Berlín patril herečkám
Každý rok sa na každej väčšej filmovej prehliadke vynorí téma, ktorá sa ako červená niť vinie rôznymi dielami rôznych tvorcov. Nie preto, že by to bol úmysel organizátorov. Ani preto, že by sa filmári navzájom dohodli. Ale preto, že každá doba má svoju tému. Tou dnešnou sú – zrelé ženy.
Tohtoročný 59. medzinárodný filmový festival Berlín ponúkol 383 snímok, vybraných z 6 107 prihlásených noviniek. Konalo sa 1 238 predstavení; 107 svetových premiér; už v polčase padol lanský rekord (270 000 predaných vstupeniek). Prišli svetoznáme hviezdy ako Kate Winslet, Julie Delpy, Judi Dench, Michelle Pfeiffer či Demi Moore. Ženy boli autorkami 76 festivalových snímok. Prezidentkou hlavnej poroty bola britská herečka Tilda Swinton. Porotu, vyberajúcu najlepší debut, viedla Diablo Cody – bývalá striptérka a lanská držiteľka Oscara za scenár k filmu Juno.
V ére absolútneho konzumu a oslavovania bezduchých „mediálnych hviezd“ ktoré nič nevedia, v ničom sa nevyznajú a ich jedinou hodnotou je to, že dominujú bulvárnym médiám, sa nedarí začínajúcim skutočným herečkám. Takým, ktoré dokážu vytvoriť presvedčivý a sugestívny charakter. Takým, ktoré vedia hrať. Herečky, ktoré to ešte dokážu, sa stali slávnymi pred desiatkami rokov. Dnes sú zrelými ženami, ale nechystajú sa na odchod do ústrania. A tak sa deje čosi nevídané: vo veľkom začínajú vznikať filmy o zrelých ženách. Berlinale v hlavných prehliadkach ponúklo hneď štyri snímky o vzťahoch
Ďalší herecky silný film a zároveň ďalšia snímka o vzťahu starnúcej ženy k mladému mužovi - Cheri je adaptáciou rovnomenného románu vari najznámejšej spisovateľky éry belle époque Sidonie-Gabrielle Colette. Paríž na začiatku 20. storočia. Dve bývalé luxusné kurtizány, ktoré si svojím umením lásky dokázali zabezpečiť život v blahobyte. Staršia – pani Peloux (Kathy Bates, 61) chce, aby o čosi mladšia, ale predsa už vekom poznamenaná Lea (Michelle Pfeiffer, 51 - na obrázku) zaučila jej osemnásťročného rozmaznaného, pôžitkárskeho, nezodpovedného no príťažlivého syna, zvaného Chéri (Rupert Friend), do tajov lásky. Lea sa však do mladého muža zaľúbi. A on do nej. Lenže madamme Peloux s ním má celkom iné plány. Chce ho oženiť s dcérou tretej profesionálky najstaršieho remesla... Režisér Stephen Frears, ktorý pred dvoma rokmi zažiaril s dokumentárnou drámou Kráľovná, akoby sa vrátil k svojmu azda najúspešnejšiemu dielu Nebezpečné vzťahy (1988). Prekáranie bývalých luxusných prostitútok v podaní Kathy Bates a Michelle Pfeiffer je nanajvýš zábavné („Všimla si si, drahá, že zvädnutá pleť oveľa dlhšie udrží vôňu parfému?“). Konverzačná melodráma, nasnímaná digitálnou kamerou,
Poľský klasik Andrzej Wajda prihlásil do hlavnej súťaže svoju adaptáciu poviedky J. Iwaszkiewicza Tatarak. Krystyna Janda (57) hrá Martu, zaľúbenú do mladého Boguśa (Pawel Szajda, 27). Robin Wright Penn (43) účinkuje v hlavnej role amerického filmu scenáristky a režisérky Rebeccy Miller The Private Lives of Pippa Lee. O zrelej žene, matke dvoch dospievajúcich detí, hľadajúcej oddych od dlhoročného manželstva s oveľa starším mužom.
Hoci v ďalších filmoch tohtoročného berlínskeho festivalu nešlo práve o lásku zrelých žien k mladým zajačikom, silné hrdinky pokročilého veku im nesporne dominovali. Brenda Blethyn (63 - na obrázku) a africký herec Sotigui Kouyate (73) hrajú vo vysoko cenenej dráme London River rodičov, ktorí po atentátoch z júla 2005 prichádzajú do Londýna
Mary Steenburgen (56) si zahrala sympatickú družku detektíva Robichauxa (Tommy Lee Jones) v americkom thrilleri francúzskeho režiséra Bertranda Taverniera In the Electric Mist a Marie Bunel (45) je chápavou manželkou starnúceho komisára (Gérard Depardieu) v kriminálke Clauda Chabrola Bellamy...
Mladé, no už silikónmi a botoxom retušované plytké krasotinky patria do bulváru. Hodia sa totiž nanajvýš tak na pozeranie. Tam, kde treba aj niečo povedať, precítiť a prežiť, nastupujú zrelé ženy.
A tak to má byť.