Víťazom Cinematiku je Karaoke Blues
Medzinárodný filmový festival Cinematik sa uskutočnil od 12. do 17. septembra v Piešťanoch. Program bol bohatý, v rôznych sekciách premietli 100 filmov, diváci sa teda mali na čo pozerať. Pozrime sa, kto sa stal viťazom jednotlivých kategórií.
Gróf (El Conde/The Count)
Čílsky režisér Pablo Larraín na seba za posledných pätnásť rokov pozornosť pritiahol naozaj zaujímavou filmografiou. Po politicky orientovaných dielach ako Tony Manero (2008), Post Mortem (2010) a jeho medzinárodným prelomom No (2012), ktorý zaznamenával kampaň za ukončenie Pinochetovej diktatúry v Čile, ho talent na režisérskej stoličke, ako aj záujem o politické témy a postavy priviedli aj k biografii Jacqueline Kennedy (Jackie, 2016). Poslednou snímkou bola biografia princeznej Diany (Spencer, 2021), ktorá opäť podčiarkla Larraínovu nenapodobiteľnú schopnosť vysporiadať sa so zložitými osobnosťami a historickými udalosťami. S Grófom sa Pablo Larraín opäť venuje temnej minulosti svojej vlasti v podobe čiernej komédie o diktátorovi Augustovi Pinochetovi, ktorý zomrel v roku 2006.
Prízrak v Benátkach (A Haunting in Venice)
Rok 1947, povojnové Benátky: Hercule Poirot (v postave si stále herecky istejší Kenneth Branagh), najslávnejší detektív sveta, si sám, no nie osamelý vychutnáva zaslúžený odpočinok a dve donášky koláčikov gondolami denne. Pred domom, ktorý práve obýva, sa síce zväčšujú rady ľudí túžiacich, aby sa zaoberal ich prípadmi. Poirotov osobný strážca Vitale Portfoglio (Riccardo Scamarcio) si s nimi však dokáže hravo poradiť zopár úspornými, presne mierenými chvatmi. Tie ani zďaleka neplatia na Ariadne Oliverovú (Tina Fey), spisovateľku detektívok s 27 hitmi z celkového počtu 30, Poirotovu starú známu, čo podľa neho vytvorila postavu akéhosi svojrázneho fínskeho vyšetrovateľa – hoci zlé jazyky tvrdia, že to Poirot sa v skutočnosti štylizuje do jeho literárnej podoby. Okamžite po príchode obviní Poirota, že trpí existenciálnou krízou, a preto by preňho bolo najlepšie, ak by ju sprevádzal na jednu plánovanú halloweensku seansu. Keby nič iné, aspoň jej pomôže odhaliť jeden profesionálne zrealizovaný podvod...
Andy Warhol – americký sen (Andy Warhol – The American Dream)
Film režiséra Ľubomíra Jána Slivku Andy Warhol- americký sen je o ikone moderného umenia, maliarovi a grafikovi, a vpisuje sa do kontextu hľadania a mapovania slávnych osobností, spojených so Slovenskom najrôznejšími väzbami, či už sa tu narodili, alebo odtiaľ pochádzali ich rodičia. Túto líniu úspešne začal film Dežo Hoffman – fotograf Beatles (2022) Patrika Lančariča a Laury Sivákovej- Paššovej, ocenený minulý rok ako najlepší dokument Slnkom v sieti. Je to veľmi cenný smer aj preto, že mnohí ideologickým sitom minulého režimu z najrôznejších príčin neprešli a o ich pôvode sa preto mlčalo.
Benátky letos černobílé
Kulatý a jubilejní ročník osmdesátého konání benátského filmového festivalu už z počátku asi nebyl takový, jak si jej organizátoři představovali – Lido, jiné ročníky plné největších hereckých hvězd, o jejichž drahocenný čas se prali největší a nejvýznamnější publicisté, sice přímo nezelo prázdnotou. Ovšem i tak se na něm výrazně podepsala stávka hollywoodských hereckých odborů, která svým členům zakazuje nejen natáčet nové filmy, ale také propagovat ty existující. Umělecký ředitel festivalu Alberto Barbera sice na tiskové konferenci ujišťoval, že z programu bylo kvůli stávce staženo jen několik málo snímků. Můžeme se však jen dohadovat, nakolik šlo z jeho úst o realitu a nakolik o politické vybruslení z nepříjemné situace.