Benátsky festival uviedli astronauti a Zlatý lev

logo mostra 2013Vedeckofantastická dráma Alfonsa Cuaróna Gravity, ktorá otvorila 70. medzinárodný filmový festival v Benátkach, vyvolala nadšené reakcie publika i kritikov. Sandra Bullock a George Clooney v realisticky poňatom filme stvárňujú dvojicu amerických astronautov, ktorí počas opravy Hubbleovho teleskopu zostanú v skafandroch vo voľnom vesmíre. Roj asteroidov spôsobí na obežnej dráhe reťazovú katastrofu a zničí aj ich raketoplán. Veterán kozmických letov Matt Kowalski a vedkyňa Ryan Stoneová, ktorá je na prvej misii, nemôžu čakať na záchranu zo Zeme – a je zrejmé, že ani nemôžu prežiť obaja.

Príťažlivá Gravity

gravityFilm, na scenári ktorého Alfonso Cuarón spolupracoval so svojím synom Jonásom a na vziku ktorého sa podieľal aj ako producent, vyniká presvedčivým a pôsobivým stereoskopickým obrazom, v ktorom je ilúzia tretieho rozmeru funkčne využitá na vtiahnutie diváka do deja so silou autentického dokumentu. Verne navodzuje pocit zo skutočného otvoreného vesmíru, ale má i silný metaforický náboj. Film pôsobí minimalistickým dojmom, v skutočnosti sa pridŕža skutočnosti do najmenšieho detailu. “Chcel som spraviť film o nepriazni osudu a trosky použiť ako symbol,” povedal Cuarón na stretnutí s novinármi. “Na začiatku bol zámer vytvoriť rozprávanie čo najčistejšie a najjednoduchšie. Dvaja ľudia v pustom vesmíre – čo už môže byť jednoduchšie?”

Obaja herci sú väčšinou v skafandroch, no v skutočnosti to na nich kládlo ešte väčšie nároky ako zvyčajne. “Zladiť rýchly vzrušený hovor s pomalými plavnými pohybmi tela v beztiažovom stave bolo ťažšie, ako som čakal,” priznal George Clooney. “Fyzicky aj mentálne a citovo to bola najbláznivejšia vec, akú som dosiaľ robila,” dodala Sandra Bullock. “Buď som bola v stiesnenom priestore, alebo som visela na lanách pred zeleným pozadím a musela som reagovať na veci, ktoré sa do obrazu dorábali až neskôr. Bolo to najosamelejše nakrúcanie v mojom živote.” Herečka, ktorá sa týmto filmom vracia do prvej ligy predstaviteliek veľkých dramatických charakterov, sa počas prípravy nakrúcania stretala s viacerými americkými astronautmi aj astronautkami. “Mali sme veľa poradcov aj spomedzi vedcov, fyzikov a lekárov,” vysvetľoval Cuarón, “aby herci pochopili, čo sa deje na obežnej dráhe, ako tam veci fungujú, čo tam ľudí čaká.”

gravity 2Ako sa často stáva, novinári kládli hviezdam aj čudné otázky, ktoré sa filmu Gravity  vôbec netýkali. Georga Clooneyho sa napríklad spýtali, ako by sa podľa neho mal prezident USA rozhodnúť v otázke Sýrie. “Áno, ďakujem, už som sa bál, že táto otázka vôbec nezaznie,” zareagoval herec. “Pravdupovediac, čakal som, či sa ma opýtate čo hovorím na obsadenie Bena Afflecka do roly Batmana, ale nie – prišla Sýria.”

Zlatý lev ako mzda strachu

Do posledného miesta zaplnená Sala grande festivalového Filmového paláca na benátskom Lide vo štvrtok postojačky aplaudovala americkému filmárovi Williamovi Friedkinovi. Jednak preto, že festival v súťažnej prehliadke novorekonštruovaných klasických diel svetovej kinematografie v premiére uviedol zreštaurovanú a digitálnu verziu jeho thrilleru Mzda strachu (Sorcerer, 1977) – a nielen preto, že práve 29. augusta tvorca diel Francúzska spojka či Vyháňač diabla oslávil 78. narodeniny – ale najmä preto, že benátsky festival mu udelil čestného Zlatého leva za prínos svetovej kinematografii. Spolu s riaditeľom festivalu Albertom Barberom mu cenu odovzdal prezident benátskeho Biennale Paolo Baratta.

mzda strachuDojatý Friedkin vyhlásil, že Zlatého leva považuje za najvyššie ocenenie, akého sa filmárovi môže dostať: “Je pre mňa tou najväčšou cťou, že ste ma týmto postavili naroveň géniom ako Charlie Chaplin, Luis Bunuel, Ingmar Bergman, Federico Fellini či Orson Welles. Najmä on, lebo ma ovplyvnil pri výbere filmárskeho povolania.”

“Francúzsky filmový kritik André Bazin pred pol storočím formuloval základnú otázku: Čo je to filmové umenie? Pre mňa je odpoveď jasná: čo je to filmové umenie už sedemdesiaty raz predvádza benátsky festival!”

Na margo Mzdy strachu sa vyjadril: “ Považujem ho za najosobnejší z mojich filmov. Ak Vyháňač diabla bol o role viery a Ježiša Krista, Mzda strachu je o boji dobra a zla, ktorý sa odohráva v každom z nás. Je o ľuďoch, ktorí nie sú dobrí a nenávidia sa navzájom, ale musia spolupracovať, ak chcú prežiť. Platí to pre nás všetkých – a dnes možno ešte viac ako pred tridsiatimi šiestimi rokmi.”

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.