Všetci moji priatelia sú mŕtvi (Wszyscy moi przyjaciele nie żyją /All My Friends Are Dead)
Stúpajúce sebavedomie a renomé poľských tvorcov sa premieta do tvorby vo všetkých smeroch. Od niekoľkonásobného obsadenia oscarovských nominácií až ku komerčnej tvorbe, úspešne pretavujúcej cirkulujúce hollywoodske vzory do domáceho portfólia. Premiéra filmu dvadsaťosem ročného debutanta Jana Belcla Všetci moji priatelia sú mŕtvi vzbudila pozornosť a rozdelila kritikov. Za všetky reakcie hovorí titulok jednej z recenzií – „medzi totálnou porážkou a hitom“. Zhodujú sa na tom, že takýto „koktail“ ešte poľské kino nezažilo.
Smrtiaca crazy „šleha“ sa odohrá na silvestrovskom večierku v honosnej vile. Patrí neprítomným rodičom hostiteľa Marka (Kamil Piotrowski). Prichádzajúcej dvojici Angelike (Katarzyna Chojnacka) a Danielovi (Konrad Zygadlo) predstavuje účastníkov veselice, kostýmované nymfomanky, francúzskeho mormona Jacquesa (Yassine Fadel), pár homosexuálov i čarodejnicu Anastaziu (Julia Wieniawa Narkiewicz), závislú na horoskopoch, rapera Jordana (Adam Turczyk) i Gloriu (Monika Krzywkowska) s nepriznaným milencom Pawlom (Nikodem Rozbicki), mladším o sedemnásť rokov. Všetko je na mieste, drogová podpora nálady i turbulentný záujem o sexuálne hry na všetky spôsoby. V jednej zo „chambre separée“ sa odohrá osudný objav, dvojica odhalí v červenej kazete revolver a ten, samozrejme, musí vystreliť. Stane sa tak nedopatrením práve v okamihu, keď do izby zvedavo nakukne Marek. Vybehol hore pre peniaze za pizzu a tento manéver neprežil. Dvojica sa ho snaží upratať a uzimený poslíček (Adam Bobik) sa pred dverami peňazí nedočká. Striedavo odpovedá na zúrivé telefonáty šéfa, ďalších zákazníkov a chorej matky. Tej uďeľuje dojímavé pokyny, ako si má zohriať pirohy. Čas súri, ak ďalšie pizze nedoručí včas, budú zdarma. Vydá sa teda do útrob domu za svojimi peniazmi a neskončí to dobre. Matka spôsobí požiar a sused ho sporadicky brífuje o jeho dramatickom rozsahu.
Poľskí recenzenti sa zamýšľali nad postavou Ježiša. Tej sa neustále dovoláva súložiaci mormon a on sa v celej svojej karnevalovej svätosti naozaj zjavuje. „Prečo nám to ten vesmír robí!“, volá jedna z postáv, vzývajúc do zápasu medzi sfetovanými členmi večierku kozmické sily. Do jednotlivých výjavov z veselého života post mileniálov, pokolenia Z, patrí aj pseudoromantická scéna. Daniel pred nechápajúcim publikom žiada Angeliku o ruku, s prstienkom a na kolenách, ako sa patrí. Tá sa však povinných detailov o zdravej súloži napočúvala dosť na to, aby tento akt lásky zmietla do nenávratna. Zamkne sa v izbe a cez dvere vykričí rozľútostenému amantovi všetko, čoho sa, vrátane viacnásobných orgazmov, nedočkala.
Táto smršť scénok a neregulovaných udalostí končí veľkolepou prestrelkou. Vyšetrujúci policajti nad ránom počítajú mŕtvoly a začínajúci zelenáč Gregorz (Mechal Meyer) vracia na toalete po tom, čo uzrel pizza boya, obeseného na reťazi s vianočnými svetielkami. Prežila len jediná svedkyňa. Na lehátku prítomnej ambulacie smutne skonštatuje to, čo už vidia vo výjave infernálnej apokalypsy úplne všetci. Na záver si režisér dovolí ešte pohľad do záhrobia, kde sa v bielej verzii koná dojímavá svatba a všetko sa vzápätí vracia k momentu, keď sa v zábere objaví červená kazeta s revolverom.
Aj napriek slashovej atmosfére spektakulárneho masakru a všetkému, čo sa tu zjaví z kvázi tarantinovského, či akého registra, montáž atrakcií nestráca humor a dynamiku. Je to dôkaz profesionálnej zručnosti, do ktorej patria náznaky normality a nejakej sociálnej diferencie v scéne s poslíčkom. Na rozdiel od zabávajúcej sa zlatej mládeže je v nezávideniahodnom postavení zamestnanca, vystaveného zúrivému tlaku zákazníkov a bezohľadného šéfa. Táto postava má v dramatickej dynamike deja akcelerujúce postavenie a uvádza do pohybu celý rad scén. Nenudia, zabávajú aj preto, že sú nabité nielen dobre napísanými dialógmi, ale sú vždy inovatívne a prekvapujúce. Teda aspoň v rámci žánru.
Obsadenie predstavuje množstvo mladých hercov a je nutné poznamenať, že táto nastupujúca generácia odvádza svieže výkony. Film je provokačnou výzvou existujúcemu kontextu poľského diváckeho kina, naplneného po okraj romantickými komédiami, naháňačkami krásnych osamelých kamarátiek za vysnenými ešte krajšími svalnatými boháčmi. Také a podobné výtvory sériovo kolujú nielen poľskými kinami, a len ťažko sa v súčasnej predvianočnej atmosfére dočkáme nejakých výrazných inovácií. Táto snová méta by si možno žiadala nejakú účinnú satiru.
Ak už sme pri fenoméne masovom, či komerčnom, či ako nazvať série príbehov, zdieľaných celosvetovo, Poliaci si počínajú nadmieru závideniahodne najmä v obore žánru fantasy, čo iste potvrdia početné fan kluby americko-poľského seriálu Zaklínač (2019-2021). Podľa všetkého sme pri debute Jana Belcla svedkami ďalšej úspešnej infiltrácie do podžánrov, kmitajúcich medzi slash a cringe komédiou, teda čímsi, kde je veľa krvi, mŕtvol a neordinárnych scén, ktoré majú prekonať vaše očakávania až na hranicu úžasu. Čo všetko to môže byť, je predstavené vo filme. Mixáž búrlivých scénok tohto žánrového tripu pôsobí, aj napriek počiatočnej skepse, vlastne vcelku kompaktne aj vďaka humornej irónii a odstupu, čo ani zďaleka nie je samozrejmou kompetenciou mladých a odvážnych debutantov.
Všetci moji priatelia sú mŕtvi (Wszyscy moi przyjaciele nie żyją /All My Friends Are Dead), Poľsko, 2020
Dĺžka: 96 minút
Réžia: Jan Belcl
Scenár: Jan Belcl
Kamera: Cezary Stolecki
Hudba: Łukasz Targosz
Strih: Jan Belcl
Zvuk: Maciej Pawłowski, Tomasz Wieczorek
Scénografia: Mela Melak, Mela Melak
Masky: Dominika Dylewska
Kostýmy: Kalina Lach
Producenti: Leszek Bodzak, Aneta Cebula-Hickinbotham, Mitja Okorn
Hrajú: Michał Meyer, Adam Woronowicz, Julia Wieniawa-Narkiewicz, Adam Turczyk, Nikodem Rozbicki, Monika Krzywkowska, Szymon Roszak, Michał Sikorski, Adam Bobik, Tomasz Karolak, Mateusz Więcławek, Yassine Fadel, Bartłomiej Firlet, Wojciech Łozowski, Aleksandra Pisula, Paulina Gałązka, Magdalena Perlińska, Konrad Żygadło, Katarzyna Chojnacka, Kamil Piotrowski, Dominika Sakowicz, Barbara Garstka, Mattia Rosiński, Jarosław Boberek, Ewa Kania, Ellie Rosiński, Ewa Grygo, Iza Grygo, Rafał Rosiak, Maciej Dąbrowski, Maciej Kozakoszczak, Kacper Lech, Magdalena Gawęcka, Igor Kamiński, Aleksandra Pala, Dominika Klewicz, Maria Łepek, Kasper Cytrycki, Wojciech Trusewicz, Konrad Załęski, Maja Łepek
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.