Októbrové číslo časopisu Film.sk
Október prinesie do kín štyri nové slovenské filmy a jednu minoritnú koprodukciu. Aktuálne číslo mesačníka Film.sk ich približuje slovami tvorcov a prináša i reportáž z pripravovaného filmu Nina Juraja Lehotského. Nielen o svojom celovečernom hranom debute Eva Nová hovorí v rozhovore režisér a producent Marko Škop, profily zasa prinášajú zaujímavé čítanie o hercovi Ivanovi Mistríkovi a filmovom fotografovi Vladimírovi Vavrekovi.
Celovečerný hraný debut dokumentaristu Marka Škopa Eva Nová o vyliečenej alkoholičke v hlavnej úlohe s Emíliou Vášáryovou získal na nedávnom prestížnom MFF v Toronte Cenu FIPRESCI. O svojich dojmoch z uvedenia filmu na festivale, ale aj o svojich kolegoch, predchádzajúcej tvorbe či pripravovaných projektoch na trase Slovensko – Chorvátsko hovorí v hlavnom rozhovore. V profiloch Film.sk pripomína výročia význačných osobností. Herec Ivan Mistrík by sa dožil v októbri osemdesiat rokov a o jeho „nesmrteľnosti“ píše scenárista a spisovateľ Richard Pupala. Šéfredaktor mesačníka Daniel Bernát sa pri príležitosti októbrovej sedemdesiatky zhováral zasa s dlhoročným fotografom Slovenského filmu Vladimírom Vavrekom.
V kinách majú diváci možnosť vidieť tento mesiac spolu až štyri slovenské a koprodukčné premiérové tituly. Pod označením urban dráma sa k divákom dostane nový film režiséra Petra Bebjaka Čistič, ktorý režisér označuje ako intímny príbeh vzťahu dvoch „poznačených“ individualít. Októbrovú premiéru má aj výpravná komédia s detektívnou zápletkou Wilsonov českého režiséra Tomáša Mašína, ktorá chce nadviazať na poetiku legendárnych českých komédií. Na plátno prichádza tiež dokument Anton Srholec v réžii Aleny Čermákovej o človeku, ktorého duchovný i človečenský rozmer presahuje hranice Slovenska, a senzitívna filmová esej Pala Korca Čakáreň, vychádzajúca z konkrétnych osudov reálnych žien a prinášajúca sociologickú sondu do súčasného sveta. Minoritná slovenská koprodukcia Domácí péče českého debutanta Slávka Horáka je tragikomédia s výborným hereckým obsadením a naliehavou témou, ktorá sa stretla s pozitívnymi ohlasmi divákov i odbornej kritiky. Bližšie predstavujeme aj časozberný dokument Ladislava Kaboša Farby piesku o slovenskej zdravotníčke a výtvarníčke pôsobiacej v Lýbii, ktorý kiná uvádzajú už od septembra. V reportáži časopis navštívil nakrúcanie pripravovaného filmu Nina režiséra Juraja Lehotského, ktorý len nedávno zmenil hlavného hrdinu filmu na dievča s chlapčenským charakterom.
Téma sa v časopise venuje filmom v slovenskej distribúcii, špeciálne, s dôrazom na snímky prístupné deťom do 12 rokov, ktoré nie sú v slovenskom jazyku. Zamýšľa sa nad náročnosťou a rentabilitou výroby slovenských titulkov a dabingu pre filmy v kinách a ich potenciálnym ďalším využitím. O svoj úsudok o prínose technológií IMAX do kinematografie sa s čitateľmi delí filmový publicista Pavel Branko. V recenziách Film.sk reflektuje dokument režiséra Mateja Mináča Očami fotografky o jeho matke, známej fotografke Zuzane Mináčovej, ktorý filmová publicistka Viera Langerová považuje za živú reflexiu zaznamenaného a vyrozprávaného, zbaveného piety aj smútku. V recenzii na celovečerný animovaný film Malá z rybárne Jana Baleja mesačník vyzdvihuje osobitosť animácie, no upozorňuje na ošúchanosť témy a jej rozprávania. Rubrika Ohlasy sa vracia na 10. MFF Cinematik v Piešťanoch aj na 26. ročník udeľovania najstarších slovenských filmových cien Igric.