokov minulého storočia Zem (1966) o tom, ako úrodná pôda ustupuje priemyselným stavbám, a Postup (1968) o spoločenskom karierizme. Zo série filmov o putovaní Janka Hraška po svete diváci uvidia film Janko Hraško u kúzelníka (1973), z obdobia 70. rokov sú pripravené aj groteska Šach (1973) či paródia Kino (1977). Z neskoršieho obdobia kolekcia predstaví Mikroskop (1981) o prílišnej zvedavosti, ktorá je ľuďom skôr na škodu ako na osoh, snímku Selekcia (1982) o jednej panne, ktorá márne čakala, kreslenú satiru na byrokraciu Na pravé poludnie (1988) a Idol (1989) o dvoch alternatívach boja proti pseudoautoritám a kultom.

JankoHraskoukuzelnika resizeViktor Kubal dodnes oslovuje stále nové generácie divákov. Rudolf Urc pripomína, že okrem bohatej tvorby zanechal aj vzácne humanitné posolstvo. Neustále zdôrazňoval, aké dôležité je dodržiavať hierarchiu hodnôt. Podľa Kubala je potrebné „uvedomovať si, že humor a satira sú odrazom kultúry národa – v myslení i chápaní problémov. Že to nie je otázka bitky a ubližovania, ale otázka rozhovoru. Pretože tak ako v politike niet problému, ktorý by sa nedal vydiskutovať, aj v tejto oblasti ide predovšetkým o určitú formu dialógu, rátajúceho s inteligenciou tvorcu i prijímateľa.“

Cyklus Reštaurovaná klasika v Kine Lumière doma má za cieľ predstaviť významné diela a tvorcov slovenskej kinematografie, v januári ho otvorila prehliadka tvorby režiséra Martina Hollého. Všetky uvádzané diela v cykle sú digitálne reštaurované v digitalizačnom pracovisku Slovenského filmového ústavu (SFÚ). Filmy uvádza Kino Lumière doma vo virtuálnej kinosále vždy v pondelok o 20.20 hod. na www.kino-doma.sk. Dramaturgovia Kina Lumière pripravujú aj online verziu obľúbeného dlhodobého cyklu Filmotéky pod názvom Kraťasy z archívu, ktorý predstavuje unikátne filmy zo zbierok SFÚ.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.