Z filmových Karlových Varov 3

KV logo resizeVeľký šum a vzruchy sprevádzali príchod amerického režiséra Olivera Stonea. Vraj sa ho novinári nemali pýtať na politiku, čo neskôr poprel a podoprel tým, že o nej neustále dlho hovoril. Stone prišiel na 48. MFF v Karlových Varov prevziať si Krištáľový glóbus za mimoriadny umelecký prínos svetovej kinematografii , ktorý mu odovzdajú na záver festivalu v sobotu.

Držiteľa troch Oscarov, dvoch štátnych vyznamenaní za zranenia vo Vietname (Bronzová hviezda a Purpurové srdce) si pamätáme predovšetkým ako režiséra filmov Narodený 4. júla, JFK, Takí normálni zabijáci, Nixon, Wall Street: Peniaze nikdy nespia a mnohých iných. V Karlových Varoch sa predstavil štvrtou verziou  filmu Alexander Olivečr Stone 5 resizeVeľký a cyklom Nevypovedaná história Spojených štátov amerických. Ostro kritizuje americkú politiku, Georga Busha viní za všetko, ale má veľké výhrady aj voči Barakovi Obamovi. Okrem iného vyčítal Čechom, že vstúpili do NATO, vraj všetci potrebujeme silné Rusko, Čínu a Irán. Jeho často odporujúce názory mám nahraté, ale ako režiséra si ho natoľko vážim, že by som nerada  pošramotila jeho renomé, a tak som sa rozhodla zabudnúť na ne. Nakoniec posúďte sami, ako je tento vážený tvorca, ktorého vraj prezývajú Lenin, posadnutý politikou - vpašuje ju všade.

 

„Alexander Veľký je moja srdečná záležitosť a stál ma desať rokov života. Prvá verzia v roku 2004 mala dĺžku 2 hodiny 50 minút. Potom som ju zostrihal, ale až  teraz je to takmer po  desiatich rokoch tá najlepšia, akú som kedy urobil. Som s ňou spokojný. Koncipoval som to ako film o synovi a otcovi, ale aj o vzťahu medzi otcom a matkou a matkou a synom. Je to príbeh človeka, ktorý je po celý svoj život riadený matkou, otca mu Oliver Stone 3 resizezavraždia a  jeho česť je vraždou poškvrnená. Alexander utečie až na kraj sveta, aby sa toho zbavil, ale nikdy nedokáže zabudnúť na minulosť. Na začiatku sme to nakrútili ako paralelný príbeh o súčasnosti a minulosti a neustále sme sa vracali na začiatky. Potom sme pochopili, že sa to nedá vyrozprávať moderným spôsobom, ale žiada si to formu  klasickej gréckej drámy.  Alexander chcel získať bohatstvo a urobil preto všetko. Zároveň viem, že to bol prvý človek, ktorý sa vydal na Východ a tam aj zostal. Chcel vybudovať veľkú Alexandriu,  túžil po celosvetovej prosperujúcej nadvláde. Keď Bush vtiahol do Iraku bola to hotová katastrofa. Západní kolonialisti po mnohých storočiach drancovali, ničili kultúru národa. Alexander ich síce tiež obsadil, zostal tam, ale Oliver Stone 4 resizenedrancoval. Rešpektoval majetok, neničil ho a za  svoj krátky život vytvoril ríšu, ktorá dovtedy neexitovala. Doteraz sa mu nikto nevyrovnal. Je to v dejinách jediný človek, ktorý mal takú veľkú moc a nezneužil ju. Tí, čo prišli po ňom ju už takú nemali. Alexander si vážil tak západnú, ako aj východnú kultúru.  Nazývať ho diktátorom nie je spravodlivé. On žil dávno predtým, keď sa dostali do dejín neblahé historické dominancie , teda pred Napoleonom, Hitlerom, Bushom, pred všetkými, ktorí poškodili svet. Alexander držal situáciu pod kontrolou takým spôsobom, ktorá by mohla  byť vzorom aj pre OSN. Umožnil rôznym mestám, aby rástli, napríklad  Kartágu, Rímu, Aténam, mestám v Španielsku, Egypte a v celej Ázii. Robil to možno asi preto, aby svet bol prepojený, spolu obchodoval a bol z toho  prospech pre všetkých. Takže ja ho ako tyrana nevidím. Bol to veľký človek, no chcel som ho ukázať aj, ako veľmi trpel a aký bol rozpoltený.“

 

Oliver Stone resizeNa otázku, keby si mal vybrať ako hrdinku ženu, pre ktorú osobnosť by sa rozhodol odpovedal nasledovne: "Margaret Tatcherovú ani Hilary Clintonovú neobdivujem. Nakrútil som však  krásny film o žene a je to jeden z mojich najobľúbenejších. O Vietnamke, veľmi výraznej žene, ktorá bola taká drobná, že by ste si ju možno ani nevšimli, ale mala veľké srdce Je to príbeh dedinčanky, ktorá nemá na výber, keď do jej viesky vtrhnú Francúzi, potom Američania a nakoniec Vietkong. Znásilnia ju, trpí, stane sa pouličnou prostitútkou.  Nakoniec si vezme Američana a odíde s ním do Ameriky. Ten neskôr zomrie, potom sa zoznámi s ďalším Američanom, ktorý sa stane otcom jedného z jej detí. Zo života a z tohto vzťahu je taká a rozpoltená, že spácha  samovraždu. Američanov však Vietnamci vôbec nezaujímajú,  nikdy sa neospravedlnili za vietnamskú vojnu, takže záujem o film nebol veľký. Aby som však odpovedal na otázku filmy o osobnostiach z ideologických dôvodov nenakrúcam. Musí ma osloviť správny príbeh, musím sa preň nadchnúť a potom mi je jedno o aké pohlavie ide.“

 

Krištáľový glóbus pre Theodora Pišteka

„Kvôli otcovi, prvorepublikovému hercovi, nechcel mať Theodor Pištek s filmom dlho nič spoločného“ – píše sa vo festivalovom denníku. Nakoniec Theodor Pištek predsa len neodolal a podpísal sa pod množstvo krásnych kostýmov v mimoriadnych filmoch. Jeho práca neostala nedocenená. Napríklad za kostýmy k filmu Formanovho Amadea dostal Oscara a za Valmonta Césara. Na 48. medzinárodnom festivale v Karlových Varoch ho poctili Krištáľovým glóbusom za mimoriadny umelecký prínos svetovej kinematografie. Cenu mu spoločne odovzdali Murray Abraham, známy ako Salieri z Amadea, kameraman filmu Miroslav Ondříček a, samozrejme,  prezident festivalu Jiří Bartoška.

 

 

Svetová premiéra snímky Revival
Revival 2 resizeMilým a ducha povzbudzujúcim zážitkom bolo mimosúťažné uvedenie filmu Alice Nellis Revival. Scenár napísala podľa námetu Rudolfa Biermanna, producenta filmu. Snímka so šarmom a mimoriadnymi hereckými výkonmi hovorí o štvorici kamarátov, ktorým sa v roku 1972 rozpadla rocková kapela Smoke. Všetci z rôznych dôvodov chystajú na staré kolená comeback. Revival je komédia s vážnym podtextom o túhe po stratenej sláve, ale predovšetkým o chorobe a smrti. Štvoricu si brilantne zahrali a role si zrejme plne užívali Bolek Polívka, Miroslav Krobot, Karel Heřmánek a Marián Geišberg. O Geišbergovi sa žiada dodať, že musel dlho čakať kým sa mu ušla tak vďačná úloha. Je to zatiaľ jeho životná filmová rola. Úlohu záletníka a frontmana a speváka kapely zahral s neuveriteľnou ľahkosťou a šarmom. V malých úlohách sa blysli aj Zuzana Bydžovská, Jenovéfa Boková, Lucie Žáčková, Jana Hubinská, ale predopvšetkým Vojtěch Dyk.  Alice Nellis sa teda o neúspech filmu strachovať nemusí.

 

Súťažné filmy
Veľký zošit 2 resizeÁgota Kristóf (1935) sa narodila v maďarskom Csikvánde a v roku 1956 s manželom  a štvormesačnou dcérkou emigrovala do Švajčiarska. Tam začala písať po francúzsky a hneď s prvotinou mala medzinárodný úspech. Román Veľký zošit (Le grand cahier) je prvý z trilógie, po ktorom nasledovali Dôkaz a Tretie klamstvo. Tento krutý príbeh o krutosti vojny a absencii lásky nakrútil maďarský režisér János Szász. Z nepokojného veľkomesta matka odnesie matka synov (dvojičky) k starej matke, zlej a surovej žene. Dostanú od otca za úlohu všetko, čo prežijú zapísať do zošita a od matky úlohu: učiť sa a prežiť. Trinásťročné deti prežijú, stratia všetky ilúzie, ale najmä detstvo. Snímka vzbudila veľký rozruch a je jedným z Kňazové deti resizekandidátov na cenu. Zlostnú starenu, možno aj vrahyňu vynikajúcu stvárnila Piroska Molnár a chlapcov si zahrali dvojičatá András a László Gyémant. „ Nemala som ľahkú úlohu“, povedala Piroska Molnár, „musela som sa k deťom správať odmerane. Neraz som ich chcela pohladiť, ale zdržala som sa, lebo som chcela, aby sa ma báli. Až po  nakrúcaní sme sa spriatelili“. Trochu veselosti vniesli do súťaže Chorváti snímkou Kňazové deti (Svečinikova djeca) režiséra Vinko Brešana. Mladý kňaz chce zvýšiť pôrodnosť a rozhodne sa s kumpánmi prepichovať prezervatívy. Príbeh je však zámienkou na kritiku katolíckej cirkvi a ľudskej obmedzenosti.
Vtáčik resizeAko malá nepozornosť takmer rozvráti celú rodinu i mestečko spracováva americký film Lance Edmodsa v snímke Vtáčik (Bluebird). Španiela Xaviera Bermúdesa  k nakrúteniu snímky Hodnota času (O ouro do tempo) inšpirovala skutočná udalosť. Lekár Alfredo dá svoju mladú manželku zmraziť v nádeji, že jej lekárska veda raz vráti život.  Príbeh je však  ponorom do problémov v medziľudských vzťahov a tiež o vyrovnaní sa so starnutím. Ako rozdielna každá zo žien utopených námorníkov v ponorke Kursk prežíva žiaľ je predmetom ruskej snímky Jusupa Razykova Hanba (Styd). Či je Pole v Anglicku (A Field in England) Bena Wheatleyho horor, thriller alebo groteska ťažko uhádnuť. Možno všetko dohromady. Pre istotu bez komentára, lebo sa ľahko môže stať, že dostane Krištáľový glóbus.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.