Kino-Ikon a zborník Film a kultúrna pamäť

KIno Ikon 2 resizePre záujemcov o hlbšie skúmanie kinematografie sa nedávno na knižný trh dostali dve pravidelné filmologické publikácie. Nové číslo časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon a zborník príspevkov na tému Film akultúrna pamäť. Časopis Kino-Ikon i filmologický občasník, ktorý vychádza tradične ako teoretický výstup z pravidelných filmologických konferencií, sú zaujímavým príspevkom k skúmaniu histórie kinematografie.

Prvé číslo časopisu Kino-Ikon vidí tému Slovenského národného povstania inak

 

Témou aktuálneho vydania časopisu Kino-Ikon 1/2014 je Slovenské národné povstanie (SNP) a film, na ktorú sa redakcia časopisu zamerala v nadväznosti na jeho nedávne 70. výročie. Texty v časopise sú predovšetkým ohliadnutím sa za jeho reflexiou vo filmovej tvorbe od oslobodenia po súčasnosť. Ako v úvode tematického bloku o Povstaní hovorí šéfredaktor časopisu Martin Kaňuch, „reprezentatívny súbor aktuálnych autorských textov je venovaný vybraným, skôr menej známym súvislostiam kinematografie a Povstania (...) Ešte dôležitejšie však bolo cielene sa vyhnúť už mnohokrát opísanému a oslávenému v kontexte doterajšieho filmovokritického písania o povstaleckej tematike vo filme. (...) Rozhodujúcim faktorom sa stalo aj nové kritické využívanie archívnych materiálov“. Súbor textov o SNP a filme sa zaoberá problematikou prvých partizánskych námetov v slovenskom filme, krátkometrážnou tvorbou venovanou SNP od 50. rokov minulého storočia do pádu komunistického režimu, fenoménom premietania sovietskych filmov počas Povstania v banskobystrických kinách i kritickými dokumentmi o SNP zo 60. rokov. Autormi textov sú známi slovenskí teoretici filmu Petra Hanáková, Eva Filová, Katarína Mišíková, Tomáš Hudák i šéfredaktor časopisu Martin Kaňuch. Slovenské národné povstanie a film je aj hlavnou témou rozhovoru, ktorý pre Kino-Ikon viedol filmový teoretik a estetik Juraj Mojžiš so spisovateľom a dramaturgom Albertom Marenčinom, pôsobiacim v rokoch 1949 – 1972 v Slovenskom filme ako dramaturg a scenárista. Hlavnej téme čísla venuje časopis aj súbor literárnych a filmových reflexií, kde tri generácie tvorcov (Rudolf Urc, Vladimír Štric a Ivan Ostrochovský) reflektujú svoje vlastné filmy alebo diela iných autorov s povstaleckou tematikou.

 

Druhý tematický blok je zameraný na tvorbu svetoznámeho rakúskeho režiséra Michaela Hanekeho, ktorý sa v období posledných dvoch dekád vyprofiloval na jednu z najvýraznejších osobností svetovej kinematografie. Blok textov predstavuje v domácom kontexte prvý ucelenejší pokus uchopiť Hanekeho tvorbu z rôznych aspektov, pričom väčšina textov sa zameriava na „vrcholné“ neskoré obdobie jeho tvorby. O filmoch Funny Games, Pianistka, Ukrytý, Biela stuha a ďalších v kontexte jeho tvorby i mimo nej píšu filmoví teoretici Helena Bendová, Jana Dudková a estetici Juraj Oniščenko a Peter Michalovič. Zaoberajú sa aj Hanekeho tematizovaním hry, médií a fyzického či psychologického násilia.

 

Čitatelia si v aktuálnom čísle časopisu prečítajú tiež štúdiu filmovej teoretičky Petry Hanákovej pod názvom Hviezdy pod Tatrami, venovanú rekonštrukcii „hviezdneho“ potenciálu v podobe filmov, hercov i reálií Slovenska do roku 1945. Kino-Ikon tiež reflektuje nové publikácie s filmovou tematikou na knižnom trhu (Rozprava o westerne, Rozmarná léta) či diela vybraných tvorcov (Alain Resnais, Richard Linklater). V rubrike Za okrajom o „malých veciach kinematografie“, ktoré často ostávajú nepovšimnuté, sa Rastislav Steranka zameral na fenomén amerického televízneho seriálu Temný prípad. Súčasťou aktuálneho čísla časopisu Kino-Ikon 1/2014 je opäť filmový občasník študentov umeleckej kritiky a audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU Frame, tentoraz zameraný na projekt Študentské konfrontácie.

 

Časopis vydáva ho Asociácia slovenských filmových klubov (ASFK) v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom (SFÚ) a Vysokou školou múzických umení (VŠMU). Kino-Ikon 1 / 2014 vyšiel na 286 stranách a v predaji je za 3,32 € vo vybraných slovenských kníhkupectvách a v predajni SFÚ Klapka.sk (www.klapka.sk) na Grösslingovej ul. 43 v Bratislave.


Filmologický zborník skúma film ako tvorcu i sprostredkovateľa kultúrnej pamäti

 

Film a kulturaZborník odborných textov Film a kultúrna pamäť vychádza z rovnomennej témy 15. ročníka filmologickej konferencie, ktorá sa uskutočnila v októbri 2013 v Krpáčove. Jej hlavné zameranie určovali minuloročné výročia dvoch kľúčových filmových pamäťových/archívnych inštitúcií. Slovenský filmový ústav (SFÚ) Bratislava si vlani pripomenul 50 rokov svojej existencie a Národný filmový archív (NFA) Praha zasa 70 rokov od svojho vzniku. Dvadsať slovenských a českých filmových teoretikov a historikov sa v zborníku z rôznych uhlov pohľadu kriticky zamýšľa nad otázkou dôležitosti kultúrnej pamäti, ktorú filmové médium spoluvytvára a zároveň je jej sprostredkovateľom.

 

Kultúrna pamäť je pre poznanie vlastnej histórie národa jedným z dôležitých fenoménov. V aktuálnom zborníku autori textov na túto tému nazerajú z troch aspektov. Skúmajú napríklad kultúrnu pamäť v druhoch a žánroch filmu, zamýšľajú sa nad tým, ako médiá tvarujú spomienky a zobrazujú históriu, a otvárajú tiež tému filmových archívov ako inštitúcií kultúrnej pamäti. Čitatelia sa v zborníku stretnú tiež s analytickým pohľadom na filmy Juraja Jakubiska a Dušana Trančíka v prvej fáze normalizácie Štúdia krátkeho filmu od filmovej teoretičky Márie Ferenčuhovej alebo s témou slovenských filmov z obdobia rokov 1939 až 1945 z policajných archívov, ktorá je zaujímavá najmä z hľadiska ich uvádzania v slovenských kinách od filmovej teoretičky Petry Hanákovej. Skúmanie histórie cez špecifický typ priestoru v dokumentárnom filme 66 sezón (2003) režiséra Petra Kerekesa ponúka v zborníku filmový teoretik Martin Palúch a pozadie vzniku filmu Zmluva s diablom (1967) režiséra Jozefa Zachara približuje filmová historička a teoretička Eva Filová, ktorá ho považuje za mix kultúrnych pamätí. Medzi autormi textov sú aj filmový historik Václav Macek, estetici a filmoví teoretici Peter Michalovič a Juraj Oniščenko, filmová teoretička Jana Dudková, z Čiech napríklad filmoví teoretici a historici Jan Bernard, Václav Kofroň, Luboš Ptáček a mnohí ďalší. Zborník dopĺňa súpis filmologických konferencií od ich prvého ročníka v roku 1997.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.